Hoppa till huvudinnehåll

Kom ihåg: Du är inte vad du presterar

Ronja Karvinen
Ronja Karvinen har länge jobbat med att försöka släppa på prestationskraven. Ronja Karvinen Bild: Yle/Petter Sandelin ronja karvinen

Ångest och stress är vanligt bland unga, och det vill projektet Skolpaletten förändra. Ronja Karvinen tycker det är viktigt att lära sig skilja på prestationer och självkänsla.

När Ronja Karvinen gick i högstadiet kände hon en enorm press på att få bra vitsord.

- Om jag fick tio minus i ett prov var gråten nära. Jag har jobbat mycket med det och nu i gymnasiet känner jag nästan ingen press alls, säger Ronja som snart ska börja sitt andra år i Vasa övningsgymnasium.

Ronja har länge kämpat med att komma bort från vitsordshetsen och under processen har hon övat på att tänka på studierna på ett annat sätt. Nu läser hon för att lära sig saker hon kan ha nytta av i framtiden, inte för att få bra vitsord.

- Förr läste jag massor så att jag skulle få en tia, men några dagar senare kom jag inte ihåg vad jag läst. Det är viktigare att man får en helhetsbild av saker som man kan ha nytta av i framtiden, istället för att försöka minnas exakt vilket år Hitler var född för att få den där tian.

Ronja tror att fler unga borde öva sig i att tänka på det här sättet för att slippa stressen över vitsorden.

"Vad du än gör ska du bli Finlands mästare"

Petra Willamo som är projektansvarig för Skolpaletten hoppas att den nya läroplanen ska ta bort en del fokus från vitsorden, men det finns också problem som är ännu mer akuta.

- För många unga byggs det egna jaget upp enbart utgående från vilka prestationer man gör. Oftast gäller det skolan och att man på något sätt skulle vara en sämre människa om man inte klarar sig bra där, säger hon.

Skolpaletten

  • Vill öka ungas psykosociala välbefinnande och förebygga illamående hos elever.
  • Vill öka samarbetet mellan unga och de vuxna som finns i deras vardag, och mellan skolan och hemmen.
  • Vill erbjuda stödverksamhet i skolan som de unga själva upplever att de vill ha.
  • Målet är att bidra till en stärkt självkänsla, välmående och en framtidstro.
  • Ordnar bland annat inspirationstillfällen och föreläsningar.
  • Riktar sig till finlandssvenska högstadier och andra stadiets utbildningar i södra Finland, för unga i åldern 13 - 20 år.
  • Finansieras av Penningautomatföreningen RAY.

Samma sak gäller också på fritiden.

- Det är lite samma i hobbyvärlden i dag. Vad du än börjar med så ska du bli Finlands mästare. Det tycker jag är lite farligt, för det finns så mycket annat här i världen också.

Ronja håller med om att man mäts enligt sina prestationer och att man blandar ihop prestationen med sig själv som människa.

- Där är det jätteviktigt att bygga upp en bra självkänsla och komma ihåg att fastän det inte gått så bra i ett prov eller endast för att man inte vann den där tävlingen så ändrar det inte på en som person. Men många blandar ihop det och tror att man själv är dålig, bara för att det inte gick så bra som man tänkt.

Ångest och ensamhet viktiga ämnen

Skolpaletten riktar sig till unga i 13 – 20-årsåldern och målet är att få igång en verksamhet som ska öka de ungas självkänsla och välmående, så att också orken och motivationen ska hållas uppe i skolan.

Enligt många utredningar lider tonåringar av ångest, depression och stress. Det här är också något som Ronja lagt märke till.

- Det är något man märker av runt omkring sig, och speciellt när man börjar gymnasiet så höjs tempot. Många stressar och försöker få sina hobbyn att gå ihop med skolan. Man försöker räcka till och vara bra på allt och då kan det bli jättetungt ibland, säger hon.

Ett annat ämne som Skolpaletten vill jobba med är ensamhet.

- Det är ett svårt problem. Alla kan inte vara bästa kompisar, men man önskar att det skulle finnas en sorts sammanhållning i alla årskurser och att alla i skolan skulle kunna umgås så att ingen blir ensam, men tyvärr finns det ändå de som ibland lämnas utanför, och det borde man jobba med, säger Ronja.

De unga bestämmer hur det ska göras

Exakt hur Skolpaletten ska göra för att komma åt alla problem vet de ännu inte. Det är något de ska utreda under hösten.

- Vi ska jobba med att kartlägga situationen bland de unga och på olika sätt närma oss dem och fråga vilka behov de har och inom vilka områden de skulle behöva hjälp. Utifrån det formar vi vårt sätt att jobba, säger Petra.

Petra Willamo på Barnavårdsföreningens balkong i Tölö.
Petra Willamo hoppas att Skolpaletten ska fungera som ett bra komplement i skolan. Petra Willamo på Barnavårdsföreningens balkong i Tölö. Bild: Yle / Victoria Wirén petra willamo,Barnavårdsföreningen i Finland

Petra hoppas att Skolpaletten ska bidra till en ökad trivsel i skolan.

- Jag hoppas att vi ska kunna stödja de enskilda eleverna så att de ska få en bättre självkänsla och börja må så pass mycket bättre att de lyckas genomföra sin skolgång och växa till tänkande ansvarsfulla vuxna.

För att klara av det här hoppas Petra att Skolpaletten ska kunna komma in i som ett komplement i skolorna och erbjuda stöd i form av samtalsgrupper och övningar. Vad det samtalas om och vad övningarna ska hjälpa till med är det eleverna som får bestämma.

Nyligen publicerat - X3M