Hoppa till huvudinnehåll

Fraktfartyg tvingas stanna till sjöss då ingen betalar hamnavgift för dem

Containerfartyget Hanjin Korea på sin jungfrutur i juni 2010.
Containerfartyget Hanjin Korea på sin jungfrutur utan last i juni 2010. Containerfartyget Hanjin Korea på sin jungfrutur i juni 2010. Bild: EPA/SAMSUNG HEAVY INDUSTRIES Hanjin Shipping,hanjin korea,fartygstrafik,fraktfartyg,containertrafik,Containerfartyg

Tiotals containerfartyg som tillhör ett av världens största fraktrederier befinner sig i limbo på världshaven och kan inte gå i land.

Fartygen tillhör det sydkoreanska rederiet Hanjin Shipping, som söktes i konkurs förra veckan.

Hanjin är världens sjunde största containerrederi och har närmare 100 containerfartyg.

Cirka 85 av dem låg på onsdagen utanför hamnar i 26 länder och kunde inte gå in eftersom det konkursdrabbade rederiet inte kan betala hamnavgifterna.

Hamnmyndigheterna är också rädda för att rederiets borgenärer kan försöka lägga beslag på last, vilket kan göra att fartygen blir liggande i hamn och stör den övriga trafiken.

- Våra fartyg kan bli spökskepp. Det börjar bli brist på mat och vatten, säger den fackliga representanten Kim Ho Kyung till Bloombergs.

Största delen av världens styckegods transporteras med containerfartyg och då en stor operatör går i konkurs kan det bli allvarliga störningar i distributionen av t.ex. elektronikvaror.

Hanjins konkurs torde dock inte ha någon större inverkan på marknaden i Finland, uppger Taloussanomat som talat med elektronikförsäljarna Gigantti och Verkkokauppa.

Hanjins största fartyg är på drygt 360 meter och kan lasta över 6 500 standardcontainrar på 40 fot, den vanligaste containern i bruk.

De största containerfartygen i världen är på cirka 400 meter. Största containerrederi är danska Maersk.

Containerfartyget Hanjin California i hamnen i Sydney i april 2016.
Containerfartyget Hanjin California i hamnen i Sydney i april. Containerfartyget Hanjin California i hamnen i Sydney i april 2016. Bild: AAP Image lyftkranar,hamnar,fartygstrafik,rederier,Hanjin Shipping,containertrafik,Container,Containerfartyg

Läs också

Nyligen publicerat - Ekonomi