Hoppa till huvudinnehåll

Ny forskning: Surfplattan kan ge lika bra nattsömn som en bok

Tonåring läser från sin surfplatta i sängen.
Blått ljus från en upplyst surfplatta är kanske inte så illa för nattsömnen trots allt. Forskare tror att lång exponering för dagsljus motverkar surfplattans negativa effekter. Tonåring läser från sin surfplatta i sängen. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press pekdatorer,surfplatta,Mobil teknologi

Att stirra på en surfplatta eller mobiltelefon innan man går och lägger sig behöver inte påverka nattsömnen mer än att läsa en bok. Forskare vid Uppsala universitet tror att tillräckligt solljus under dagen kompenserar för eventuella negativa effekter av surfplattornas blåa ljus.

Tidigare studier har visat att det både blir svårare att somna och att nattsömnens kvalitet lider om man stirrar på sin surfplatta, dator eller smarttelefon med full ljusstyrka sent på kvällen.

Men nu visar en ny undersökning vid neurologiska institutionen vid Uppsala universitet att nattsömnen trots allt inte påverkas märkbart av surfplattan, åtminstone inte i jämförelse med läsandet av en bok.

- Vi hittade ingen skillnad med avseende på sömnen om man läser på en surfplatta jämfört med en vanlig bok, säger Frida Rångtell, sömnforskare vid Uppsala universitet, till Sveriges Radio.

Hon jämförde tillsammans med sina kolleger nattsömnen hos 14 studerande som i två timmar, mellan kl. 21 och 23 på kvällen, antingen läste från en surfplatta med full ljusstyrka eller en bok.

Forskarna undersökte uttryckligen hur ljuset från surfplattan påverkar nattsömnen. Hur en mer aktiv användning av surfplattan, till exempel mobilspel, påverkar nattsömnen undersöktes inte. För att göra läsningen i boken och surfplattan så jämförbar som möjligt läste försökspersonerna samma bok oberoende av medium: The Magicians av den amerikanske författaren Lev Grossman. Ingen av försökspersonerna hade tidigare läst boken.

Melatoninhalterna opåverkade

Tidigare forskning (bland annat av Frida Rångtell och hennes kolleger vid Uppsala universitet) har visat att blått ljus med hög frekvens från surfplattor eller smarttelefoner stör melatoninhalterna hos användaren. Melatonin är en signalsubstans i hjärnan som styr vår dygnsrytm genom att göra oss trötta då det blir mörkt ute.

Det här leder i sin tur till att den som stirrar länge på sin mobiltelefon innan den går och lägger sig både har svårt att somna och sover sämre än någon som läst en bok.

Men i den nya studien, som publicerats i den vetenskapliga tidsskriften Sleep Medicine, upptäcktes inga skillnader i melatoninhalterna mellan de som läst en bok och de som läst från surfplattan.

Inte heller kvaliteten på försökspersonernas djupsömn påverkades av surfplattans blåa ljus.

Dagsljus kan vara nyckeln till god sömn

Skillnaden mellan den nya och tidigare studier är att försökspersonerna den här gången fick tillbringa sin eftermiddag i starkt dagsljus innan de på kvällen började läsa en bok eller från en surfplatta.

I tidigare undersökningar har personerna fått tillbringa hela kvällen i ett mörkt rum.

Forskarna tror, med stöd av tidigare forskning, att det starka dagsljuset motverkar de negativa effekterna som blått ljus från surfplattorna har på melatoninhalterna hos personer som använder surfplattor eller smarttelefoner sent på kvällen.

I artikeln poängterar de ändå att det här sambandet måste styrkas av vidare forskning.

Frida Rångtell tipsar i Sveriges Radio om en metod för de som vill vara på säkra sidan.

- Det finns ju appar där man kan filtrera bort det blå ljuset. Det finns till exempel en app som tar bort det blå ljuset på kvällen. Det ser lite rödare ut och skärmen blir lite annorlunda, men så kan man absolut göra.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes