Hoppa till huvudinnehåll

Kosttrender på gott och ont

Grönsaksskörd på Västankvarn
Grönsaksskörd på Västankvarn. Grönsaksskörd på Västankvarn Bild: Yle / Maria Wasström grönsaksskörd

Glutenfritt, sockerfritt, fettfritt, köttfritt eller så tvärtom, mycket kött och mycket fett. Det finns många olika kosttrender och numera är det inte endast födoämnesallergier som styr vad vi låter bli att äta. Hälsan är viktig, vår kropp är som ett tempel, endast det bästa duger. Hur hälsosamt är det i längden att följa olika dieter?

Mariann Pörtfors, Susanna Nöjd och Camilla Lundqvist jobbar med hälsa och kostrådgivning. De jobbar en hel del tillsammans eftersom de ofta delar samma arbetsutrymmen, men intresset för mat och hälsa har för var och en vaknat för många år sedan kring det egna köksbordet.

profilbild på Mariann Pörtfors
Mariann Pörtfors äter mångsidigt men undviker gluten. profilbild på Mariann Pörtfors Bild: Yle/ Tiina Grönroos kostrådgivare,hälsokost,glutenfri diet,dieter,kostrådgivning

Man får inte bli för fanatisk

- Man kan optimera sin hälsa så som många vill optimera sin ekonomi, man behöver inte nöja sig med att må så där, säger Mariann Pörtfors kostrådgivare, utbildad kock och föreståndare i storhushåll. Mariann pratar gärna om mat. I sitt nuvarande jobb som kostrådgivare träffar hon kunder som vill gå ner i vikt, men de allra flesta som Mariann träffar har problem med magen.

Ibland känner jag starkt att jag behöver choklad

-Du ska må bra efter att ha ätit en måltid. Du ska inte vara tvungen att springa på toaletten, du ska inte känna sig trött eller däst.

Mariann har lagt märke till att många följer dieter som någon slags religion.

- Man får inte bli för fanatisk, att jag har rätt och du har fel. Egentligen tror jag inte att det finns någon diet som passar alla. Jo, ren och naturlig mat utan tillsatsämnen passar alla.

Mariann säger att hon äter mångsidigt, men följer också sin intuition. Hon känner efter vad hon behöver. Just nu känner hon att hon behöver grönsaker och att hon mår bra av att äta mycket grönsaker.

- Men ibland känner jag starkt att jag behöver choklad, skrattar Mariann och tillägger att det här med vad man vill ha inte alltid är det samma som kroppen behöver.

Äter Mariann Pörtfors choklad?

- Jo, men då väljer jag mörk choklad. Jag äter en sådan som innehåller mindre socker. Kakaobönan i sig är bra, den innehåller mycket antioxidanter och magnesium. Det jag undviker är vitt socker, sötningsmedel och raffinerade fetter såsom margarin.

Mariann undviker också gluten. I vetemjöl, liksom i vitt socker finns ingen näring som kroppen behöver säger hon.

Hur är det med råg, något som vi finländare stolt lyfter upp som ett hälsosamt sädesslag?

- Rågbröd, isynnerhet bakat på surdeg är bra, men det ska man inte heller äta morgon, middag, kväll och sju dagar i veckan, svarar Mariann.

Överlag förespråkar kostrådgivaren Mariann Pörtfors måttlighet.

- Jag tror mera på att tillåta i stället för att vara alltför restriktiv och sträng i sin diet. Är man alltför hård mot sig själv skapar det psykisk stress, vilket leder till att kroppen också mår illa.

Jag litar mera på en ko än en kemist

Susanna Nöjd, som tillsammans med Mariann Pörtfors driver en hälsokostaffär i Karis, har lagt märke till att yngre kvinnor är intresserade och pålästa vad gäller kosttrender och dieter. Också allt fler äldre har börjat fundera på sina matvanor.

profilbild på susanna nöjd
Susanna Nöjd lade om sina kostvanor för åtta år sedan. profilbild på susanna nöjd Bild: Yle/ Tiina Grönroos susanna nöjd,hälsokost,mat,glutenfri diet,dieter

- Jag tror inte att det här är någon övergående trend. Vi har blivit allt mer medvetna om hurdan typ av mat vi har i våra butiker och hur vi kan påverka vårt välmående med hjälp av det vi äter.
Jag vet att det finns delade åsikter om gluten

Susannas intresse för hälsa och kost väcktes för över tio år sedan. Numera är det också hennes jobb, men redan för åtta år sedan lade hon om sina kostvanor. Hon säger att hon inte följer någon speciell diet, men hon undviker rött kött, socker och gluten. Hon är också försiktig med mjölkprodukter.

- Jag vet att det finns delade åsikter om gluten. Men min mage mår bra efter att jag slutade äta bröd. Min mage mår inte heller bra av rött kött och jag får acne av kvarg och grynost, livsmedel som annars kopplas ihop med träning och bra proteinkällor.

Det kan låta som att Susanna äter ganska restriktivt, men det håller hon inte med om. I stället talar hon om naturlig mat. Susanna är ute efter originalet, det vill säga råvaran och hon vill ha så enkla och få ingredienser som möjligt.

- Jag vill inte ha några halvfabrikat eller konstiga yoghurtar som lovar att magen ska fungera. Jag väljer också smör framom margarin. Jag litar mera på en ko än en kemist.

Hemma hos Susanna äter hela familjen ganska långt samma mat. Hennes sambo, som har diabetes typ 1, mår i dag mycket bättre och har kunnat minska sina insulindoser.

- Många tror kanske att man är märkvärdig eller krånglig, men jag mår bra av att äta så här. Jag vet att det finns folk som inte håller med mig, men vi tänker alla olika och alla har rätt till sin åsikt.

Kosten har all betydelse för vår hälsa

- Äter vi helt på tok, blockerar vi vår kropp och det leder till problem.

profilbild på Camilla Lundqvist. Hon sitter på en röd parkbänk. Bakom frodigt grönt gräs.
Camilla Lundqvist är tveksam till stränga dieter. profilbild på Camilla Lundqvist. Hon sitter på en röd parkbänk. Bakom frodigt grönt gräs. Bild: Yle/ Tiina Grönroos camilla lundqvist,homeopati,mat,hälsa,dieter

Det säger Camilla Lundqvist, som är homeopat och allätare. Också hon höjer ett varningens finger för stora mängder socker och kolhydrater.
Hitta glädjen i maten i stället för att ta det för dödallvarligt

- Man kan äta allt, men allt har sin måttlighet. Personligen tycker jag att vi kan hålla koll på e-koder och prioritera ekologiska råvaror. Men det ska vara roligt att äta.

Camilla är tveksam till stränga dieter där man utesluter flera födoämnen.

- Då tillåter du dig inte att njuta av vardagen. Jag förstår om du är känslig för vissa livsmedel. Men om du är alltför sträng blir det en massa begränsningar och då mår du inte heller bra. Hitta glädjen i maten i stället för att ta det för dödallvarligt.

Har kosten blivit en ny religion?

- Hmm, det var kraftigt sagt. Det finns två sidor. Om du försöker att du själv och dina barn ska må så bra som möjligt får du vara lite försiktig i dina val så att det inte blir en strikt religion.



Läs också

Hälsa

  • Evira: Ät högst två matskedar frön per dag

    Fröna samlar i sig tungmetaller, visar Eviras undersökning.

    Frön från oljeväxter är en nyttig källa till omättade fetter och kostfiber. Men fröna kan också innehålla tungmetaller enligt Livsmedelssäkerhetsverket, som kommer med nya strikta frörekommendationer.

  • Synskadades förbund bekymrat: Man kan inte längre få service av människor

    Kritik mot att biljettförsäljningen upphör i tågen.

    Synskadade är bekymrade över att biljettförsäljningen inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen försvinner. Ordförande för förbundet finlandssvenska synskadade, Sune Huldin, ser det här som ett led i en samhällsutveckling där service som ges av människor minskar. Och det här drabbar synskadade.

  • Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Starr (gråstarr, katarakt)

    Har världen förlorat sina färger? Har du svårt att se i mörker eller att hitta glasögon som passar? Bländar mötande bilars strålkastare dig? Kanske dags att uppsöka en ögonläkare.

  • Glaukom (grönstarr)

    Glaukom är en lömsk sjukdom som i början inte ger några symptom alls, men som obehandlad kan leda till en betydande synnedsättning. I 40-årsåldern borde alla låta kontrollera sina ögon.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

Nyligen publicerat - Hälsa

  • Arbetet och skönheten i trädgården tar aldrig slut

    Nina Gustafsson bloggar från sin trädgård.

    Mormors vackra och lummiga trädgård, fylld av rovor, ärter och de finaste blommorna blev grunden för Nina Gustafssons trädgårdsintresse. Hon ville bli som mormor. I dag bloggar 45-åringen om sin trädgård, om rostiga föremål och skaparglädje från en lummig oas i Jakobstad.

  • Skapar vårdreformen osund konkurrens bland unga läkare?

    "Vi tävlar inte sinsemellan utan med oss själva".

    Hur går det med kollegialiteten bland unga läkare när konkurrensen ökar i och med vårdreformen? Läkarnas kollegialitet är central, betonar Tom Pettersson vid Helsingfors universitet. Vi tävlar främst med oss själva, säger Émil Yliheljo, tredje årets medicine studerande.

  • Fem enkla tips för mindre stress

    Kimitoötränare lär ut bättre stresshantering.

    Enligt Janni Ölander, mental tränare på Kimitoön, är bättre stresshantering något man kan lära sig. Semestern är en utmärkt tidpunkt för att försöka nöta in nya hälsosammare vanor.

  • Matsäkerheten utmärker Finland

    Vi har bra saker att vara nöjda över.

    Flera hundra representanter för jordbruk runt om i världen samlades under veckan i Finlandiahuset i Helsingfors för att dra upp riktlinjer för globala jordbruksfrågor. Jämför man jordbruksmetoder med varandra så kan man för vår del lyfta fram matsäkerheten som ett exempel på områden där Finland gör bra ifrån sig.

  • Utredning: Vindkraft ger inga hälsoproblem

    Forskarna talar ändå för mer forskning på området.

    Det finns inget som tyder på att vindkraft förorsakar hälso- eller miljöproblem, det slås fast i en omfattande utredning där bland annat två ministerier, Strålsäkerhetscentralen och Institutet för hälsa och välfärd har varit med. Forskarna talar ändå för mer forskning på området.

  • Avhandling: Motion hjälper vid klimakteriebesvär

    Disputand: Hellre motion än hormoner i övergångsåldern.

    Motion - särskilt uthållighetsträning - hjälper mot klimakteriebesvär, slås det fast i en färsk avhandling inom idrottsvetenskap som synar arbetsförmågan hos personer i 50-årsåldern och uppåt.

  • Bra sexualkunskap leder till färre aborter

    Tack vare sexualkunskap görs det färre aborter än på 26 år.

    Det görs färre aborter nu än på 26 år, mest på grund av dagens preventivmedel och sexualkunskap. Trenden är den samma i hela Finland men vissa delar av landet är före i utvecklingen än andra.