Hoppa till huvudinnehåll

Joakim Rundt: Väldigt straffad men lyckligt ovetande

Joakim Rundt är redaktör och arbetar för Svenska Yle.
Har sett för mycket av det beställda kanalpaketet. Joakim Rundt är redaktör och arbetar för Svenska Yle. Bild: Yle/ Marcus Rosenlund joakim rundt

Jag beställer på SVT:s Barnkanalen åt min pojke och han har ett stort nöje av den suveräna kanalen när han är hos mig. Jag lyckades glömma att betala räkningen i april och fick en påminnelse med en förseningsavgift på 5 euro som jag betalade först i början av juni.

Helt mitt misstag, förstås. I den följande räkningen fanns det en extra avgift på 31 euro för vad distributören kallade "återöppnande av kanalpaket". Jag ringde och frågade vilka paket man öppnat åter och det visade sig vara min Barnkanal som man stängt av i maj efter att jag fuckat upp med räkningen. Och sen då öppnat kanalen åter efter att jag min slarver betalat räkningen. Distributören debiterar då avtalsenligt 31 euro.

Men: haken här var att Barnkanalen snurrat på utan avbrott under maj månad, förklarade jag. Min grabb skulle nog hastigt ha meddelat om den inte syntes. Jaså, löd svaret - "nå, här står att vi stängt av och återöppnat kanalen så det kostar 31 euro". Ja men men, vad har ni återöppnat, undrade jag? "Kanalen." Öppnat ur vilket tillstånd? "Ur ett stängt tillstånd." Men men.. den har aldrig varit stängd? "Här står åtminstone så", sa tjejen i telefonluren.

Här = distributörens skärm. Computer says no.

Jag sa att jag inte betalar 31 spänn för ingenting, det kan de skriva upp. Där. Och så gick vi alla på semester.

Tills grabben en stillsam sommarsöndagsmorgon skulle titta på Barnkanalen - och då vae den faktiskt stängd och svart.

Denna gång pallrade vi oss fysiskt till distributörens kundtjänst och frågade varför kanalen var stängd. För att det står här att jag inte betalat för att man öppnade den stängda kanalen i maj, sade killen vid disken. Men men.. och så körde vi samma diskussion på nytt. Vad har ni öppnat? "Din stängda kanal." Den var aldrig stängd? "Står så här." Så vad betalar jag 31 euro för? Etc etc.

Han beklagade att han inte kan hjälpa mig - och tillade att jag ju egentligen haft flyt här. Distributören ströp kanalen MEN åtgärden syntes inte hos mig! Och när man sen öppnade den igen så var skillnaden inte så stor. Förutom att den kostar mig 31 euro då.

Att inte inte se Barnkanalen.

Ungefär här började jag och kundservicekillen bägge känna existentiellt svåra vibbar på varsin sida om bordet och skruvade oss i stolen nästan synkroniserat.

Han tog ledigt ner situationen på jorden genom att be mig kontakta kundservicen.

Jag frågade var jag var just nu då (existentiellt prövande igen!) - och han medgav att jag ju nog var hos kundservicen. Men inte heelt samma kundservice som om jag ringer dem istället. Ja, honom istället.

Fattade inget.

I går fick jag ett brev från indrivningsbyrån. Den totala kostnaden för att ingen stängt mina kanaler är nu uppe i 76 euro. 31 för ickeavstängningen plus 31 för nuvarande avstängning som skett på grund av ickeavstängningen samt 14 spänn åt byrån som driver in. I dag ringde jag Konsumentverket. I kväll en Valium kanske.

Kan jag månne låta bli att betala - och hävda att jag nog gjort det, det bara inte syns hos dem?

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle