Hoppa till huvudinnehåll

Nyland får fler småproducenter - lättare regelverk välkomnas

Det finns varor så att det räcker till både för Karis och Ekenäs, säger Jelena Ahlblad som startat ringen i Karis.
"REKO-ringarna har gjort det lätt för även mindre producenter och hobbyodlare att nå ut med sina produkter direkt till konsumenterna" - Bjarne Westerlund, SLC. Det finns varor så att det räcker till både för Karis och Ekenäs, säger Jelena Ahlblad som startat ringen i Karis. Bild: Tove Virta / Yle rekoring,ekologisk mat,Karis

Regelverket för att producera och sälja mat och dryck har luckrats upp en del under åren. Det här välkomnar småproducenterna, särskilt i en tid då allt fler konsumenter är intresserade av närodlat och småskaligt.

Vissa regelverk gällande tillverkning och försäljning av livsmedel underlättats under de senaste åren, berättar verksamhetsledare Bjarne Westerlund i Nylandsregionen på Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC).

Utvecklingschef Heidi Valtari på projektet Äkta smak håller med Westerlund och anser att åsiktsklimatet gällande småproducenter så småningom har förbättrats:

- Många lagändringar har underlättat småproducenternas vardag.

Bara i år har till exempel fjäderfägårdar och hobbyodlare fått lättnader i byråkratin som gäller försäljningen. Och en ny alkohollag som eventuellt godkänns i början av år 2017 gör det möjligt för småbryggerier att sälja sina produkter direkt till kunderna.

Il Birrificio och Tino Oksanen
"När det kommer fler intresserade kunder så kommer det också fler småbryggerier. Då ökar också kvalitén." Tino Alakari på mikrobryggeriet Il Birrificio Il Birrificio och Tino Oksanen Bild: Arda Yildirim öl,bryggeri

Viktigt att få den nya generationen med

Huvudstadsregionen har visserligen ett stort kundunderlag jämfört med resten av landet, men det löser inte automatiskt allt. I huvudstadsregionen är kostnaderna höga både för mark, tomter och fastigheter, påpekar Westerlund på SLC.

- Företagsstöd från landsbygdsutvecklingsprogrammet betalas inte heller ut för de mer tätbefolkade områdena i huvudstadsregionen.

Séamus Holohan håller i en av sina whiskeytunnor i destilleriet.
”Det tråkigaste är att det är så mycket administration i Finland. Vi får inte heller annonsera om våra produkter, så då är allting upplagt för de stora spelarna som redan finns.” – Séamus Holohan, på destilleriet Helsinki Distilling Company Séamus Holohan håller i en av sina whiskeytunnor i destilleriet. Bild: Yle / Ted Urho destiller

De senaste åren har antalet småproducenter i livsmedelsbranschen ändå ökat nästan varje år. Det gäller producenter med högst tjugo anställda. År 2014 fanns till och med 352 småproducenter i Nyland.

Men trots att producenterna ökar har antalet jordbrukare ändå minskat i regionen. Läget är ändå inte helt lätt att tyda.

- Medlemsantalet i SLC har inte ökat, men inte heller minskat så mycket som kunde förväntas av det minskande antalet aktiva jordbrukare och gårdar, säger Westerlund.

Att minska byråkratin skulle underlätta branschen.― Bjarne Westerlund, SLC.

Att börja odla är eventuellt inte det vanligaste framtidsplanen för unga i huvudstadsregionen. Det här är något den nuvarande generationen av odlare kämpar med:

- Jordbrukarkåren blir äldre och då de stora åldersklasserna nu uppnått pensionsåldern finns det inte så många unga som tar över. Många har fortsatt som jordbrukare även efter att man uppnått ”pensionsålder”.

Bär
”Jag har inte marknadsfört mina produkter så mycket. Därför besöker just sådana som uppskattar god mat och bor i närområdet min gård.” – citybonden Jan Liesaho, Stadin puutarhuri. Bär Bild: Arda Yildirim jan liesaho

Polariserad bransch

Enligt Sitra finns det en klar efterfrågan på lokalmat, men producenterna borde bilda nätverk för att få tillgång och efterfrågan att mötas. Bjarne Westerlund på SLC håller med.

- Genom att minska byråkratin och skapa nätverk skulle vi underlätta branschen.

Produkterna måste ha en berättelse och ett ansikte bakom sig.― Susanna Ba, Laurea.

- Det är förstås en fördel att kunderna finns nära, tillägger Westerlund.

Trots att intresset för lokalproducerad mat har ökat köper den största delen av konsumenterna fortfarande bulkvaror.

Helsingfors Kafferosteri
”Vi köper allting baserat på smak och försöker att ha en bred repertoar. Vi har en trogen kundkrets som uppskattar våra produkter men förstås skulle vi gärna se att fler hittade oss.” – Benjamin Andberg, Helsingfors kafferosteri Helsingfors Kafferosteri Bild: Arda Yildirim kaffebönor,kaffe,Kafferosteri

Det största delen av småproducenterna har en personal på högst fem. Utvecklingschef Heidi Valtari på riksomfattande koordineringsprojektet inom närmat Äkta smak talar om en polarisering inom branschen:

- Folk vill veta mera om varifrån produkterna kommer och därför försöker de hitta ett ansikte och en historia för dem.

Enligt Valtari uppstår det småproducenter långsamt i jämförelse med hur efterfrågan ökar. Hon anser att nya produkter inte grundas utan snarare blir nuvarande företag större och effektiviserar sin verksamhet.

Historier bakom "högre priser"

Enligt koordineringsprojektet Äkta smak är de vanligaste näringsområdena bland småproducenter bageriverksamhet och förädling av grönsaker, bär och frukter, samt köttförädling.

Glasstillverkare Caminito i Esbo.
”Vi tillverkar glass till restauranger, kaféer, supermarketkedjor och för privata kretsar. Produkter utvecklas i enlighet med kundernas önskemål.” Sari Laakso, Caminito Glasstillverkare Caminito i Esbo. Bild: Arda Yildirim småproducenter,glass,närproducerad mat,Esbo

Äkta smak har bland annat jobbat med att samla småproducenterna landskapsvis.

- Det kostar mycket för småproducenter att marknadsföra sig, så vi grundade en nättjänst.

Folk uppskattar transparensen.― Heidi Valtari, Åbo universitet.

Också projektledare Susanna Ba på Laurea anser marknadsföringen är en utmaning. Småproducenter konkurrerar om kundernas uppmärksamhet med stora företag och deras lägre pris.

- Produkterna måste ha en berättelse och ett ansikte bakom sig för att få kunderna att betala litet mera än vad bulkvaran kostar, säger Ba.

Pålitlighet och transparens ett trumfkort

Ofta är det just pålitlighet som skiljer småproducenterna från de stora.

Bär som frystorkats i Esbo av företaget Nature Lyotech
”Det finns en stor efterfrågan på finska blåbär i Kina." Miia Helanto, Nature Lyotech OY.” Bär som frystorkats i Esbo av företaget Nature Lyotech Bild: Yle/Helena von Alfthan nature lyotech oy

Enligt utvecklingschef Heidi Valtari på projektet Äkta smak betyder närheten och färskheten för många att produkten är också rättvist producerad och har garanti för kvaliteten:

- Folk uppskattar transparensen. När matkedjan är kort är det vanligen det som gäller.

Att hitta närproducerad mat i sina närbutiker är alltid inte så lätt. Nästa vecka kan man hitta dem mitt i Helsingfors när matevenemanget Herkkujen Suomi och Syystober ordnas.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen