Hoppa till huvudinnehåll

Kritiken fick S-gruppen att backa: Ingen detaljerad kundinformation samlas in

SOK:s koncernchef Taavi Heikkilä.
SOK:s koncernchef Taavi Heikkilä. SOK:s koncernchef Taavi Heikkilä. Bild: Yle/Marica Hildén sok:s koncernchef taavi heikkilä

SOK:s koncernchef Taavi Heikkilä, säger att man nu snabbt reder ut hur kunderna i fortsättningen ska kunna avgöra vilken typ av inköp som får identifieras.

Enligt Heikkilä är det troligt att kunderna i fortsättningen själva ska kunna välja vilken information om dem som får samlas in. Informationen kan handla om totalsumman för inköp, olika produktgrupper eller olika produkter.

Konkurrenten Kesko har redan ett sådant system.

Under augusti månad kommer bolaget att berätta mera om sin nya planer.

S-gruppen blev nyligen utsatt för stark kritik på grund av planer på att från och med september börja samla in detaljerad information om kundernas alla varuinköp via de förmånskort som kunderna använder. Tidigare har informationen samlats in enligt varugrupp.

Heikkilä erkänner att man borde ha informerat bättre om förändringen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes