Hoppa till huvudinnehåll

Svårare för datorspelare att delta i riskabel vadslagning

Nätkasinot CSGOLotto
CSGO Lotto var ett populärt nätkasino där många minderåriga också spelade. Man spelade om virtuella vapenutseenden som var värda riktiga pengar. Sajten har nyligen lagts ned. Nätkasinot CSGOLotto Bild: Skärmdump / CSGOLotto skinvadslagning,Vadslagning,Counter-Strike: Global Offensive

Efter en längre tids tystnad kräver speltillverkaren Valve software att kasinosajter kopplade till deras populära datorspel Counter-Strike upphör med sin verksamhet. Flera finländare har förlorat stora summor när de har använt de här nätkasinona där man kan vinna virtuella saker som förändrar vapenutseenden i spelet.

Valve software hänvisar till att vadslagningen bryter mot reglerna på dess spelplattform Steam, som de aktuella nätkasinona är beroende av för att kunna fungera.

- Vi kräver officiellt att de här sidorna stänger sin verksamhet via Steam och vi kommer också att följa upp att så sker, konstaterar Erik Johnson på Valve software i ett uttalande på webben.

Finlandssvenske Christoffer är 23 år och har själv slagit vad en hel del på nätkasinon där man sätter virtuella vapenutseenden, eller skins, på spel. Han välkomnar speltillverkarens beslut.

- På ett sätt så tycker jag nog att det är en bra sak. För enligt mig så förstörde det nog själva spelet att det blev alltför mycket negativt om man förlorade. Och de som förlorade pengar började ta ut ilskan på de som spelade.

Yle Nyheter intervjuade i fjol också ett par tonåringar som efterlyste striktare kontroll av skin-kasinon.

AWP Lightning Strike
Ett skin i skjutspelet Counter-Strike. Det som syns på bilden (den lila färgen och blixten) kallas AWP Lightning Strike och kostar 35-150 euro beroende på kvaliteten. AWP Lightning Strike Bild: Yle/Björn Karlsson awp lightning strike

Vadslagningen om vapenutseenden, eller skins, kopplas oftast till matchresultat i spelet Counter-Strike (CS), som spelas i lag på nätet. Hot är vanliga när ett lag förlorar.

När man slår vad med skins gissar man alltså samtidigt vilket lag som ska vinna i en viss CS-match. Insatsen är mellan ett och fyra skins. Om laget vinner får man alltså fler skins, och om laget förlorar så går man miste om alla de skins man satt på spel.

Miljontals människor över hela världen håller på med skin-vadslagning. Enligt nyhetsbyrån Bloomberg omsatte den här ekonomin i fjol drygt två miljarder euro. En annan bedömning på webbplatsen Esports betting report är att skinekonomin skulle vara värd motsvarande 6,6 miljarder euro.

Christoffer valde att sluta

Skinkasinosajterna kollar inte särskilt noga hur gamla användarna är vilket innebär att många minderåriga hänger där och i värsta fall spelar bort tusentals euro av sina egna eller föräldrarnas pengar.

Christoffer, som inte vill uppge sitt efternamn, gick däremot närmare 2 000 euro på vinst på ett drygt halvår och bestämde sig sedan för att hoppa av.

- Så länge jag gick på vinst så visste jag att det var lika bra att sluta när man var på topp. Sen går det ändå i nåt skede nedför.

Flera skinkasinon har upphört

Ungefär hälften av drygt 20 skinkasinon har upphört med sin verksamhet efter att Valve software krävde det för några veckor sedan. Bland annat CSGOLounge, CSGOLotto, CSGOShuffle, CSGOBestPot, CSGOWild och CSGODiamonds.

Spelföretaget har också gjort det svårare för många av de kvarvarande skinkasinona att fortsätta verka.

En del av sajterna har dessutom sagt att de kommer att börja säkerställa att de som registrerar sig är över 18 år.

John Kronberg på spelföreningen Pargas Gaming Community bedömer att det i fortsättningen inte kommer att vara lika lätt att skapa konton på de här nätkasinona.

- Det kommer nog att krävas utförligare uppgifter än tidigare. Hittills har det räckt med några få klick för att börja med vadslagningen, kommenterar han.

John Kronberg
John "MoKePoNi^" Kronberg John Kronberg Bild: Tony Karlsson john kronberg

Kronberg säger att det i det här skedet är svårt att veta vad nedstängningarna och de strikare reglerna kommer att innebära för den här vadslagningens popularitet.

- Det finns ju en risk att när någonting förbjuds så blir det bara ännu populärare. Men eftersom det blir svårare så tror jag nog också att det kan minska. Men det är svårt att förutspå hur det kommer att gå, måste jag säga.

Framtidsscenarier

Det är också möjligt att Valve software kommer att kunna stoppa skin-vadslagningen helt och hållet, eftersom verksamheten är beroende av företagets egna spelplattform Steam.

- Om Valve bestämmer sig för att strikt övervaka att klausulen om kommersiell användning av Steam-konton inte bryts, så kan det faktiskt leda till att den här sortens skin-vadslagning upphör, kommenterar Kronberg.

Han tillägger att om speltillverkaren däremot är slapp med övervakningen så kan det hända att verksamheten fortsätter som vanligt efter en tid, i smyg.

- Eftersom det är så mycket pengar inblandade tror jag inte att vadslagningssidorna kommer att ge upp utan strid, men det ser åtminstone ut som om Valve vann första ronden.

I spelkretsar tror många att skin-vadslagningen kommer att minska, och därmed också intresset för att spela Counter-Strike, och för att följa med folk som streamar sitt CS-spelande.

- Många följer med matcher främst för att de har slagit vad om vem som kommer att vinna, förklarar Christoffer.

Om tittarantalet minskar kommer det samtidigt att innebära mindre sponsorintäkter och mindre prispengar till tävlingsspelare och proffsspelare inom CS-världen.

Streamningssajten Twitch på offensiven

Också den populära webbplatsen Twitch, där spelare streamar sitt spelande, har nyligen förbjudit skin-vadslagning på sina sidor.

En besökare tittar på skärmar på mässan Electronic Entertainment Expo i Los Angeles i juni 2014.
Twitch har 8,5 miljoner aktiva användare som använder tjänsten dagligen - en ökning med 20 procent sedan i fjol. I medeltal tittar de på streamar i sju timmar per månad. En besökare tittar på skärmar på mässan Electronic Entertainment Expo i Los Angeles i juni 2014. Bild: EPA/MICHAEL NELSON liveströmning

Innan dess blockerade Twitch också enskilda användare som i hemlighet var delägare i de kasinotjänster de streamade och synliggjorde.

Till exempel James "PhantomL0rd" Vargas användarkonto stängdes ned. Han hade 1,3 miljoner följare och var den sjunde populäraste på streamningssajten.

Speltillverkaren Valve software har valt att inte kommentera varför företaget skred till åtgärder först nu i sommar, fastän vadslagningen i samband med deras spel Counter-Strike har varit omdebatterad redan länge.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes