Hoppa till huvudinnehåll

Pensionerade lärare: Den nya läroplanen är inte problemfri

Thomas Rosenberg och Jan-Erik Slätis
Thomas Rosenberg och Jan-Erik Slätis har åsikter om den nya läroplanen. Thomas Rosenberg och Jan-Erik Slätis Bild: Yle/Sune Bergström Thomas Rosenberg,jan-erik slätis

Elva erfarna pedagoger som har dimitterats från Nykarleby seminarium på 1960-talet har klassträff i Lovisa under veckoslutet. Samtidigt passar de på att debattera aktuella skolfrågor.

Under veckoslutet ska elva pedagoger som dimitterades från Nykarleby seminarium 1967 ha en klassträff hemma hos Jan-Erik Slätis i Lappträsk.

Bland annat ska de förbereda sin 50-årsjubileumsfest som går av stapeln nästa år.

På fredag kväll ordnar de också en diskussion om skolan i går, i dag och i morgon på Lovisa svenska medborgarinstitut. Där ska bland annat den nya läroplanen debatteras.

– Eftersom det är så intressanta personligheter som sammanstrålar och vi kommer från olika undervisningssituationer så tyckte jag att vi borde utnyttja det, säger Jan-Erik Slätis.

Då läroplansdiskussionen går så het för tillfället så tyckte han att den också kunde behöva ett retroperspektiv av erfarna lärare.

Unikt tillfälle att diskutera skolfrågor

Thomas Rosenberg kommer att fungera som moderator för diskussionen. Han har längre varit engagerad i skolfrågor, både som förtroendevald för SFP i Lovisa och som aktiv inom MI.

Däremot har han inte gått på samma klass som Jan-Erik Slätis.

– Jag tycker att det är ett fantastiskt unikt tillfälle att diskutera aktuella skolfrågor med det som vi har kallat över 400 år av erfarenhet sammanlagt, säger Rosenberg.

De pensionerade lärarna har till exempel funderat på möjligheterna och problemen med den nya läroplanen som trädde i kraft i höstas.

Enligt Thomas Rosenberg borde man börja med att tona ner förväntningarna på den.

– Skolsystemet är ett ganska trögt fartyg som inte vänder jättefort och vi ska inte tro att det händer så stora saker, säger han.

Vad händer med respekten för läraren?

Rosenberg säger att det intressanta med den nya läroplanen är att man gör ett uppriktigt försök att göra elever och lärare mer jämställda.

På 1960-talet hade han applåderat utvecklingen, men numera ser han det som en naiv aspekt i den nya läroplanen. Ord som lärare och undervisning har fått ge vika för ord som handledare och läroprocess.

– Man vill faktiskt försöka få läraren och eleven jämställd i sökandet efter kunskap och i att hantera en allt mer komplicerad vardag. Hit hör ju också digitaliseringen.

Rosenberg konstaterar att det på många sätt är jättebra.

Läraren och eleven har samma människovärde. Men sedan skapas tryggheten om läraren ändå får, det kanske är fel ord att säga bestämma, men föra ordet.― Jan-Erik Slätis

Problemet handlar om att det kan nagga respekten för lärarens auktoritet, erfarenheter och kunnande i kanterna.

– Framför allt i lågstadiet men hela vägen i skolan är det nog jätteviktigt att vi har personligheter som inte bara är behöriga utan lämpliga och kunniga och som åtnjuter respekt.

Jan-Erik Slätis håller med. Han säger att utgångspunkten är att läraren och eleven har samma människovärde.

– Men sedan skapas tryggheten om läraren ändå får, det kanske är fel ord att säga bestämma, men föra ordet, säger han.

Sune Bergström intervjuade Thomas Rosenberg och Jan-Erik Slätis i den nyländska förmiddagssändningen i Yle Vega.

  • Jorden runt med allt som inte flyger

    Torbjörn Pedersen från Danmark vill skapa modern historia.

    Dansken ska resa till världens alla länder utan att ta flyg, och agera goodwillambassadör för Röda Korset under tiden.

  • Trump i ordkrig med tidskriften Time

    Trump säger sig ha tackat nej till Time.

    USA:s president Donald Trump säger sig ha tackat nej till en intervju med tidskriften Time, trots att han "troligen" skulle ha utnämnts till årets person. Time ifrågasätter hans version av kommunikationen.

  • Svordomar har blivit en konsumtionsvara

    Forskare samlades och pratade svordomar i Helsingfors.

    Svordomar har blivit vardagsmat i vårt samhälle. Nyligen samlades medlemmar i Swearing in Scandinavia, en grupp bestående av både finländska och internationella forskare, i Helsingfors för att diskutera och fundera på hur vi svär i vår vardag.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland