Hoppa till huvudinnehåll

Tryggheten i Finland lockar turister

Salutorget i Helsingfors sommaren 2014
Salutorget i Helsingfors sommaren 2014 Bild: Yle/Linnea de la Chapelle salutorget i helsingfors

Turismen till Finland ser ut att öka delvis på grund av att läget i Europa upplevs som osäkert. Våldsdåden i Europa och det politiska läget till exempel i Turkiet har fått många turister att söka efter nya resmål.

Heli Saari som är programchef på Visit Finland säger att tryggheten i Finland lyfts fram i nästan varje diskussion hon för i sitt arbete.

Heli Saari är programchef på Visit Finland
Heli Saari är programchef på Visit Finland Heli Saari är programchef på Visit Finland Bild: Yle/Patrik Schauman turism,turismpolitik,turismföretag,Finland,turism

Samtidigt har överraskande många turister besökt Finland i år. Antalet turister från Asien ökar hela tiden. Också allt fler européer besöker Finland.

Förutom Sverige och Estland är Tyskland, Frankrike, Italien och på vintern England länder där många väljer att resa till Finland. Det är bara antalet ryska turister som minskar.

Osäkerheten i Turkiet ändrar resplaner

Det är förstås omöjligt att exakt mäta hur viktig säkerhetsaspekten har varit för varje enskild turist. Men alla signaler tyder på att den spelar en stor roll.

- Det är väldigt viktigt i Asien att de som beställer resor upplever att det ställe de reser till känns tryggt. Även i Europa har jag själv fört många diskussioner om trygghet och olika resmål. Nu när det har hänt så mycket i Sydeuropa och t.ex. i Turkiet och Tunisien börjar många tyskar tänka om när det gäller semesterplanerna. Då kommer Finland med i bilden, säger Heli Saari.

Paris och Nice har fått också sydeuropéer att se sig om efter nya resmål.

Heli Saari har talat om tryggheten i Norden med tyskar som rest till Finland, med researrangörer i Tyskland och företagare som marknadsför och säljer resor till tyskarna.

Attacker som de i Paris och Nice har fått också sydeuropéer att se sig om efter nya resmål. Även i samtal med finländare i turistbranschen är tryggheten en fråga som ofta lyfts fram.

- De som har utländska turister säger att turisterna känner sig trygga i Finland och uppger att det är en av orsakerna till att de har kommit hit, säger Heli Saari.

Tryggheten marknadsförs inte

Också övriga nordiska länder upplevs i regel som trygga, men trenden är en annan i många sydligare delar av Europa.

Finnair rapporterade nyligen att upp till 45 procent av de asiater som har beställt gruppresor till Europa nu avbokar dem. Vanligen ligger andelen vid ca 25 procent. Så här omfattande avbokningar har man inte sett tidigare.

Heli Saari betonar ändå att Finland inte vågar börja marknadsföra tryggheten i turistreklamerna. Finland satsar också i framtiden på att marknadsföra närheten till naturen och att skapa klara produkter så att turisterna kan få en bild av vad de kan uppleva i Finland.