Hoppa till huvudinnehåll

Sämre tågförbindelser fick invånarantalet att rekorddyka i Sjundeå

Y-tåg rullar in på en station, perrongen till vänster.
Y-tåget slutade gå i mars 2016. Y-tåg rullar in på en station, perrongen till vänster. Bild: Yle/ Veronica Montén ytåget

Invånarantalet i Sjundeå har minskat med över 100 personer. Det är första gången på över 20 år som inflyttningen har varit såpass negativ. Nu hoppas Sjundeå att nya invånare flyttar till kommunen då tågförbindelserna återigen förbättras.

Minna Kuivalainen flyttade till Sjundeå sommaren 2012. Orsaken var kommunens lugna läge ute på landsbygden och de billiga tomtpriserna samtidigt som förbindelserna till Helsingfors var goda.

- Jag åkte fem dagar i veckan med Y-tåget till och från mitt jobb i Böle, säger hon.

Minna Kuivalainen utanför sitt hus i Kyrkslätt.
Minna Kuivalainen har flyttat till Kyrkslätt. Minna Kuivalainen utanför sitt hus i Kyrkslätt. Bild: privat Kyrkslätt,minna kuivalainen

När det hösten 2015 blev klart att Y-tåget till Helsingfors dras in blev Kuivalainen tvungen att tänka om. Då tågturerna till och från Sjundeå minskade i slutet av mars blev det mer eller mindre omöjligt att kombinera familjelivet med ett jobb i huvudstaden.

Vardagen fungerade inte

För Kuivalainens del var det ett extra hårt slag att Y-tåget klockan fyra från Helsingfors drogs in.

- På våren var det verkligen svårt att få det att fungera. Jag var tvungen att fara från jobbet klockan tre på eftermiddagen för att hinna till dagis för att hämta mitt barn även om jag hade ett möte som pågick fram till fyra.

Som tur hade hon en flexibel arbetsgivare, men i längden fungerade situationen inte för Kuivalainens del. I juni gick flyttlasset därför till grannkommunen Kyrkslätt där hon hade köpt en ny bostad.

- Här fungerar tågförbindelserna bättre och vänner från Helsingfors kan lättare komma och hälsa på.

Aldrig försent att ändra dåliga beslut

Minna Kuivalainen förstår sig inte alls på tågpolitiken i Finland. I stället för att göra det svårare för folk att pendla från Helsingfors närregion borde staten göra det lättare, säger hon.

- På det här sättet måste folk hela tiden flytta närmare huvudstaden för att komma till sina jobb. Men det är aldrig försent att ändra ett dåligt beslut och jag hoppas verkligen att tågtrafiken blir bättre igen.

Även om tågförbindelserna till Sjundeå förbättras kommer Minna Kuivalainen inte att flytta tillbaka till kommunen.

- I och med att jag har köpt en ny bostad i Kyrkslätt stannar jag nog här.

Många var beroende av Y-tåget

I juli 2015 bodde det 6 273 personer i Sjundeå. I december samma år hade invånarantalet minskat med 92 personer till 6 181. I juli i år hade invånarantalet sjunkit ytterligare till 6 161.

Sjundeås kommundirektör Juha-Pekka Isotupa säger att minskningen har ett klart samband med att Y-tåget slutade att gå.

- Det är första gången under min tid som kommundirektör sedan år 2008 som inflyttningen till Sjundeå är så negativ. Jag gissar att den inte har varit negativ på 20 år.

Invånarstatistiken har sett fin ut för Sjundeås del under en väldigt lång tid. Sedan medlet av 90-talet har invånarantalet ökat med runt 100 personer årligen. De senaste åren har det mattats av och år 2015 minskade invånarantalet rekordmycket efter tågbeskedet från regeringshåll.

Aktivt tåglobbande ger resultat

Då det blev klart att Y-tåget dras in gjorde Sjundeå upp ett avtal med Helsingforsregionens trafik (HRT) och fick till stånd fyra tågturer till och från Helsingfors. Avtalet kostar Sjundeå 250 000 euro det här året.

- Vi måste koncentrera oss på att locka hit nya invånare. Därför är det värt priset att få tågtrafik till kommunen, säger kommundirektör Juha-Pekka Isotupa.

Juha-Pekka Isotupa
Juha-Pekka Isotupa har varit kommundirektör från år 2008. Juha-Pekka Isotupa Bild: Yle/ Maria Wasström juha-pekka isotupa

Sjundeå kommun har överlag lobbat hårt för att förbättra tågförbindelserna till kommunen. Det har burit en del frukt och från och med mitten av augusti har VR ökat tågturerna till och från Sjundeå från fyra till sex på vardagarna. På veckoslutet går det fortsättningsvis ingen tågtrafik till Sjundeå.

- Tågtrafiken under veckoslutet är något vi lobbar riktigt mycket för just nu. Som det är nu är man helt beroende av egna kommunikationsmedel. Det är sorgligt säger kommunstyrelseordföranden Merja Laaksonen (SFP).

Nu verkar det också som om det finns en möjlighet att U-tåget som kör till Kyrkslätt i framtiden kunde fortsätta vidare till Sjundeå och Karis.

Avtalen som nu sluts gäller för viss tid och det här ser Laaksonen som ett problem.

- Det är sorgligt att man tar beslut för några månader utan att garantera fortsättningen, säger hon.

Artikeln är rättad 24.8.2016. I artikeln stod felaktigt att rekordmånga har flyttat från Sjundeå. Det är invånarantalet som har sjunkit rekordmycket.

Artikeln kompletterades 24.82016 med en kommentar med Merja Laaksonen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland