Hoppa till huvudinnehåll

S-gruppen: Kunden kan själv avgöra hur inköpsinformation används

En hand som håller i ett S-bonuskort.
En hand som håller i ett S-bonuskort. Bild: YLE/Eva-Maria Koskinen s-kedja

S-gruppen meddelar att dess kunder i framtiden själva kan påverka hur information om inköp används. De val som kunden gör kommer inte att påverka utbetalningen av bonus.

Under den senaste tiden har det riktats kritik mot koncernens planer på att samla in allt mer detaljerade uppgifter om vilka varor dess kunder köper.

Dataobudsmannen och Konsumentverket har uttryckt misstankar om att den planerade insamlingen av information kan hota kundernas integritetsskydd. Ett krav har varit att kunden ska kunna påverka hur data används.

Enligt Hannu Krook, styrelsemedlem i S-Gruppen och vd för Varuboden-Osla, har bolaget haft "bra" diskussioner med myndigheterna.

- Kritiken är inget bakslag, tvärtom är det bra att vi har dialog med kunderna, medierna och ombudsmännen, säger Krook.

Systemet klart i höst

S-Gruppen fortskrider som planerat med att samla in produktspecifik information, men nu ska kunden själv kunna välja om personliga inköpsuppgifter får användas i riktad marknadsföring eller i samband med personlig digital service.

Hur verktyget ska se ut och hur det kommer att fungera i praktiken är oklart, säger Krook, eftersom systemet fortfarande byggs upp. Det ska tas i bruk i höst.

Kommer kunden att kunna specificera för vilka olika syften data får användas?

- Jag tror inte det är funktionellt att specificera alla syften, säger Krook.

Till exempel behövs kundens godkännande för att kunna ta emot kvitton elektroniskt, säger Krook. Redan i dag, om man vill tanka bilen och betala via mobilen, måste man tillåta platsspecifik data.

De val som kunden gör kommer inte att påverka utbetalningen av bonus.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes