Hoppa till huvudinnehåll

Stockmanns framtid full av frågor

Stockmann i Åbo våren 2014.
Är det en upplevelse att handla på Stockmann? Stockmann i Åbo våren 2014. Bild: Yle/ Nora Engström stockmann i åbo

Stockmanns framtid är full av frågetecken och sommarens försäljning bådar ingen stor bättring för resultatutvecklingen. Bolaget ger ut sina färska siffror i dag.

Butikskedjan Anttilas öde är ett färskt exempel på hur tufft marknadsläget är just nu för butikerna. Den hårda konkurransen och den svaga marknaden syns också i Stockmanns försäljningssiffror från i sommar.

- Vi vet att försäljningen sjunker kraftigt. Fokus är på hur lönsamheten utvecklas, säger analytiker Tommy Ilmoni på Carnegie.

Det allra största problemet för bolaget är fortfarande varuhusen trots att mycket har gjorts för att råda bot på miljonförlusterna. Varuhusverksamheten har lagts ner i Ryssland och nu försöker bolaget hyra ut de enskilda avdelningarna i varuhusen för att minska på hyresutgifterna. Renoveringsarbeten påverkar som bäst varuhusverksamheten bland annat i Hagalund.

Enligt Ilmoni är det viktigt att dagens rapport visar på mindre förlust för årets andra kvartal än för samma period ifjol. Därtill vill han veta hur de färskaste nedskärningarna från tidigare i sommar ska påverka affärerna.

Det krävs en köpupplevelse

Vad är det som avgör bolagets framtid?

- Bra produkter och bra service är säkert nyckeln till framgång. Lätt blir det inte eftersom konkurrensen är hård och marknadsutsikterna i Finland fortsättningsvis dåliga. Dessutom tenderar konsumenterna här att vara allt mer prismedvetna, säger Ilmoni.

Ilmoni ser många likheter mellan Stockmanns och Anttilas utveckling. Bägge husen har visat upp enorma förluster. Samtidigt tyr sig särskilt unga konsumenter till webbhandeln - det är lättare att jämföra priser och spara pengar. Också Stockmann ska förnya sin webbhandel ännu i år.

Matavdelningen ett frågetecken

Ett frågetecken för Stockmann nu är Delikatessen. Hur ska lyxmatbutiken med flera färskdiskar klara sig mot den växande Kesko och S-gruppen? Konkurrenterna har satsat hårt på att sänka livsmedelspriserna.

Ett annat frågetecken är vem husets nya vd blir. Den förra vd:n Per Thelin avgick i våras efter bara två år på posten. Han anställdes ursprungligen för att "rädda" bolaget.

Ljuspunkterna för Stockmann är inte många, men en är klädkedjan Lindex. Den kompenserar för varuhusens långa minus. Också fastighetssidan är stabil, säger Ilmoni.

Läs också