Hoppa till huvudinnehåll

Janne Hyöty: "Enkel musik är svår att göra"

Janne Hyöty
Janne Hyöty, producentguru från Vasa. Janne Hyöty Bild: Yle/Petter Sandelin janne hyöty

Han hatade genren när den var som mest populär, men idag kan producenten Janne Hyöty blicka några decennier tillbaka i tiden och uppskatta den enkla dansmusik som satte sin prägel på 1990-talet.

ABC i Eurodance-redaktionen träffade Janne Hyöty på hemmaplan, i hans studio på Vasklot i Vasa. Hyöty är sedan många år tillbaka framgångsrik låtskrivare och producent och har bland annat lyckats få i en rad hits på den japanska marknaden.

När det begav sig för Eurodance-genren var Hyöty en ung musikstuderande och han var föga imponerade av det han hörde.

– Då tyckte jag musiken var horribel. Jag var musiker själv och spelade gitarr och uppskattade mer den organiska formen av musik. Här kom en genre med en massa synthelement som gjorde den väldigt främmande för mig, minns Hyöty.

Hyötys enda kontakt med 90-talets dansmusik kom egentligen via nattlivet.

– Jag var inne på något helt annat när jag själv studerade musik, mer inriktad på jazz, soul och funk. Det var ändå oundvikligt under den tiden att missa stilen, man sprang på nattklubbar och stötte på alla låtarna och de blev ofta och sjunga i huvudet oberoende om man ville det eller inte, skrattar Hyöty.

"Allting låter ändå ganska lika"

Idag skriver Hyöty musik för en rad olika artister med ett väldigt brett spektrum. Han producerar också dansmusik och kan idag se mer analytiskt på Eurodance-genren.

– Melodierna var det absolut inget fel på, det skrev otroligt mycket supercatchiga melodier som var väldigt enkla. Det finns bra låtar bland den tidens dansmusik också, men jag gillade inte inramningen och hur det helt enkelt lät.

– Man kan sätta ganska många låtar från 90-talet på varandra och konstatera att det är precis samma sak. Man kan sjunga melodin från en låt på ackompanjemanget från en annan låt och det kan ändå fungera hur bra som helst, exemplifierar Hyöty.

Enligt Hyöty har den tekniska utvecklingen betytt otroligt mycket för den moderna EDM-scenen (EDM = elektronisk dansmusik). Det som skär i Hyötys öra med 90-talets alster är råheten i produktionerna och i mixningen. Det låter helt enkelt inte bra.

"Four on the floor"

Trots det är grundreceptet för framgångsrik dansmusik bekant.

– I grund och botten är det ändå “four on the floor”, bastrumman och syntharna med återkommande melodier och krokar. Det finns ju i allra högsta grad kvar också idag, påpekar Hyöty.

Under vårt besök hos Hyöty på Sugarhouse Productions vevar han på begäran ihop en Eurodance-låt.

Efter några minuters knopande återskapar han exakt de element vi pratat om tidigare. Utan tillgång till vare sig rappare eller solist, nöjer han sig med att konstatera att den nog hade kunnat fungera på 90-talet.

– Man känner nog på sig när man har en hit i händerna. Sen gäller det att klä in den i rätt klädsel. När det kommer till dansmusik är produktionen och arrangemanget otroligt viktigt. Det är en stor del av kakan.

"What is love" personlig favorit

Janne Hyöty vet vad han talar om, låtar han skrivit har gått åt som smör på den japanska marknaden och det jobbet fortsätter alltjämt.

På frågan om han själv har någon Eurodance-favorit halkar diskussionen in på en sann klassiker.

– En av de bättre låtarna är faktiskt “What is love” av Haddaway, det måste jag idag erkänna. Jag lyssnade inte på den då, men den är inte lika “cheesy” som alla andra låtar.

– Den har en bra melodi och en duktig sångare som gör den. Det är en superenkel låt som går runt på samma element hela tiden. Det finns egentligen bara 3-4 element som går igen och baserar sig på samma ackordföljd. Den är åt bättre hållet, om vi säger så, säger Hyöty diplomatiskt.

Anklagelserna om att allt inom genren Eurodance är ofta befogade. Åtminstone tenderade artister att rida vidare på en nisch de lyckats etablera och mjölka den på all kommersiell framgång den bara kunde ge.

– Det är alltid viktig med ett eget sound och att hitta ett eget sound kan sist och slutligen hänga på ganska små grejer. Flera av 90-talsartisterna hade en duktig sångare med rap som vers och en synth som fastnar. Efter som flera artister gjorde detta låter allt ganska lika. Mångas öde blev också att bli ett “one hit wonder”.

– Av Haddaway minns jag t.ex. inte en enda annan låt men i hans fall är det rösten som gör det, konstaterar Hyöty.

Fråga: Vilken är DIN favoritlåt av Haddaway?

"What is love"
71.7% (33 röster)
Någon annan, minns inte vilken
28.3% (13 röster)
Antal avgivna röster: 46

"Enkel musik är svår att göra"

Enkelheten går igenom intervjun med Janne Hyöty som en röd tråd.

Den tekniska utvecklingen har gjort det oerhört lätt för vem som helst att börja göra musik. Janne Hyöty vill ändå skjuta en myt i sank.

– Det är egentligen sist och slutligen ganska svårt att göra enkel musik, komplicerade grejer är lättare att arbeta med. Man får nog lyfta på hatten för flera av dom som sysslade med Eurodance och lyckades, avrundar Hyöty.