Hoppa till huvudinnehåll

Konstrecension: Håret som beslöjar, objektifierar och befriar

Nayab Ikram, två verk ur utställningen "In between"
Nayab Ikram, två verk ur utställningen "In between" Nayab Ikram, två verk ur utställningen "In between" Bild: Nayab Ikram nayab ikram,fotografier

Nayab Ikram ser med en fast, men också lite melankolisk blick mot mig då hon projiceras mot galleriväggen. I sin videoinstallation har hon precis klippt av sig håret, som ligger på marken vid hennes fötter. Håret gräver hon ner i jorden under cederträd (tror jag), på en onämnd plats där hon har sina rötter.

Nayab Ikram är en fotokonstnär och visuell artist från Åland, med familjerötter i Pakistan, som studerat i Jakobstad och som nu bor och arbetar i Stockholm.

Jag ser hennes soloutställning på B-galleria i Åbo där videon loopas. På väggen hänger några porträtt och det är genom sitt hår som Ikram undersöker frågor kring sin identitet och kulturella tillhörighet.

I bilderna är håret trassligt, rakt, flätat, det böljar och täcker ansiktet. I en av bilderna ligger det längsmed hennes ansikte så att det på avstånd ser ut som en slöja. Min blick är i det här fallet nog kulturellt färgad, exotiserande. Det jag egentligen ser är ett ansikte vänt på ett visst sätt och ett rakt och långt hår.

Ikram kommunicerar starkt genom håret och det slår mig som en utmärkt idé att beskriva just olika delar av sin identitet. Våra hår säger mycket om oss i vardagen. Ett otvättat hår signalerar en viss sak, en uppsättning något helt annat.

I hennes fall befinner hon sig mittemellan den österländska och den västerländska kulturen – utställningen heter också In between.

Avklippt hår, vansinne och rötter

Då Britney Spears klippte av sig håret sågs det som ett tecken på hennes mentala kollaps och i filmer är i synnerhet kvinnan som själv klipper sitt hår ofta på väg att lämna något, resignera, handla inför sitt öde.

I såväl österländska och västerländska patriarkat uppfattas kvinnans hår i termer av sexualitet. Trots att hår naturligtvis handlar om mycket annat, identitet, självbild, image så är det ingen slump att kampen om frihet ofta handlar om just håret, om rätten att få visa det eller tvingas dölja det.

In between på Galleri B, konstnär Nayab Ikram
In between på Galleri B, konstnär Nayab Ikram Bild: Sebastian Bergholm/Yle Konstnär: Nayab Ikram fotografier,utställningar,konstgallerier,nayab ikram

Jag sitter länge på galleriet och ser på videoinstallationen, på hur Ikram klipper i sitt långa hår som når henne till midjan. Hon klipper barskt, med grova saxrörelser och ljudet av strån som kapas gör ett starkt intryck. Man kunde uppfatta akten som en form av våld mot sig själv och det finns något väldigt osentimentalt i hur hon klipper - men jag tänker att det mer handlar om en omplantering.

Nayab Ikram gräver ner håret i den jord där hennes rötter också finns, det nergrävda håret återvänder symboliskt till en fysisk plats och är kanske mest ett sätt att slå rot, att lämna något av sig på platsen.

Hår och makt

I pressbrevet ser jag efter att ha funderat och uppfattat verket så här att hon verkligen ville återförenas med sina rötters ursprung, men gräver upp håret av rädsla för att ge bort en stor del av sig själv.

Men jag tänker ändå att hennes behandling av det egna håret är en fråga om makt, att kunna klippa det, att själv ge det olika roller i fotografierna och använda det. Att hon arbetar med att kapa sitt hår med all den kulturella reflextolkning som akten bär med sig, men ge det en annan mening är smart. Bilderna är såväl vackra, finurliga och smärtsamma.

Den här kampen mellan identiteter är genomgående för den lilla men tankeväckande, visuellt tilltalande och intressanta utställningen.

In between visas till och med söndag 21.8 på B-galleria i Åbo
Utställningen visas också på Galleri Zebra i Karis till och med 26.8. Om den är identisk med den som visas i Åbo vet recensenten dock inte.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje