Hoppa till huvudinnehåll

Rekordmånga nya skolböcker i höst

Skolböcker.
Skolböcker. Bild: Ann-Charlotte Åkerholm, Yle Lärobok,skolbok,Läromedel,skolan (fenomen),undervisning

Förlaget Schildts & Söderströms ger ut ungefär 130 titlar för grundskolan och kursmaterial för 24 gymnasiekurser.

Förlaget satsar just nu mycket på att utveckla elektroniska läromedel. Alla förlagets gymnasieböcker finns i såväl tryckt som digital form. Man hoppas att speciellt gymnasieeleverna ska utnyttja möjligheten till extra material som filmer och övningsprogram på webben.

- Kunskapen ska inte behöva sjunka för att vi går över från ett medel till ett annat. Vi vill ha en breddning för att få flera dimensioner, och vi hoppas det här är någonting positivt för skolorna, säger förlagets läromedelschef Nils Saramo.


I familjer med ont om pengar kommer den här hösten att vara ekonomiskt tuffare, eftersom det inte går att ärva eller köpa begagnade gymnasieböcker.

Abiturient: Bra att böckerna förnyas

Abiturienten Walter Strandell bläddrar i nya gymnasieböcker på Akademiska bokhandeln i Helsingfors. Han välkomnar de nya fläktarna i skolvärlden.

- Det finns olika ämnen och kurser som säkert kan förbättras, och det är jättebra om man nu förnyar de svenskspråkiga böckerna när det gäller till exempel katastrofer och flyktingströmmar i världen, säger Strandell.

Abiturienten Walter Strandell utanför Akademiska bokhandeln
Walter Strandell Abiturienten Walter Strandell utanför Akademiska bokhandeln Bild: Yle / Ann-Charlotte Åkerholm läromedel,digitala läromedel

Han tror också att elever kommer att dra nytta av videomaterial där lärare visar och förklarar, till exempel ekvationer i matematik.

- Jag tror att det skulle hjälpa många och vara en väldigt bra fördel i alla ämnen att man genast får se hur det ska göras. Jag tror definitivt att det här har en framtid, säger Strandell.

I familjer med ont om pengar kommer den här hösten att vara ekonomiskt tuffare, eftersom det inte går att ärva eller köpa begagnade gymnasieböcker.

Den digitala licensen är ändå lite billigare än pappersboken. Vill man ha en kombination av bok och digitalt material blir det däremot dyrare än bara en bok.

Grundskolan långsammare

I grundskolan är det fortfarande pappersböckerna som dominerar medan e-material är kompletterade produkter.

- Det finns ingenting som är så bra att repetera på som en dator. Det kan vara onödigt att sätta lektionstid på att sitta och fylla i böcker eller papper när det finns självkorrigerande material, säger förlagets läromedelschef Nils Saramo.

Saramo anser att e-material för övning och repetition fungerar extra bra i ämnen som matematik och språk.

Också om förlagen i samband med förnyandet av läroplanen ger ut många nya titlar är det ingen självklarhet att de nya böckerna och e-materialet finns tillgängliga i klassrummen när terminen börjar.

- Det handlar också väldigt mycket om pengar. Kommunerna har det stramt med pengar och det avspeglar sig på skolans möjligheter att köpa in läromedel.

- Tempot i hur man förnyar läromedel i grundskolan är betydligt långsammare än i gymnasiet.

Nya böcker i Cygnaeus

Cygnaeus lågstadieskola i södra Helsingfors hör till de skolor där det finns resurser att skaffa en del nya skolböcker. Det gläder klassläraren Niklas Olin.

- I vissa ämnen som historia förändras kursfördelningen på grund av den nya läroplanen och det är bra att få nya böcker.

Olin tycker också att det är bra att då och då få nytt material eftersom böcker om till exempel historia och geografi tidvis behöver uppdateras.

I Olins klassrum utgår man från skolböcker, inte elektroniskt material. Skolan har 18 pekplattor och en dataklass så i princip skulle det vara möjligt att utnyttja e-material ibland.

- Personligen är jag ganska dålig på att våga ta in e-material i min undervisning. Jag kanske väntar på att någon annan har prövat ut det och säger att det är en bra grej, säger Olin.

Olin upplever att många elever är betydligt skickligare än han själv på att använda nätet och e-tjänster.

- Det handlar säkert om att våga pröva på att göra saker på annat sätt än tidigare. Lärare som har jobbat länge är kanske försiktigare att ta in nytt. De gamla beprövade modellerna fungerar ju, det här är ju bara nya alternativ, resonerar Olin.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes