Hoppa till huvudinnehåll

Trötta R-kioskföretagare sliter hårt med postens paket

En man står utanför en R-kiosk och människor går på gatan omkring honom. Bilden är arrangerad.
R-kioskföretagaren Harri tycker att han personligen får betala för att Finlands post ska löpa. Bilden är arrangerad. En man står utanför en R-kiosk och människor går på gatan omkring honom. Bilden är arrangerad. Bild: Yle/ Eva-Maria Koskinen R-kioski,veikkausliiga,Veikkaus,Spelberoende

R-kioskföretagares offentliga bokslut visar att en majoritet av de som erbjuder postens service gjorde en förlust i fjol. Flera köpmän pekar ut postens tjänster som en orsak till det dåliga resultatet.

Harri är utbildad tradenom och har tidigare jobbat i it-branschen. För något år sedan bestämde han sig för att bli franchisingföretagare hos R-kiosken. Han blev tilldelad en kiosk på en ort där postkontoret har lagts ner.

Alla som bor på orten avhämtar och skickar sina paket i Harris R-kiosk. Paketen innehåller allt från kläder till bildäck, avgasrör och länstolar och det är Harris kiosk som ska sortera och registrera paketen enligt utsatta tider.

- Jag går flera tusen på minus varje månad. Jag borde aldrig ha gett mig in på det här, säger Harri.

Han har ökat kioskens omsättning och säljer bättre än budgeterat, ändå går det inte runt och skulderna har vuxit.

- Varför ska jag betala för att Finlands post ska fungera? frågar Harri.

Postpaket står på en hylla inne i en mörk lokal. I en spegling i fönstret syns några människor på väg till en glasskiosk.
R-kiosker med post tar emot allt från klädpaket till paket med avgasrör eller länstolar. Kioskpersonalen bär, ordnar och registrerar paketen enligt överenskommen tidtabell - sanktioner vid förseningar. Postpaket står på en hylla inne i en mörk lokal. I en spegling i fönstret syns några människor på väg till en glasskiosk. Bild: Yle / Eva-Maria Koskinen sommarstängt,Paket,Posti Group Abp,postväsen

För dig som kund betyder post i R-kiosken att service finns nära dig, utanför kontorstid, från morgon till kväll. Och det har blivit allt vanligare. Under de senaste åren har Finlands post lagt ner fler postkontor och gett över sina tjänster till underleverantörer.

Det finns numera bara 58 traditionella postkontor kvar i Postens egen regi medan R-kioski Ab erbjuder postservice i 86 kiosker. R-kioski Ab ägs av Reitan Convenience, ett av Norges största bolag.

Jag var tvungen att sälja min lägenhet.

Många av R-kioskens postföretagare klarar sig bra och tycker att postservice hämtar nya kunder. En del är ändå djupt missnöjda och tycker att posten är en dålig affär. Vi har talat med sju anonyma nuvarande eller tidigare köpmän. De flesta av dem pekar ut postverksamheten som den största orsaken till dåligt resultat. De andra kallar posten för en bidragande orsak till dåligt resultat.

Vår granskning i ett nötskal

  • Sju tidigare eller nuvarande köpmän vid R-kiosken berättar att postens tjänster kräver extra personal och därför blir en olönsam affär.
  • Majoriteten av köpmännen med post i kiosken och som tillämpar R-kioskens nya affärsmodell (2013) gjorde förlust i fjol, allt mellan dryga 700 och 59 000 euro, visar en genomgång av boksluten.
  • Flera av de sju besvikna företagarna pekar ut postens tjänster som den huvudsakliga orsaken till sitt dåliga resultat. Vissa ser postservicen som en delorsak.
  • De anser att postverksamheten kräver så mycket personal att den blir olönsam.
  • Moderbolaget R-kioski Ab säger att den olönsamma verksamheten handlar om undantagsfall och barnsjukdomar för nyöppnad postservice.
  • De intäkter R-kioski Ab får för posten påverkas inte av hur mycket personal köpmännen anställer. Moderbolaget drar av sin andel av kioskernas intäkter innan lönekostnaderna räknas bort.
  • R-kioski Ab ökade sin vinst från 8,3 miljoner euro 2014 till 9,7 miljoner 2015. Under samma tid har R-kiosken lagt ut fler kiosker på företagare och minskat sin omsättning.

Kioskföretagarnas namn är fingerade och vi har lämnat bort detaljer som kan avslöja deras identiteter. I kontraktet mellan R-­kioski och köpmännen står det att företagaren inte får överlåta uppgifter till tredje part. Många företagare vill inte svara när vi ringer.

Susani: Alla julpaket rymdes inte in - fick stå ute på gatan

Susani vågar ändå berätta. Hennes kiosk förvandlades till kaos innan jul. Då anlände över 20 kärror fulla med paket varje dag och trots att kiosken var hyfsat stor rymdes kundernas paket inte längre in i bakrummet. Först stod kärrorna mitt i kiosken och till sist fick de också stå ute på gatan.

- Det fanns ingen annan möjlighet, säger Susani och ser ledsen ut. Kunderna kunde se vem som får vilket paket. Aha, där är ett stort paket, just så, det ska den och den få. Så ska det ju inte vara.

Texten när batteriet tar slut måste det laddas gör reklam för mellanmål på R-kioskens fönster.
Susani jobbade 15 timmar per dag på grund av plötsligt personalbortfall - då gick företaget hyfsat. Bilden är arrangerad. Texten när batteriet tar slut måste det laddas gör reklam för mellanmål på R-kioskens fönster. Bild: Yle / Eva-Maria Koskinen R-kioski,reklamkampanj,slogan,reklam (marknadsföring)

Susani beskriver den första tiden som kaotisk med för lite personal och arga kunder.

- Jag sprang mellan hyllorna och försökte räcka till för allt. “Kaffet är slut!” “Varför är här så lång kö?” Ibland var jag tvungen att gömma mig bakom hyllan så att kunderna inte skulle se att jag fick tårar i ögonen.

På grund av personalbortfall jobbade Susani i snitt 15 timmar per dag under den första tiden. Affärerna gick hyfsat men det fanns ingen tid för familj och vänner och Susani mådde allt sämre. Då hon äntligen fick mer personal började resultatet visa rött.

Det var inte företagande, det var gratis arbetskraft.― Susani

Susani ser posten som en av de största orsakerna till att hon till sist stod på randen till både utmattning och konkurs.

Eftersom Susani var registrerad som företagare hade hon inte rätt till arbetslöshetsstöd. Det innebar en längre tid utan inkomster innan nästa jobb.

- Jag var tvungen att sälja min lägenhet, berättar Susani som har slutat med kiosken efter att hon var så stressad att kroppen bara skakade och hon inte kunde jobba mer.

Läs mera:

Posten är överraskad över R-kiosk-köpmännens förluster

Posten är överraskad över att en grupp nuvarande och tidigare R-kiosk-köpmän pekar ut postens service som olönsam. Posten vill diskutera det här med R-kioski, om Posten får uppgifterna bekräftade.

Joppe: Vi får högre personalkostnader och säljer mindre

I avtalet med R-kioski Ab och andra samarbetsparter har Finlands post sett till att garantera att paketen löper. Därför har Harri, Susani och andra köpmän hos R-kioski Ab förbundit sig till att registrera och skicka paket inom vissa tider.

Oberoende av hur många kunder som står i kiosken måste paketen ordnas och registreras. Flera köpmän berättar om köer orsakade av posten och om kunder som vänder på klacken och handlar annanstans.

- De vanliga kunderna faller bort. Människor vill inte köa för att hämta sitt kaffe och företagaren tjänar inte mycket på att sälja frimärken, säger Joppe vars kiosk nu är nerlagd.

Samtidigt innebär postservice en extra jobbinsats varje dag. Kioskföretagarna som har problem berättar att postkunderna inte handlar tillräckligt av de vanliga varorna. Personalkostnaderna blir högre och försäljningen av de lönsamma produkterna minskar.

Engångskoppar står uppradade på en hylla. En skylt med texten kaffe hänger bredvid.
De besvikna företagarna berättar att kunder som köper kaffe och andra lönsamma varor vänder om då de ser postkön. Bilden är arrangerad Engångskoppar står uppradade på en hylla. En skylt med texten kaffe hänger bredvid. Bild: Yle / Eva-Maria Koskinen R-kioski,r-kiosk,Take Away,kaffe,kaffekoppar,engångsartiklar,snabbmat,kiosker

Posten ska hämta fler kunder till kioskerna

Hela idén med att erbjuda postservice i R-kioskerna är att bredda serviceutbudet och samtidigt få nya kunder att besöka kioskerna. Man hoppas att postkunderna också ska köpa andra varor, till exempel ett tuggummipaket eller en kaffe.

R-kioskens vd Teemu Rissanen säger att problemen med posttjänsterna är barnsjukdomar som spökar efter att R-kiosken har fått många nya postavtal under de senare åren.

- Det måste finnas tillräckligt med personal för att postservicen ska löpa smidigt, samtidigt får det inte finnas för mycket arbetskraft i ett litet företag. Det måste man lära sig att optimera mycket noggrant.

R-kioski betonar att det finns fler företagare som är nöjda.

- Enligt vår undersökning är 94 procent av köpmännen nöjda eller mycket nöjda med vår verksamhet.

Teemu Rissanen påpekar också att företagande alltid innebär risker.

- Var och en bestämmer själv hur mycket jobb hon eller han gör. Men genom arbetsmängden kan man påverka sitt resultat och den lön man kan lyfta ur sitt företag.

Köpmannens personalkostnader påverkar inte hur mycket R-kioski Ab tjänar

R-kioskens nya franchisingmodell lanserades 2013. Den bygger på en tydlig arbetsfördelning. Harri och de andra köpmännen ansvarar för kundservice, personal och varubeställning.

Moderbolaget, med Rissanen vid rodret, får en viss procent av köpmannens marginal varje månad och står för resten: kioskplats, koncept, marknadsföring, centraliserat inköp samt budget och bokslut.

Enligt köpmännens och R-kioski Ab:s avtal kan köpmannen ha hur höga personalkostnader för posten som helst, utan att det påverkar kassaflödet till R-kioski. Om personalkostnaderna blir för höga syns det som ett minus för företagaren. Enligt intresseorganisationen Finlands företagare är det här en vanlig modell för franchisingföretag i Finland.

R-kioski tar med andra ord sin andel av verksamheten, också av postinkomsterna, i den månatliga franchising-avgiften. Enligt vad vi erfar ligger en vanlig avgift på 20-40 procent.

Posten betalar alla samarbetsparter enligt samma modell - de får betalt enligt postpaketens volym. Varje posthändelse är prissatt och listad så att allt arbete ger ersättning.

Uppmanades att minska på personalkostnaderna

Enligt R-kioskis och företagarens avtal rekommenderas företagaren att jobba 50 timmar i veckan i kiosken. Företagaren ska dessutom utöver de här timmarna städa kiosken och göra kontorsjobb som turlistor och lönebetalning.

Vi har ändå fått ta del av en mejldiskussion där R-kioski uppmanar Harri som redan går på minus och redan jobbar 50 timmar i kiosken att minska personalkostnaderna för att komma på plussidan. Enligt Harri hade det i praktiken betytt att antingen låta posten lida eller att själv jobba mer för samma lön.

Harri är visserligen en företagare och företagare jobbar mer än anställda. Å andra sidan har Harri i egenskap av franchisingföretagare ett betydligt mindre inflytande över öppethållningstider, varor och annat.

Enligt Harri hade ortens nedlagda postkontor tre gånger mer personal än R-kioski tycker att Harri behöver för att hantera postservice på samma ort.

Joppe: Det gick dåligt när jag började ta ut lön

De sju nuvarande och tidigare R-kioskföretagarna som vi har talat med berättar att de måste jobba överlånga arbetsdagar för att få det att gå ihop. Sofia uppskattar att hon jobbar ungefär 250-300 timmar i månaden. Joppe i sin tur jobbade utan lön de tre första månaderna och det gav nollresultat en tid framåt.

- Sedan var jag tvungen att börja ta ut lön för familjens skull och då började det gå dåligt. För den som vill jobba gratis 50-60 timmar i veckan är R-kiosken ett bra alternativ, säger Joppe.

Silhuett av en man speglas i R-kioskens fönster.
Salla säger att den första budget som R-kioski gjorde gav sken av att det skulle bli flera tiotusen i handen. Nu jobbar hon i stället långa dagar för att få det att gå runt och är så trött att hon knappt orka städa kiosken. Bilden är arrangerad Silhuett av en man speglas i R-kioskens fönster. Bild: Yle / Eva-Maria Koskinen R-kioski,gator,spårvagnslinje,Skugga

R-kioski: Omöjligt säga att post inte är lönsamt

R-kioski Ab:s vd Teemu Rissanen betonar att postservcie i R-kiosken inte är olönsam. Företagaren måste se till att sälja andra varor åt postkunderna - och det fungerar i många kiosker.

- Det är svårt, eller omöjligt att generalisera att postservice inte skulle vara lönsamt, säger Rissanen.

Företagare säger att den budget som R-kioski Ab gör upp lovar något annat än resultatet. Stämmer det här?

- Var och en gör sina egna beslut om vad man förväntar sig och hur man klarar sig. Jag tar inte ställning till enskilda köpmän. Det är så många saker som påverkar och leder till lönsamhet.

paket
R-kioski säger att de besvikna postföretagarna utgör undantag och att majoriteten är nöjd. paket Bild: Yle/Monica Slotte paket

Många av företagarna med post gör förlust

Det finns sammanlagt 86 R-kiosker med postservice, enligt R-kioskens webbsida i början av juli i år. Vi har sökt upp vilka företag som står bakom de här kioskerna och därefter sållat fram vilka som har offentliga bokslut, 46 stycken.

De här 46 företagen är aktiebolag och representerar R-kioskis nya affärsmodell som togs i användning 2013. Ett av de här företagen har börjat med postverksamhet under 2016 och därför räknar vi bara med 45 företag.

En tydlig majoritet av de här företagen, som alltså kan driva en eller flera R-kiosker, har gjort förlust i fjol. Minusresultat har 26 företag av 45. Den största förlusten är över 59 000 euro. Elva företag har förluster på över tiotusen euro. Den minsta förlusten ligger under 1 000 euro.

Det framkommer inte i boksluten hur stor lön företagaren själv har tagit ut från sitt företag.

Resten av postkioskerna (40 stycken) är kvar i den gamla franchisingmodellen och drivs av kommanditbolag, personer med firmanamn eller R-kioski Ab. De har inte offentliga bokslut.

R-kioski Ab gjorde miljonresultat

R-kioski Ab:s vd Teemu Rissanen säger att resultatet i bokslutet inte har så stor betydelse.

- Oftast lyfter företagaren resultatet i sin helhet som lön och då är det förståeligt att det inte syns som resultat i bokslutet. Jag skulle inte stirra mig blind på dem.

Hur kan det då finnas företagare som har minus för tiotusentals euro och företagare som måste sluta på grund av olönsamhet?

- Jag tar inte ställning till enskilda kiosker. Jag tar ställning till att R-kiosken som helhet är lönsam företagsverksamhet. Vår utgångspunkt är framgång tillsammans med företagarna och genom det försöker vi på alla sätt säkerställa att våra köpmän gör resultat, säger Rissanen.

Rissanen säger att R-kioski till och med kan stöda köpmän ekonomiskt vid behov.

- Det har vi gjort tidigare och det kommer vi att göra igen när vi bedömer att det behövs.

Under fjolåret har R-kioski Ab ökat sin vinst från 8,3 miljoner 2014 till 9,7 miljoner 2015. Kiosken har flyttat över hundra kiosker i händer på franchisingföretagare, visar företagets bokslut. Så mycket som 95 procent av kioskerna drivs nu av köpmän.

“Den egna arbetsinsatsen är avgörande”

R-kioski Ab tvivlar på förmågan att sälja och planera turlistor hos de företagare som har problem. Rissanen poängterar att alla postföretagare inte kan dras över en kam bara för att det går dåligt för en del.

För att få en övergripande bild av verkligheten i olika R-kiosker ringer vi fler köpmän. Vi ringer sådana som gjort vinst i sitt företag och sådana som R-kioski-koncernen rekommenderar oss att tala med. Det blir tydligt att kioskerna kan ha ganska olika förutsättningar beroende på läge, storlek och annan konkurrens.

De här köpmännen säger, precis som de besvikna köpmännen, att de själva jobbar rätt mycket bakom disken i sina kiosker.

- Jag gör många långa dagar, säger Raili Lipponen som har en kiosk i Viitasaari.

- Det här är företagarens verklighet i dag. Den egna arbetsinsatsen är nämligen väldigt avgörande för resultatet, säger Pertti Matero i Uleåborg.

De här köpmännen som det har gått bättre för betonar att postverksamheten lockar fler kunder till deras R-kiosker.

- Vissa kunder skulle kanske inte annars besöka R-kiosken. Nu blir de ändå bekanta med vårt utbud och återkommer kanske i andra ärenden än postärenden, säger Santtu Hjerppe i Joutseno i Villmanstrand som har tre kiosker.

Alla köpmän medger ändå att postverksamheten kräver mera arbetstid av personalen än traditionella kioskprodukter.

- Jag ser det som ett av många arbetsmoment. Men det kräver att du har ett fungerande system för pakethanteringen, annars blir det rörigt, säger Arja Tolvanen i Lojo som har två kiosker.

Vinstföretagare knegar på 12 timmar, 7 dagar i veckan

Ulpu Turunen är 65 år, har varit kioskföretagare sedan 70-talet och driver nu R-kiosken i Kånala i Helsingfors. Det är också Ulpu Turunen står för fjolårets rekordvinst, 40 000 euro.

Fem av Ulpus kollegor med postservice kommer upp till vinster över 10 000. Den minsta vinsten ligger under tusen euro.

- Dels handlar det om erfarenhet, dels om hårt arbete. Jag jobbar 11-12 timmar per dag, sju dagar i veckan, säger Ulpu och berättar att hon gillar att sälja och att posten hämtar nya kunder.

När ska du hinna njuta av vinsten från din kiosk om du aldrig är ledig?

- Det vet jag inte, säger Ulpu efter en stunds tystnad och skrattar hjärtligt. Jag orkar bra och det beror på min attityd. Jag klagar inte, jag avskyr gnäll, säger Ulpu.

Tack gode Gud för att jag förstod att sluta i tid.

Behovet av fler företagare är stort. Varje år behövs 1 000 nya företagare i franchisingbranschen och de kunde anställa 5 000 personer. R-kioskis vd Teemu Rissanen tycker att vi borde lyfta upp det här i stället. Här finns möjligheter för Finlands trängda ekonomi.

- När det finns jobb att få, tycker jag att man också borde göra positiva nyheter om det istället för att hänga upp sig på vad några människor säger, säger Rissanen.

Jaska: De lovade guld och gröna skogar

De sju tidigare eller nuvarande besvikna R-kioskföretagare som vi har talat med har ändå blivit djupt besvikna på R-kiosken och postverksamheten. Många av dem är bekymrade för den nästa köpman som ska ta över.

- R-kiosken talade om lönsam kioskverksamhet som kedjan ger goda förutsättningar för. Verksamheten motsvarade avtalet men resultatet såg helt annorlunda ut, säger Joppe och tillägger att det blev en dyr övning i att driva kiosk.

Jaska är den enda företagaren med minus som vi har talat med som har lyckats sluta i tid.

- Jag fick en alldeles för liten ersättning för posttjänsterna och försäljningen i R-kiosken var mycket sämre än de lovade på pappren. De lovade ju guld och gröna skogar. Tack gode Gud för att jag förstod att sluta i tid, säger Jaska som för sina några månader som kioskföretagare fick ett minus på några tusenlappar.

Susani som jobbade 15 timmar per dag på grund av personalbortfall tycker inte att det kan kallas företagande utan snarare gratis arbetskraft.

Harri har fortsatt fram till nu eftersom han gång på gång har fått höra att resultatet av olika orsaker kommer att jämnas ut. Så har det ändå inte gått berättar han.

- Jag är antagligen skuldsatt för resten av mitt liv, säger han och funderar på att kasta in handduken och lägga ner. Varför ska jag betala för att Finlands post ska fungera?

Så gjorde vi granskningen

  • Vi får ett tips om att R-kiosker inte är lönsamma för företagare och ringer runt. Det verkar gälla vissa R-kiosker med postsservice och vi talar med två nuvarande eller tidigare postserviceföretagare som bekräftar uppgifterna.
  • Vi tar del av månadsrapporter och avtal som styrker företagarnas påståenden.
  • Vi tar fram adresserna till samtliga R-kiosker med postservice från en karta på R-kioskens webbplats. Den prickar ut 86 kiosker (början av juli 2016).
  • Med hjälp av adresserna letar vi upp företagen som driver kioskerna. Våra källor är Asiakastieto, Yritystele.com, Fonecta Finder, Kauppalehti.fi samt FIMEA:s listor över licenser för försäljning av nikotinpreparat.
  • Enligt R-kioskens nya affärsmodell från 2013 ska franchisingföretagen vara aktiebolag. Till skillnad från kiosker som drivs av moderbolaget samt äldre företagsformer som firmanamn och kommanditbolag (40 st) har aktiebolagen (46 st) offentliga bokslut
  • Vi läser samtliga offentliga bokslut för de här 46 företagen i företagsregistret hos Patent och registerstyrelsen.
  • Vi ringer runt till nuvarande och tidigare företagare. Många vill inte tala med oss eftersom deras avtal förbjuder det. En del, allt som allt sju stycken, berättar ändå om sina erfarenheter och pekar ut postservice som olönsam.
  • Vi ringer också många företagare som har gjort vinst och som är nöjda med postverksamheten för att höra deras syn på verksamheten.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes