Hoppa till huvudinnehåll

Rockpoliserna: Flows ballong en dödsfälla?

Rockpoliserna Flow
Rockpoliserna debatterar Flows ballongscen. Rockpoliserna Flow Bild: Svenska Yle / Lasse Grönroos rock (musik)

Rockpolis” brukar man kalla de förståsigpåare som med rynkad panna står med armarna i kors med ett stop i handen bredvid mixerbordet. Rockpoliserna vet allt om banden på scen och det finns inte en så obskyr artist att inte rockpolisen har sett dem otaliga gånger förut. “Första demon var bäst”, ni vet....

Rockpoliserna talar förstås lika ofta strunt som de häver ur sig sanningar, men det kvittar för det finns ingenting här i världen som är så roligt som att käbbla om musik. Därför vill vi på Svenska Yle ta del av ert pub- och kaffebordssnack om rock och pop och de ivrigaste debattörerna får i något skede en officiell “Rockpolis”-badge.

Tummen upp eller ner för Flows ballongscen?

Vi börjar med Flow-festivalens 360 graders ballongscen. Rockpoliserna den här gången heter AG Karlsson, Stefanie Sirén, Anders Svartbäck och Marianne Sundholm som alla är rutinerade Flow-besökare.

Flows ballongscen
Ballongscenen är magnifik på natten. Foto: Flow festival / Annikki Valomieli Flows ballongscen Bild: Flow festival / Annikki Valomieli Flow Festival,leksaksballong

AG Karlsson inledde diskussionen genom att på Facebook lyfta upp festivalens kännspaka ballongscen som enligt honom inte fungerar och kan bli rent livsfarlig om det vill sig riktigt illa:

“Årets iakttagelse: när månne arrangörerna är redo att erkänna att Bright Balloon-scenen bara inte fungerar? Ingången till scenen är en direkt farlig propp och ryms man inte in får man stå utanför i en uppförsbacke och hör inget. Visst är det fint att ha en egen uppfinning och symbol för festivalen, men nu är det dags att inse att Flow är en festival för 20 000 besökare.”

Årets Flow var slutsåld med 75000 besökare på tre dagar och åtminstone under Morrisseys spelning på lördag i det stora tältet som drar 15000 personer lär flera personer ha svimmat eller varit tvungna att gå ut innan de svimmar. Ilta Sanomat rapporterade också om trängsel och under ett gig på ballongscenen klättrade folk upp i konstruktionerna så Paperi T fick varna dem att de dör om de trillar ner. Delar av läktaren hade också lossat i trycket. Arrangören uppmanade folk att gå mot strömmen istället för med strömmen. Vilket ju bara är dumt om du vill se bandet som uppträder.

Tre frågor till rockpoliserna


1. Vad tyckte du om 360 graders ballongscenen på Flow?
2. Hur stor risk för olyckor tror du scenen har i trängsel?
3. Vad är den farligaste/obehagligaste situationen du varit med om i trängsel på en konsert eller festival?

Ballongscenen är en cirkelformad utomhusscen som har en stor röd boll som ett slags tak. Runt scenen finns en amfiteaterläktare där folk kan sitta och se neråt mot scenen. På golvet runt scenen ryms också folk att stå. Men det finns bara en ingång.

Flows ballongscen
Det är svårt att se scenen från den trånga ingången. Flows ballongscen Bild: Flow festival / Kondukhrov Konstantin Flow Festival

AG Karlsson:


1.Den var ju lite större och på det viset aningen bättre än tidigare, men fortfarande är den enligt min mening en av de jobbigare scenerna på festivalen. Problemet ligger inte i själva scenen med läktare, utan snarare i ingången och i hur folkmassornas rörelser nära scenen styrs. För dem som ryms in är ju "ballongen" bra, men många människor kommer inte in, utan fastnar i en propp utanför. Ingången är för smal och blir lätt stockad då man inte utifrån ser om det är fullt eller inte och folk trycker på. Dessutom gjordes i år ett par missar i planeringen, då stora namn som Kamasi Washington sattes att spela där.
Vill man ha kvar scenen så borde den utvecklas så att ingången blir smidigare och så att informationen om när det är fullt når ut till folkmassorna. På en del festivaler har man röda och gröna ljus som indikerar läget och det kunde fungera på Flow också.
Och varför inte installera en videoscreen, så att det skulle gå att följa med konserten också utanför.
Samtidigt vill jag poängtera att det här inte är kritik mot att det finns små scener på Flow. De är viktiga och hör till festivalens karaktär. Art Lab och The Other Sound hör till mina favoriter och bjöd på många av höjdpunkterna i år.

Flows ballongscen
Foton: AG Karlsson, Jussi Hellsten, Samu Hintsa, Tomi Palsa Flows ballongscen Bild: AG Karlsson, Flow festival / Jussi Hellsten, Samu Hintsa, Tomi Palsa Flow Festival,leksaksballong

2. Folk beter sig i allmänhet lugnt på Flow och själva scenen känns i sig inte riskabel. Däremot utgör ingången, samt området mellan Voimala och huvudscenen enligt min mening en risk. Det är lätt skett att någon panikerar i trängseln och i stora folkmassor kan det lätt få oanade följder.

3. Tyvärr vet jag rätt bra vad jag talar om, eftersom jag var på plats och såg då nio personer dog under en konsert på Roskilde år 2000.
Flow
Don´t panic!!!l Flow Bild: Copyright © Jussi Hellsten. This material may not be copied, reproduced or distributed without the consent of Jussi Hellsten. Flow Festival

Allt går bra så länge allt går bra...

Själv besökte jag Flow-festivalen för tredje gången. De två första gångerna kanske inte räknas för jag var där på den tiden då Flow ordnades i VR:s magasin i Helsingfors. Innan de brann ner. Jag hade förstås hört mycket om Flow i Södervik och hur mycket de satsar på trivseln där, men trots det blev jag positivt överraskad över hur fint själva området var. Skillnaden till Tuska-festivalen som ordnas på samma område är så stor att man inte kan tala om de två i samma mening. Vi kan ju diplomatiskt konstatera att Tuska är “avskalat”.

På årets Flow såg jag två vitt skilda omständigheter kring ballongscenen. När jag kom in på området på fredag eftermiddag var det glest med folk när Irina Björklund uppträdde på scenen med sina franska chansons. Jag kunde ha kört in med en liten personbil och kört runt scenen och ut igen. Samma natt var det annat ljud i skällan när Ata Kak från Ghana uppträdde. Trängseln utanför ballongscenens ingång var enorm men som tur var bandets glädjeyrande etnojytä så avväpnande att bara få tappade nerverna i trängseln. Närmast de som jag trampade på tårna när jag trängde mig in och upp på en läktare. Sorry.

Ata Kak på Flow 2016
Ata Kak från Ghana på ballongscenen. Ata Kak på Flow 2016 Bild: Flow festival / Niklas Sandström Flow Festival

Stefanie Siren:

1. 360-gradersscenen är Flows största stolthet, var annanstans på festival stöter du på en sådan? Den har alltid varit svår att rymmas in till och det har länge varit känt att det lönar sig att vara i tid om man ska rymmas in. Ofta har där också spelat mer obskyra artister som lockat en mer medveten publik, i och med att utrymmet också ger bättre ljudåtergivning än bara ös.

2. Visserligen slog mig tanken när jag i år (för första gången någonsin) fick en sittplats att hur skulle det gå om alla började skutta och hoppa samtidigt - men jag litar på att byggnadsingenjörerna kan sin sak. Kanske vi är räddare för allt just nu i.o.m. att det hänt så mycket skrämmande i världen, så vi ser spöken där de inte finns?

3. Det obehagligaste jag varit med om är antagligen på Roskildefestivalen då jag 2004 på en Morrissey-spelning plötsligt insåg att mina fötter inte längre nådde marken - jag hade ingen chans att röra på mig förutom genom att föras framåt och sidled med massan. Efter den erfarenheten vet jag bättre och undviker att skuffa mig längst fram om jag inte är 100% på att jag faktiskt vill med i moshpitten - vilket påminner mig om Flogging MollyRuisrock anno ungefär 2007 då man varken fick luft eller kunde rymma massan.
Diskussionen om Flow och att det är trångt är bra - kommentarerna från arrangörernas håll kunde kanske ha varit aningen mer återhållsamma, visst, det stämmer att man ska gå mot strömmen om man inte vill in i trängseln, men samtidigt måste man respektera att många faktiskt köper den dyra biljetten för att se Sia. Alla är inte intresserade av det udda. Om man marknadsför sig som en alltmer massa-festival måste man anpassa sig. Den folkmängd som drogs till huvudscenen var större än vad staketen klarade, det är självfallet att trycket kan ha blivit för stort. Å andra sidan måste var och en också ta ansvar för sin nästa och låta bli att göra situationen farlig.

Flow
Foto: Flow/Konstantin Kondukhrov. Flow Bild: Flow festival / Konstantin Kondukhrov Flow Festival

Marianne Sundholm:

1.Jag har tyckt att den varit ett välkommet tillskott bland festivalens megascener, den har återinrättat åtminstone en del av den där fina intima känslan som fanns på Flow när det ännu var en liten stadsfestival. Tyvärr är det fortfarande så att många artister inte förstår att utnyttja den runda scenens möjligheter till fullo, de står vända mot ingången under en stor del av spelningen - troligen för att det ofta står så himla många människor utanför och trängs.

2. Jag har alltid känt mig trygg på den här festivalen, man har en känsla av att säkerhetsarrangemangen är under kontroll. Och innanför det staket där man inte får ha öl med sig brukar det finnas plats, där har jag inte behövt trängas. Men klart det kan bli obehagligt med mycket folk som trängs. Tänker ofta att det är tur att jag är lång!

3. En gång på en nyårskonsert på Brandenburger Tor i Berlin var det så tjockt med folk att man lyftes upp av folkmassorna och transporterades framåt flera meter i luften utan att kunna göra något åt saken. Då blev jag verkligt rädd, jag tappade ju kontrollen.

Anders Svartbäck:


1. Jag har tyckt att den är mycket bra. Förra året var det redan ganska svårt att få plats vid scenen och det här året var det mycket värre. Jag såg Teddy’s West Coasters, Dungen och litet av Röyhkä/Inginmaa/Hypnomen samt Ata Kak på just den scenen. Ballong-scenen är nog min klara favorit på Flow. Kanske det bara beror på att den är annorlunda och erbjuder omväxling till de traditionella scenerna. Jag gillar nog speciellt känslan av en intimare kontakt till de som uppträder. Det negativa är ju att andra också verkar gilla den skarpt och det uppstår trängsel i och i närheten av den. Det här året var arrangemangen vid scenen lite diffusa och man kunde få intrycket att det inte gick att komma in på läktaren då det stod en folkmassa just kring ingången. Så var ändå inte fallet vid någon spelning. De hade spärrat av halva ingången/utgången så att det där också uppstod ett tryck då människor ville in och ut från scenområdet.

2. Publiken har en mer övergripande koll på vad som sker både på läktaren och runt scenen än vid en vanlig spelning så jag tror att ett överraskande tryck från en publikmassa kanske inte är så sannolikt. Läktaren är ju relativt hög så med tanke på detta kan man ju tänka sig att någon på något sätt kan falla ner men inte vet jag hur sannolikt det är ifall man inte börjar med akrobatiska övningar under en spelning.

3. Den mest obehagliga situationen jag varit med om är kanske nyårsfirandet (bl.a konsert) på Brandenburger Tor i Berlin. Det var en stor folkmassa som skulle avlägsna sig från platsen via relativt snäva och höga metallkorridorer. Det blev mycket trångt och många blev av med sina väskor i trängseln då man kanske lyckades slita armen från den tätt packade folkmassan men inte det man hade i handen. Såg människor som tappade sin handväska i folkmassan då axelremmen gick av.

Några ändringar i scenen borde m.a.o. göras. Till sist kan jag kort svara på mina egna frågor:

1. Ballongscenen är unik och trevlig, men den har klara brister. Scenen borde placeras mer centralt så att det finns t.ex. fyra ingångar från alla väderstreck och vid porten kanske borde stå en vakt som dirigerar folk in och ut så folk inte blir och stå mitt i ingången utan att gå hela vägen in. En screen skulle jag också sätta upp utanför.

2. Risken att folk trampas ihjäl är mindre än att någon som börjar klättra på läktaren trillar ner.

3. Under Ozzy Osbournes spelning på den allra sista Monsters of rock-festivalen i Donington i England 1996 var trängseln ofattbar. Det var 30 grader hett och alla berusade hårdrockare ville tränga sig så nära scenen som möjligt. Jag tryckte armbågarna utåt för att inte bröstkorgen skulle tryckas in så jag skulle tappa andan och det var ganska skrämmande. Jag såg en tjej falla ner från sin pojkväns axlar och landa på marken med nacken före i en obehaglig vinkel så hon skadade sig på något vis och inte kunde resa sig själv. Folk fick med våld bilda en mur för att hjälpa upp henne innan hon trampas ihjäl. Två människor dog på samma ställe under Guns n Roses spelning 1988.

Var du på Flow i år? Vad tyckte du själv om ballongscenen?

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje