Hoppa till huvudinnehåll

Busslinje från Sydösterbotten till Seinäjoki upphör

Busshållsplatsskylt.
Arkivbild. Busshållsplatsskylt. Bild: YLE/ Kim Wiik busstur

Bussen mellan Sydösterbotten och tåget i Seinäjoki har slutat trafikera. Kommunerna var inte redo att stöda busslinjen.

I början av året satte NTM-centralen i södra Österbotten in en förbindelsebuss på prov mellan Sydösterbotten och tåget i Seinäjoki för att underlätta pendling från regionen.

Urpolan Liikenne trafikerade på prov till slutet av maj. Avsikten var att linjen skulle fortsätta efter sommaruppehållet. Men nu blir det ingen fortsättning.

Kollektivtrafikexpert Rauno Matintupa på NTM-centralen i Södra Österbotten hade önskat att trafiken kunde ha fortsatt i höst. Men kommunerna drog sig ur, en efter en.

Kollektivtrafikexpert Rauno Matintupa
Rauno Matintupa. Kollektivtrafikexpert Rauno Matintupa Bild: YLE/Pia Lagus österbottens ntm-central

- Det är alltid svårt i början men jag tyckte att passagerarmängden var helt skaplig, säger Matintupa.

För få passagerare

Kaskö hade minst nytta av busslinjen eftersom rutten inte gick ända till staden. De drog sig ur först. Sedan följde Närpes och Kristinestad och de övriga kommunerna exemplet.

De totala kostnaderna för att upprätthålla busslinjen var omkring 30 000 euro per år. Av den kostnaden stod NTM-centralen för hälften och den resterande delen fördelades på Närpes, Kristinestad, Kaskö, Östermark, Kauhajoki och Kurikka i proportion till invånarantalet.

- Det var inte stora summor men kommunerna har ju inga extra pengar i dag, konstaterar Matintupa.

När försöksperioden var slut i maj begärde NTM-centralen feedback och utvärdering från kommunerna.

I Närpes var det statistiken som avgjorde, samt det faktum att en del kommuner hade signalerat att de inte var redo att fortsätta stöda linjen ekonomiskt.

- Statistiken visade att det var få som använt sig av linjen och flera kommuner hade inte råd att stöda den, säger förvaltningsdirektör Björn Häggblom.

Björn Häggblom.
Björn Häggblom. Björn Häggblom. Bild: Robert Jansson/Roberts Foto björn häggblom,Österbotten,Sydösterbotten,Närpes

För kort testperiod

Rauno Matintupa ansåg att testperioden var för kort. Den borde ha fortsatt ännu efter sommaren för att kunna ge en tydligare bild av behovet.

- Vi får se vad jag gör under hösten, om jag försöker få den i stånd på nytt. Det tar förstås tid innan man får igång den igen då man måste konkurrensutsätta trafiken. Om det finns intresse kanske vi kan börja på nytt från årsskiftet, säger Matintupa.

Ett problem är att busslinjen behöver stöd. Den är i sig ingen lönsam rutt.

- Riktigt så bra var den inte, i så fall skulle också trafikanterna ha varit aktivare.

Ett annat problem var att den nyinsatta rutten gick parallellt med en redan befintlig busstur från Seinäjoki till Kauhajoki och Östermark.

- Den trafikanten tyckte inte riktigt om den trafik som vi köpte. Jag förstår hans situation också. Det är ett svårt pussel att lägga, säger Rauno Matintupa.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten