Hoppa till huvudinnehåll

B kstäver försvinner från logotyper världen över

Skärmdump av Aftonbladets förstasida den 15 augusti 2016.
Skärmdump av Aftonbladets förstasida på måndagen. Skärmdump av Aftonbladets förstasida den 15 augusti 2016. Bild: Aftonbladet / skärmdump Aftonbladet,blodgivning,#missingtype

En kampanj för att få folk att donera blod tog ny fart i många länder på måndagen.

Företag och organisationer på olika håll utelämnade vissa bokstäver från sina logotyper.

Bokstäverna som lämnas bort är A, B och O, det vill säga beteckningarna på de vanligaste blodgrupperna.

Meningen är att väcka uppmärksamhet och få folk att donera blod. De som gått med i kampanjen markerar med hashtaggen #MissingType.



Ett av företagen som på måndagen lämnade bort bokstäver var svenska Aftonbladet, vilket en del läsare förundrade sig över.

Kampanjen #MissingType startades av den brittiska hälsovårdsmyndigheten NHS i fjol somras och drevs aktivt under drygt en vecka. Bokstäver försvann utan att publiken till en början fick veta varför.

Enligt NHS video gav kampajen goda resultat. På tio dagar registrerade sig över 30 000 britter som blodgivare.