Hoppa till huvudinnehåll

Förarlösa bussar kör omkring i Helsingfors

De chaufförslösa bussarna på Ärtholmen i Helsingfors är bland de första i världen som regelbundet får köra bland vanlig trafik. Bussarna trafikerar en några hundra meter lång sträcka på Ärtholmen fram till mitten av september.

- Det här är en stor grej! Det finns bara en handfull liknande försök globalt. En föränderlig omgivning och trafik är bland de svåraste som finns, säger Harri Santamala, projektchef vid Yrkeshögskolan Metropolia.

Finland är ett av få länder där lagen inte kräver att en chaufför är med i fordonet. Det gör Finland till ett bra land att testa nya lösningar. Helsingfors stad är ivrig över att kunna göra dylika försök möjliga.

- De här bussarna är exempel på framtidens transportmedel. På det här sättet behöver man inte äga ett fordon utan man kan hyra rörligheten, säger Helsingfors biträdande stadsdirektör Pekka Sauri.

Kör långsamt

Samtidigt måste man tänka på säkerheten. Under testfasen kör bussarna bara 11 km/h trots att deras topphastighet är 40 km/h. I det här skedet har alla bussar dessutom en person ombord, som kan stanna bussen eller styra den manuellt. I framtiden kan personen sköta flera bussar på distans.

- Det är omöjligt att en robotbil är hundra procent säker, men förstås är den mänskliga faktorn den största orsaken till bilolyckor. Det här är ett nytt fenomen och då måste man experimentera och se till att det fungerar, säger Sauri.

Bussarna ska nu trafikera Ärtholmen i en månad. Sedan ska de möta nya utmaningar, och testköra i Esbo och Tammerfors. I framtiden hoppas man att robotbussarna, tillsammans med vanliga bussar, ska bli en del av kollektivtrafiken.

- De här lämpar sig bra till matartrafik och korta sträckor. Man kan köra människor till exempel hemifrån till busshållplatsen, säger Santamala.

Systemet kan hjälpa till exempel personer med rörelsehinder eller tunga matkassar.

Men det tar tid innan bussarna tas i bruk i verkligheten.

- Om några år kan vi köra säsongsbetonad trafik på en lättrafikerad plats. Men att köra året runt utan problem kommer att kräva en hel del arbete ännu, säger Santamala.

Läs också