Hoppa till huvudinnehåll

Whatsapp ändrade sitt löfte om integritet

Bild av Whatsapps logotyp på en mobilskärm.
Bild av Whatsapps logotyp på en mobilskärm. Bild: EPA / RITCHIE B. TONGO WhatsApp,sociala medier

Facebook har igen hamnat i klorna på integritetsaktivister efter besked om att chattjänsten Whatsapp börjar ge användarens telefonnummer till Facebook. Whatsapp köptes av Facebook 2014.

Whatsapp meddelade på torsdagen i sin blogg att användarvillkoren ändras och att användarnas telefonnummer hädanefter också ges till Facebook.

Det möjliggör utökade möjligheter för Facebook att analysera vad användarna gör och rikta direktreklam och andra betalda meddelanden till Whatsappanvändarna.

Hittills har Facebook och Whatsapp varit helt skilda tjänster. Whatsapp har blivit populärt delvis tack vare ett starkare integritetsskydd än vad Facebook erbjudit.

Lovade att aldrig sälja användarinformation

Whatsapps ukrainsk-amerikanska vd Jan Koum lovade bestämt 2009 att Whatsapp aldrig kommer att sälja användarnas personliga information.

- Vi kommer aldrig någonsin att sälja din personliga information till någon. Punkt.

Koum är en av Whatsapps två grundare. Han försäkrade efter försäljningen till Facebook 2014 att integriteten är en mycket viktig fråga för honom, eftersom han växte upp i Sovjetunionen där man inte kunde kommunicera fritt och riskerade bli avlyssnad av säkerhetstjänsten KGB.

Den amerikanska integritetsorganisationen Epic anklagar nu Facebook och Whatsapp för att bryta mot tidigare löften och mot amerikanska myndigheters direktiv om vilka medgivanden bolagen måste få av användarna för att ändra villkoren.

Manipulerade nyhetsflöden för att ändra folks sinnesstämning

Facebook har också tidigare gjort uppmärksammade ingrepp i integriteten för användarna.

År 2009 blev en del privat information plötsligt tillgänglig för alla användare utan att Facebook hade sagt någonting om det. Det gällde exempelvis förteckningen över användarens vänner. Tidigare hade de här uppgifterna varit privata om inte användaren medvetet ändrat inställningarna.

För fyra år sedan utförde Facebook i tysthet ett psykologiskt experiment på 689 000 användare. Försökspersonernas flöden manipulerades för att se om man genom att filtrera inläggen kunde påverka mottagarens sinnesstämning.

Facebook avslöjade först två år senare att experimentet hade utförts. Avslöjandet orsakade en proteststorm som fick bolagets operativa chef Sheryl Sandberg att be om ursäkt.

Läckaget till Facebook kan förhindras via inställningarna

Den Whatsappanvändare som inte vill att privat information ska ges till Facebook kan förhindra det då de nya användarvillkoren dyker upp för godkännande.

Om man redan hunnit godkänna användarvillkoren har man en månad på sig att stoppa Whatsapp från att dela information med Facebook. Detaljerade instruktioner finns på Whatsapps blogg.

Facebook är världens största sociala nätverk på internet som enligt egen uppgift hade över 1,7 miljarder aktiva användare i juli. Whatsapp är nummer två med cirka en miljard användare.

Läs också