Hoppa till huvudinnehåll

Andreas visar upp sitt datorspelande direkt på nätet - del av en global trend

Andreas är streamare på Twitch.
Finlandssvenska Andreas gillar att underhålla och att vara i dialog med sina följare. Andreas är streamare på Twitch. Bild: Yle/Niklas Fagerström twitch,spelkultur,videospel

Flera unga hänger i dagens läge mer på spelstreamningssajten Twitch än på Youtube. I medeltal sju timmar per månad, men vissa betydligt längre tid än så. Andreas är en av få finlandssvenskar som skapar innehåll för den här kraftigt växande gruppen.

Andreas, en 23-årig studerande i Helsingfors, är en av de aktivaste finlandssvenska spelstreamarna.

- Jag har alltid varit spelintresserad. Jag flyttade från Österbotten för ett par år sedan och det är ganska svårt att hitta en hobby när man inte har nån extra inkomst. Då tänkte jag för ett år sedan att jag prövar på att streama spel.

Vi befinner oss hemma hos Andreas och han strömmar vårt samtal på nätet via sin Twitch-profil Whoozaa så att hans vanliga publik kan följa med och kommentera.

- De är ganska exalterade att Yle är här nu.

De som följer med streamen kan både prata med Andreas och skriva meddelanden till honom. Att streama handlar alltså inte bara om att spela utan också om att umgås med publiken.

Dialog med publiken.
Så här ser Andreas egna skärm ofta ut när han streamar. Textchatt med publiken till vänster och själva spelet i mitten. Här spelar han kortspelet Hearthstone. Dialog med publiken. Bild: Yle/Niklas Fagerström streamning,videospel

Många förstod inte dialekten

- Under min första streamingvecka fick jag bara fem följare för jag talade dialekt. Det var väldigt många som inte förstod vad jag sa, och jag hade noll koll på vad jag höll på med, berättar Andreas.

Nu, ett år senare, har han mer koll på sitt spelande och han har också valt att anpassa sin dialekt enligt publiken. Och eftersom han riktar sig till följare i Sverige talar han i sina streamar en slags blandning mellan rikssvenska och finlandssvenska.

Andreas förklarar att den finlandssvenska spelgemenskapen på Twitch tills vidare är så liten att det inte lönar sig att rikta sig till den. Det är också en bidragande orsak till att det inte finns så många finlandssvenskar som strömmar spelvideor.

- Jag har sett några, men de är väldigt få. Det finns inte någon community, eller nätgemenskap, som synliggör dem. Oftast gör de exakt som jag, att de riktar sig till svenskarna, eller så kör de på engelska.

Globalt sett fanns det i fjol 1,5 miljoner streamare på streamningssajten Twitch, som besöks av cirka 100 miljoner personer varje månad. Användarna tillbringar i medeltal 7-8 timmar på sajten.

Många vill titta på när andra spelar

Folk konsumerar gärna spelstreamar på nätet. Det finns många orsaker till det här.

- Man kan ju fråga sig varför folk ser på fotboll. För 20 år sedan var datorspel och gaming inte lika vanligt som det är nu. Och folk ser ju på streamar för att se på dem som är bra och underhållande, säger Andreas.

Han tillägger att det också finns många som tycker om att sitta hemma och spela spel för sig själv - kanske de är ensamma eller så har de inte kompisar som delar spelintresset. De här personerna vill ändå vara sociala på något plan, och att följa med en stream och kommentera ger dem den möjligheten.

Den sociala biten tilltalar

En typisk sändning börjar på så sätt att Andreas diskuterar med publiken, för han gillar just den biten extra mycket.

- Jag börjar oftast med att man ser mig i full skärm, jag talar så där smått, hur har deras dag varit, och vad jag har åstadkommit i dag och så där. Man får lite av den där personliga kontakten i början.

Han betonar att han tycker om att vara personlig när han streamar.

- De vet till exempel att jag heter Andreas och att jag studerar ergoterapi i Helsingfors. Men jag delar inte med mig av min privata Facebook, efternamn och så vidare för man vet ju inte vilka som ser på en.

Efter den personliga inledningen ändras fokus till själva spelet och det upptar största delen av skärmen. Tittarna kan ändå fortfarande se Andreas men bara i ett litet format i ena hörnet.

Det är både män och kvinnor som använder Twitch och Googles motsvarighet Youtube Gaming - men åtminstone tills vidare främst män. De flesta är under 25 år, precis såsom Andreas, men många är också mellan 25 och 35 år. Vilka spel som streamas avgör i hög utsträckning åldern på publiken.

Streamning på nätet.
Hearthstone-streamar tilltalar främst äldre ungdomar, menar Andreas. Streamning på nätet. Bild: Yle/Niklas Fagerström streamning,Hearthstone,Twitch

Flera spel och många timmar

Under vårt besök spelar Andreas kortspelet Hearthstone, men han använder ofta också rollspelet Fallout och skjutspelen Call of Duty och Overwatch.

- Man måste följa med vad som är populärt just nu.

Han brukar strömma video fyra timmar åt gången i stort sett varje dag. Men på sistone har det till och med blivit betydligt mer än så.

- Till exempel hade jag i ett skede som mål att få många nya följare på 24 timmar. Då satt jag här i 26 timmar.

Han fick då 64 nya följare, men det var en utmaning att sända så pass länge.

- Det krävs att chatten är aktiv. För man blir trött och ganska stel. Det är tungt alltså. Inte nånting som man gör varje dag, men det är möjligt.

Under den långa maratonsändningen fick man ovanligt nog också följa med honom till köket.

- Jag tog med mig webbkameran och lagade mat och åt tillsammans med publiken.

Inte så viktigt att jämföra sig med andra

När man sänder har stor betydelse för hur många som följer med i direktsändning - på motsvarande sätt som för mer traditionella tv- och radioprogram. Men det går också att titta på sändningarna i efterhand.

Det är närmare 1 600 personer som följer Andreas videoströmmar. För honom och flera andra streamare på Twitch är antalet följare ändå inte så väsentligt.

- Det viktiga är att man har roligt. För jag har också sett folk som pressar sig själva att bli bra. Men de hatar egentligen vad de håller på med.

En del streamare tampas med negativa kommentarer. Andreas säger att han inte har fått så mycket sådana. Hans följare hjälper också till med att moderera chatten.

Ungefär 30 följare tittar på oss just nu. Vad vill de att vi ska göra, eller vad vill de fråga dig?

- Jag har ingen aning. Men nu just så diskuterar de Svenskfinland, var vi bor och att vi främst bor vid kusten.

Olika förhållningssätt i Svenskfinland

Hur förhåller sig bekanta och folk du träffar till det du gör?

- Det är väldigt stor skillnad. I Österbotten förväntas man inte spela, utan man ska skruva på maskiner och bara göra det typiskt manliga. Spelandet är lite tabu. Men i södra Finland är det mycket mer accepterat.

I Österbotten väljer han därför att tona ned det att han är en aktiv spelstreamare - särskilt när han talar med äldre personer.

- Men nog märker man att den yngre generationen är mer: oj, vad roligt, det skulle jag själv vilja pröva på. Och det finns ju inte riktigt några finlandssvenska streamers. Därför vet många inte varför någon skulle sitta och streama i flera timmar per dag.

Vissa kan leva på streamning

Andreas tjänar en del pengar på sitt streamande, genom att tittarna donerar honom pengar. Men summorna är ännu ganska blygsamma.

- Jag får inte så stora intäkter. Men tillräckligt för att byta upp mina egna streamningssaker. Nya kameror och mikrofon. Och snart ska jag köpa en ny dator så jag kan ha mer krävande spel.

Det finns ändå folk i Finland som kan leva på att strömma video - till exempel Janne "Savjz" Mikkonen som spelar Hearthstone. Han har 224 000 följare.

Andreas, vad siktar du på i framtiden när det gäller att streamning? Vad kan du uppnå till följande?

- Jag vill att min personliga utveckling ska öka konstant, men jag har inte bestämt mig för att jag ska kunna livnära mig på streamen. Jag vill bara kunna utveckla hobbyn och få den att fungera med skola, flickvän och jobb senare. Att den ska finnas kvar.

Videoströmning kan tilltala fler

Han rekommenderar också att fler prövar på att strömma sitt spelande på nätet.

- Man behöver inte ha världens bästa dator. Det är bara beroende på vilket spel man spelar. Det enda man måste tänka på är att man måste ha en bra uppladdningshastighet för man sänder ju upp video i direktsändning.

Andreas bedömer dessutom att streamningspubliken på plattformar såsom Twitch och Youtube Gaming kommer att bli mer mångsidig under de kommande åren.

- Det kommer att bli fler kvinnor, fler äldre personer och inte bara innehåll om spel, tror han.