Hoppa till huvudinnehåll

Finlandssvenska medier ”dåliga och långsamma” – mediechefer ger fem förslag för bättre sajter

Fellman och Avellan diskuterar mediernas framtid
Peter Fellman och Heidi Avellan deltog i tankesmedjan Agendas andra debatt om de finlandssvenska mediehusen. Fellman och Avellan diskuterar mediernas framtid Bild: Yle Peter Fellman,Heidi Avellan,tankesmedja agenda

Starkare journalistprofiler, nyheter med skvallervärde, analys och evenemang. Det här kunde rädda finlandssvenska mediehus ur krisen, säger mediecheferna Heidi Avellan och Peter Fellman.

Journalisten Peter Fellman har finlandssvensk bakgrund och sitter i styrelsen för Bonnier Business Press. Han tycker att de finlandssvenska tidningarna är för långsamma och dåligt uppdaterade.

- Jag tycker mig se att tidningshusen i Finland har gjort ett dåligt jobb. I digitaliseringen måste vi bli så relevanta och aktuella att läsarna tycker att det är värt att betala för oss. Men jag kan kan förstå att det känns svårt att dra in på den verksamhet som ger in pengar (papperstidningen) och satsa på något som är mer osäkert (det digitala).

Fellman deltog i en diskussion om de finlandssvenska mediehusen som Svenska Bildningsförbundes tankesmedja Agenda arrangerade på måndag.

Chefredaktör Peter Fellman från Dagens industri
Dagens industris tidigare chefredaktör och nuvarande USA-korrespondent Peter Fellman tycker att de finlandssvenska sajterna är för långsamma och misstänker att man inte har vågat satsa tillräckligt på digitala produkter. Chefredaktör Peter Fellman från Dagens industri Bild: Yle/ Markku Hautala peter fellman

Det finlandssvenska mediefältet har under en längre tid kämpat med ekonomiska förluster. HSS Media i Österbotten har klarat av att vända utvecklingen till det positiva men KSF Media i södra Finland blöder fortfarande. Förra veckan kom besked om att ytterligare fler tunga journalistnamn vid KSF får gå då koncernen sparar in närmare 50 årsverken, varav 18,5 inom innehållsproduktion.

Jag tycker att man skäller vid fel träd. Som om de var både dumma och onda vid KSF― Heidi Avellan (politisk chefredaktör)

Många läsare har reagerat med ilska. Heidi Avellan är politisk chefredaktör för Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad säger att ilskan är förståelig men fel riktad.

- Det finns många skäl att vara arg på nedskärningarna vid KSF men jag tycker att man skäller vid fel träd. Som om de var både dumma och onda vid KSF. Det har nästan blivit en personfråga. Det handlar ändå om ett strukturellt problem som finns i alla mediehus världen över, säger Heidi Avellan som också sitter i HD-Sydsvenskans företagsledning.

Avellan har också tidigare varit medlem i KSF Medias styrelse.

Det gäller att förändras eller stryka med― Peter Fellman (styrelsemedlem i Bonnier Business Press)

Både Peter Fellman och Heidi Avellan anser att nedskärningarna vid KSF är en naturlig del av förändringarna inom mediebranschen.

- Det gäller att förändras eller stryka med, säger Peter Fellman.

Han menar att det inte är säkert att tidningshusen överlever mediekrisen. Mediehusen måste, enligt Fellman, ha en plan hur deras verksamhet ser ut utan en papperstidning om tre år.

- Minns ni när folk sålde uppslagsverk? Nu tänker man tillbaka på det och ler åt det. Kanske det är vi (medierna) som är dagens uppslagsverk, säger Fellman.

Fem förslag - så kan finlandssvenska sajter bli bättre

Mediecheferna Peter Fellman och Heidi Avellan diskuterade hur de finlandssvenska tidningshusen ska klara sig ur mediernas kris under tankesmedjan Agendas diskussion på måndag. Svenska Yle sammanställde fem av duons förslag för hur mediehusen kunde klara sig bättre:

1) Kopiera framgångskoncept istället för att försöka själv och misslyckas
Heidi Avellan säger att det finns många bra exempel i Norden men att man samtidigt måste komma ihåg att förutsättningarna på den lilla marknaden i Svenskfinland ser annorlunda ut.

