Hoppa till huvudinnehåll

Märkesverkstädernas anseende stiger – Åbo leder utvecklingen

Bilar på rad i bilverkstad
Keskusautohalli i Åbo Bilar på rad i bilverkstad Bild: Yle/Fredrik Häggman bilverkstad

En undersökning som gjorts av Forskningscentret Origo visar att folk blir allt nöjdare med märkesverkstäder i förhållande till fristående verkstäder. Kunderna i Åbo och Reso är allra nöjdast.

Resultaten baserar sig på en enkätundersökning som gjorts med två års mellanrum i de största finländska städerna. Enkäten har skickats ut till bilägare med fyra år gamla bilar, både begagnade och nyköpta. För Egentliga Finlands del har undersökningen gjorts sedan 2010 och berör verkstäderna i Åbo och Reso.

Undersökningen visar att den totala nöjdhetsgraden stigit under åren, och Veikko Ruohonen som är verksamhetsledare på Origo tillskriver märkesverkstäderna äran för förbättringen.

- När vi första gången gjorde undersökningen låg märkesverkstäderna klart efter de fristående. Folk var framförallt missnöjda med att märkesverkstäderna kostade oskäligt mycket. Det har nu jämnats ut och för vissa märken är folk lika nöjda som med fristående verkstäder.

Ruohonen berättar att svarsprocenten ligger på 24%, i absoluta tal cirka 700 stycken.

- Det som också kan lyftas fram är att Åbo och Reso har gått framåt mycket på sex år och i år var man allra nöjdast där. Samma trend finns också nationellt, men med undantag för Helsingfors, säger Ruohonen.

Förändringen är märkbar

Seija Jormanainen driver en bilskola och är därför ett bekant ansikte på bilverkstäderna. När hon senast skulle reparera sin egen bil valde hon att gå till en fristående verkstad.

- Det handlade om att byta lampor och eftersom det var en så liten sak valde jag en fristående verkstad som jag vet är billig. Jag har märkt att de fristående verkstäderna i allmänhet är billigare, men om det handlar om stora reparationer på nya bilar kan det löna sig att gå till märkesverkstäder, berättar Jormanainen.

Undersökningsresultatet kommer inte som en överraskning för henne.

- Jag har märkt att prisskillnaden blivit mindre. Förr var det också svårare att få reda på exakt vad det kostar på förhand, men nu har de blivit bättre på den fronten.

Seija Jormanainen framför Åbo Besiktningsstation
Seija Jormanainen Seija Jormanainen framför Åbo Besiktningsstation Bild: Yle/Fredrik Häggman seija jormanainen

Märkesverkstäderna söker nya stamkunder

På Keskusautohalli i Åbo jobbar Mikael Korin med bilar av märkena Volvo, Renault och Hyundai. Han är också medveten om att priset spelar en viktig roll i valet av bilverkstad, men lyfter fram att de nya bilarna kräver allt mer märkesspecifikt kunnande.

- De olika verkstäderna har tvingats närma sig i pris, vilket förstås är en viktig orsak. Men bilarna blir också allt mer tekniska och för att reparera en ny bil krävs rätt delar, verktyg och kunnande. Här blir vi skolade för att kunna serva specifika bilar och modeller, säger Korin.

Korin tycker sig ha märkt att folk oftare vänt sig till märkesverkstäder under de senaste åren, särskilt då det gäller nyköpta bilar.

Har ni arbetat med att få kundernas förtroende att öka?

- Vi jobbar förstås med det hela tiden och försöker följa upp vad kunderna tycker. En viktig fördel hos oss är att man här har kontakt direkt med bilmontören, trots att vi är många som jobbar här. Man kan därför bygga upp ett direkt förhållande med kunden.

Finns inte samma förhållande på en fristående verkstad?

- I och för sig kan det finnas, men om det går via arbetsledningen så man kan inte vara säker på vem som reparerar ens bil.

Mikael Korin servar en bil
Mikael Korin Mikael Korin servar en bil Bild: Yle/Fredrik Häggman bilverkstad

Läs också