Hoppa till huvudinnehåll

Mycket arbete krävs för gästhamnarna i Österbotten

Gästhamnen i Öja.
Gästhamnen i Öja. Gästhamnen i Öja. Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén Öja, Karleby stad,gästhamn

Det finns potential att locka flera båtturister, även svenskar, till Österbotten säger Linda Boberg-Santala i Öja. Det räcker med ganska enkla medel, men man borde dra åt samma håll också över kommungränserna.

Linda Boberg-Santala driver café och beställningsrestaurang Bryggan i Öja och hon är också ansvarig för gästhamnen.

Tack vare muddring har man fått en djupare farled intill hamnen och det har inneburit ett uppsving för gästhamnen. Nu kan man garantera ett djup på 1,8 meter.

- Vi har flera gäster i hamnen i sommar. Vi för loggbok över hur många övernattningar vi har och nu ligger de på drygt 40 stycken, säger Boberg-Santala.

Många från närområdet kommer också till Öja för en dagstur och de bokförs inte.

Linda Boberg-Santala.
Linda Boberg-Santala Linda Boberg-Santala. Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén linda boberg-santala,Öja, Karleby stad

Med på sjökortet

Utan en muddring hade gästhamnen plockats bort från sjökortet. Det hade varit ett riktigt dåligt scenario.

- Gästhamnen är viktig för Öjaborna. Allt som har med vatten att göra är viktigt, det hör Öja till, säger Boberg-Santala.

För 9 euro kan man övernatta i gästhamnen och då ingår färskvatten, dusch och toaletter och el. Bekvämligeheterna finns i byacentret strax intill hamnen. Tvärs över viken finns också en bastu som gäster kan hyra.

- Vi håller medvetet ett ganska lågt pris. Ruttmässigt är vi kanske inte på så attraktivt ställe. Långfärdsseglare kommer ofta inte så här långt in i skärgården, säger Boberg-Santala.

Främst besöks hamnen av finländare och de flesta kommer från närregionen, men ibland hittar också svenskar till Öja.

Påverkar den steniga skärgården?

- Jag vet faktiskt inte. Men det finns en tanke om att det är väldigt stenigt. Därför är det mycket viktigt att farleden är väl utmärkt och det är den nu.

Men ännu finns det mycket att göra för att locka fler turister till skärgården. Linda Boberg-Santala besökte själv Höga kusten i sommar och besöket gjorde intryck.

- Jag lyfter på hatten för dem. De har en magnifik skärgård, men det har ju vi också fast på ett lite annorlunda sätt, säger Boberg-Santala som imponerades av marknadsföringen.

Österbotten har ännu mycket att lära.

- Vi borde bli bättre på att lyfta fram det enkla. Det behöver inte vara så svårt, håll det enkelt, säger Boberg-Santala.

På Höga kusten är företagarna duktiga på att dra åt samma håll enligt Boberg-Santala. Höga kusten hade sina glansdagar på 80-talet men sedan minskade tursimen. Nu har man lyckats få trenden att vända.

- Jag tror att samarbete är lösningen. De blåser alla i samma segel och överallt ser man reklam för området. Tillsammans lockar de folk till hela regionen.

I Öja kan Vasa eller Munsala verka långt borta men för en turist är det ett och samma område.

- Om man en gång kommer hit så är man i hela området, Höga kusten är också vidsträckt.

Boberg-Santala tror att man är på väg åt rätt väg också i Österbotten.

- Vi kan gå till oss själva, vi är inte alltid så duktiga på att ens samarbeta med dem som finns nära. Vi borde blir bättre på att snacka ihop oss och ordna gemensamma evenemang, säger Linda Santala-Boberg.

Bryggan i Öja.
Café Bryggan i Öja. Bryggan i Öja. Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén Öja, Karleby stad

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten