Hoppa till huvudinnehåll

Fem smarta kodningsspel för skolelever

En flicka ligger på en gräsmatta på en filt och spelar på en I-Pad.
Flicka ligger på en gräsmatta på en filt och spelar på en I-Pad. En flicka ligger på en gräsmatta på en filt och spelar på en I-Pad. Bild: Shutterstock/Kozub Vasyl Kodning,spel,videospel,programmering,programmeringsspråk

Från och med den här hösten kommer eleverna i grundskolan att bekanta sig med kodning då den blir en del i den nya läroplanen.

Kodningsfärdigheter kan man lära sig med hjälp av program som gör det lättare att ta till sig det nya, till exempel med hjälp av spel. Pekplattan är ett naturligt val för en nybörjare inom kodning. Här går vi igenom fem spel som kan vara till hjälp och nytta.

The Foos – ta fast donitstjuven

En screenshot på kodningsspelet The Foos
I Foos jagar man en donitstjuv. En screenshot på kodningsspelet The Foos kodning,kodningsteori,spel,videospel
I spelet Foos guidas kodaren att ta fast en donitstjuv

Spänning är en sak som säkerligen får en liten människa att bli intresserad och orka hålla sig koncentrerad. Det smarta med Foos är att man förenar inlärning med ett äventyr. Man jagar en donitstjuv och räddar hundvalpar från rymden. Eleven lär sig programmeringens grundtanke utan att använda ord, så språket spelar inte så stor roll här.

Man styr sin huvudperson genom att ge kommandon och utföra en serie av koder. Så småningom blir leken svårare då det tillkommer "loopar" eller iterationer, repetitionssatser, som man använder sig av i programmering. I Foos behöver man inte ge order om att utföra långa serier, så helt verklighetstroget är det inte, men logiken finnas där ändå.

Foos funkar till och med för barn under skolåldern

I Foos kan också småbarn ta sina första steg inom programmering och kodning. Foos är gratis och ämnade för barn i alla åldrar. Det finns över 40 olika nivåer och programmet går att ladda ner på iOS och Android.

Lightbot Jr - robotens problem

Skärmbild på spelet Lightbot Jr
I Lightbot Jr skall man flytta en robot från en ruta till en annan och tända en lampa. Skärmbild på spelet Lightbot Jr lightbot jr,Kodning,videospel,spel

Lightbot Jr är en vidare utveckling av spelet Lightbot. Det riktar sig till äldre barn. Lightbot Jr består av fem olika världar, som vardera har 7 till 9 banor. För varje värld lär man sig nya programmeringskoncept, men svårighetsgraden ökar långsamt vilket gör att appen passar bra också för yngre barn.

Spelet går ut på att få en robot att nå alla blå rutor i ett rutnät och lysa upp dem. För att lyckas måste man skriva ett program med hjälp av färdiga kommandon; ”gå fram”, ”vrid höger”, ”vrid vänster”, ”hoppa”, ”lys upp” osv. Man kan lösa de här problemen antingen som en pojk- eller flickrobot så spelet är ämnat för båda könen.

Lightbot tar upp grunderna inom programmering som sekvenser, loopar, funktioner och testning av programmet. I stället för att utföra enskilda order så kräver Lightbot att man bygger upp ett helt program. Det är följdaktligen ett mer krävande spel än till exempel Foos.

Lightbot kan följa fler än en spelares utveckling

I Lightbot har man på ett trevligt sätt tagit hänsyn till att det i familjen kan finnas flera små framtida kodare. Det finns flera "lagringspunkt" (tallennuspiste) och spelet kan följa fler än en spelares utveckling. Positivt med Lightbot är också det att man kan köpa det i sin helhet på en gång; det förekommer inga köp inne i appen.

Lightbot Jr innehåller 42 nivåer och kostar 2,99 euro. Det går att ladda ner på iOS och Android. Man kan få spelet på finska, men tyvärr finns det inte på svenska.

Tynker - astronauten behöver hjälp

I spelet Tynker blir kodningen lätt tack vare den tydliga tidslinjen.
I spelet Tynker blir kodningen lätt tack vare den tydligt visualiserade tidslinjen. I spelet Tynker blir kodningen lätt tack vare den tydliga tidslinjen. Tynker,kodning,Kodning,videospel

I Tynker visualiseras de kommandon som ges vilket gör det lättare att förstå logiken i programmering. Spelet är på engelska, så de yngsta användarna behöver hjälp av en vuxen med översättningen trots den tydliga visualiseringen. Om varken barnet eller den vuxna från tidigare är bekant med kodning kan det kanske bli en gemensam hobby?

Där andra program jagar donitstjuvar eller manövrerar robotar så ger man i Tynker kommandon till en astronaut. Det väsentliga är naturligtvis att gestalta det slutliga målet och hur man skall ta sig dit.

Tynker påminner mest om riktig kodning

Tynker, som är riktat till barn i de lägre klasserna, fungerar bra eftersom det erbjuder många färdiga bottnar för kodning, och svårighetsgraden framgår i varje exempel.

Spelet lämpar sig också för mera erfarna kodare. De kan exempelvis lära sig funktioner i en fysikmotorn. Tynker erbjuder sammanlagt över 100 utbildningspaket med framskridande steg för steg-uppgifter. Det är ett spel som ligger närmast riktig kodning, men som ändå är som ett spel.

Enligt Tynker så används deras spel redan av över 30 miljoner barn och av femtiotusen skolor runt om i världen. Finländska Elisa har redan i ett par års tid varit delaktig i programmeringsutbildning för unga, och de använder sig av Tynker i sin utbildning. På Elisas hemsida hittar man en behändig Tynker-instruktionsvideo i tio delar.

Tynker kan man ladda ner gratis på iOS och Android. Inne i programmet kan man köpa fler funktioner. Om man inte äger en pekdator kan man använda en vanlig dator för kodning på Tynkers egna sidor.

Scratch Jr - få figurerna att prata

I Scratch Jr får man de pigga figurerna att prata prata med ett barns röst.
I Scratch Jr får man de pigga figurerna att prata med barnets egen röst. I Scratch Jr får man de pigga figurerna att prata prata med ett barns röst. Scratch Jr,Kodning,spel,videospel

Scratch Jr är en förenklad version av Scratch ryktbara kodningsmiljö och finns publicerad på iOS och Android. Spelet är riktat till 5-7-åringar, men det lämpar sig också för äldre nybörjare. Här använder man sig också av bildsymboler i stället för ord när man ger kommandon.

Man får figurerna att röra sig, hoppa, dansa och till och med sjunga. Figurerna tilltalar de unga och man får också själva rita sådana. En extra godbit är att man kan få figurerna att tala med sin egen röst genom att spela in den med pekplattans mikrofon. Man kan också lägga till egna bilder till spelet.

Man kan lära sig matematik som en biprodukt till själva kodandet.

I Scratch Jr-miljön har man också inkluderat matematik, så man får räknandet på köpet. Om Scratch Jr gratisprogram väcker de ungas intresse så kan man testa på Scratch grundutbud som är riktat till 8-åringar och uppåt. Det fungerar i sin tur på dator.

Swift Playgrounds - för framtidens mobilkodare

Apple vill med sitt spel Swift Playgrounds utveckla kodning med mobila enheter redan från tidig ålder.
Apple vill med sitt spel Swift Playgrounds utveckla kodning med mobila enheter redan från tidig ålder. Apple vill med sitt spel Swift Playgrounds utveckla kodning med mobila enheter redan från tidig ålder. Bild: Apple Kodning,videospel,spel
Barns och ungas kodningskunskaper är av central betydelse i framtiden.

Det här bekräftade teknologijätten Apple när de nyligen presenterade den nya applikationen Swift Playgrounds. Med den hoppas Apple att barn och unga kan lära sig kodningsspråket Swift, som Apple använder. Med Swift kan man göra program till Apples apparater som iPhone, iPad, Apple Watch och Apple TV. Programmen kan man dela med sina vänner via e-post, via meddelande-applikationen, eller genom att publicera dem på nätet.

I programmet förflyttar man figurer genom en grafisk värld och löser problem genom att förena kodbitar, testa dem och slutligen lära sig. Swift Playground publiceras senare på iPad och den går att ladda ner gratis.

Den ursprungliga artikeln är skriven av Niko Antin för Kuningaskuluttaja den 20.06.2016

Vetamix

Nyligen publicerat - Vetamix