Hoppa till huvudinnehåll

Vi kan inte fly reklamen i sociala medier

Tjej som ligger och tittar på sin telefon.
Stör det dig om det dyker upp reklam i dina personliga konversationer? Tjej som ligger och tittar på sin telefon. Bild: All Over Press sociala medier,telefoner,WhatsApp

Snart får du reklam i dina Whatsapp-konversationer. Nyheten upprör många, men Steve El-Sharawy som jobbar med sociala medier är inte förvånad över beslutet. Såklart företagen vill tjäna pengar.

Whatsapp-användare kan i framtiden få reklammeddelanden då appens ägare Facebook ändrar användarvillkoren så att företag kan skicka meddelanden direkt till användarna. Användarens telefonnummer läggs i en databas som företagen sedan använder i marknadsföringen. Men hur kommer det här att påverka oss? Det får Steve El-Sharawy som jobbar med sociala medier svara på.

Hur reagerade du på nyheten?

- Personligen tycker jag att utvecklingen är oundviklig och jag är överraskad över att det tagit så här länge. Men jag förstår att många använder Whatsapp som en sms-tjänst och då känns det ovälkommet att få reklam. Facebook, som köpte upp Whatsapp för några år sedan, måste tjäna pengar på appen, och sättet som det görs på behöver inte vara det bästa sättet för användarna, men ett sätt som användarna tolererar, säger El-Sharawy.

Vad kommer konsekvenserna att vara?

- I allmänhet brukar folk bli arga och irriterade över sådant här, men i själva verket leder det inte till att folk lämnar tjänsten. Efter en tid glömmer vi bort hela saken. I tiderna kom det liknande reaktioner över Instagram men nu har människorna accepterat reklamerna. Det beror på hur ofta reklamerna kommer, hurudana reklamer det är frågan om osv., påpekar El-Sharawy.

Vad kan man göra om man inte vill ha reklammeddelanden?

- Det finns ju andra applikationer som man lätt skulle kunna byta till. Tröskeln är inte hög, men det är ändå för mycket för att vi ska besvära oss. Den stora majoriteten kommer inte ens att märka vad som händer. Det finns också ett alternativ i Whatsapp-inställningarna där du kan välja att inte dela ditt telefonnummer med Facebook, men det är intressant hur människor är så vana vid att klicka på ”godkänn”-knappen när nya användarvillkor uppdateras. Om du skrollar ner och väljer ”läs mer” – men ingen vill ju läsa mer – så får du fler alternativ där du kan välja att inte dela ditt telefonnummer. Om du redan har godkänt villkoren har du 30 dagar på dig att ändra dig, säger El-Sharawy.

Har vi blivit avtrubbade av all reklam?

- Ja och nej. På nätet överbelastas vi ibland av reklam och då gör det till exempel läsandet av nyheter eller tittandet av videor irriterande. Men å andra sidan, då reklamen är välintegrerad och framförallt då reklamen är nyttig för oss och vi gillar den, då bryr vi oss inte så mycket och det har vi blivit vana vid. Men som sagt finns det en skillnad mellan Instagram och Whatsapp eftersom Whatsapp känns mer privat. Därför kan det kännas som en inskränkning på privatlivet. Det kan jämföras med gamla goda spamtelefonsamtal. I praktiken kan de komma tillbaka med Whatsapp eftersom de har ditt telefonnummer, säger El-Sharawy.

Nyligen publicerat - X3M