2) Identifiera vad kunderna är redo att betala för
Peter Fellman tror att mediehusen måste gå ifrån traditionella nyheter och erbjuda exempelvis evenemang, analyser och nyheter med skvallervärde. Hans egen tidning Dagens industri arrangerar exempelvis digitala konferenser.

3) Bygg upp och satsa på journalistprofiler
Både Peter Fellman och Heidi Avellan tycker att mediehusen ska satsa på sina journalister och göra dem till profiler. De ska kommentera händelser och konsekvent rapportera om sin nisch. Då uppstår ett sug hos läsarna att läsa vad just den journalisten tycker om något.

4) Gör er relevanta för läsarna
Mediehusen ska kännas relevanta för sin målgrupp. Dagens industri arrangerar till exempel en tävling där de utnämner de snabbast växande företagen i Sverige med evenemang i åtta städer. Fler nya företag har som målsättning att vinna DI:s tävling.

5) Låt inte uppgivenheten ta över
Peter Fellman tycker att det finns en skrämmande tendens i Finland som bromsar ekonomin och även mediehusens utveckling. Finländarnas goda egenskap ödmjukheten har under de senaste åren förvandlats till en farlig uppgivenhet. Det gäller att inte ge upp.

Är Svenskfinland tillräckligt stort för digital marknad?

Digitaliseringen innebär fler stora utmaningar för Svenskfinland och det finns en risk för att finlandssvenska digitala produkter aldrig kommer att bära sig.

- Kännetecknande för det digitala är att det rör sig mindre pengar per enhet. Frågan är om Svenskfinland i längden är tillräckligt stort för att ha en digital marknad. Frågan är om ens Sverige kommer att vara det. Det behövs stora marknader för att det digitala ska löna sig, påpekar Avellan.

Klyftorna kommer att växa då alla inte vill betala för innehåll

heidi Avellan
Om Heidi Avellan grundade en tidning i dag skulle hon samla tio personer runt ett bord - inte hundratals som i mediehusen nu. heidi Avellan Bild: Yle Heidi Avellan

Både Fellman och Avellan påpekar att mediehusen har en mycket viktig roll då gäller demokratiutvecklingen. Mediehusen blir allt större och ägandet koncentreras. Ett skräckscenario som utvecklingen kunde leda till är att stora oligarker äger medierna och bestämmer vilken världsbild som förmedlas. Avellan menar att det här redan är på gång i Italien och USA.

- Det leder till att mediehusen förlorar sin viktigaste egenskap – trovärdigheten, säger Avellan.

Samtidigt är det trovärdigheten som står som grund för mediehusens nuvarande finansieringsmodell. Annonsören betalar om den når konsumenten och konsumenten betalar om den tror att det som står i tidningen är sant, resonerar Avellan. Hela finansieringsmodellen står i gungning om medierna tappar trovärdigheten.

Avellan lyfter också upp ett annat allvarligt hot mot demokratin. Då färre är redo att betala för digitalt nyhetsinnehåll och allt fler mediehus övergår till betalsajter kommer samhällsklyftorna att växa.

- Klyftan mellan de som läser tidningen och inte gör det kommer att växa. Det är ett jätteproblem för samhället och för demokratin då de gemensamma referenspunkterma och bilderna av verkligheten försvinner, säger Avellan.

Yle Nyheter har kontaktat både KSF:s vd Kaj-Gustaf Bergh för en kommentar men Bergh hänvisar till KSF Medias vd Jens Berg. Han vill i sin tur inte kommentera mediebolagets läge, eftersom alla uppsagda inte har fått besked. KSF Media informerar om läget på fredag.

Staffan Bruun kritisk till ledningen på KSF

Journalisten och författaren Staffan Bruun, som lämnade Hufvudstadsbladet för ett knappt år sedan, kritiserar i skarpa ordalag ledningen för KSF Media.

Bruun gästade Tv-Nytt på måndag, och undrade hur många gånger samma ledning ska få vara med och fatta misslyckade beslut.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes