Hoppa till huvudinnehåll

Sex förkylningsmyter du borde ha koll på

Man som snyter sig.
Man som snyter sig. Bild: Yle/ Arja Lento influensa,Snyta,snor

Varför är vissa ofta förkylda medan andra nästan aldrig är sjuka, hjälper verkligen c-vitamin och vitlök och varför ska du absolut inte peta dig i näsan? X3M listar det du borde veta om förkylningar och presenterar en överlevnadsguide för dig som vill bli frisk.

Varför är vissa hela tiden förkylda medan andra aldrig blir sjuka?

En del personer har ärftligt ett bättre immunförsvar än andra. De som väldigt ofta är sjuka kan till och med ha brister i sitt immunförsvar och blir därför lättare sjuka. De här bristerna går att bevisa genom olika tester.

Det här betyder ändå inte att alla som ofta är sjuka har dåligt immunförsvar, utan en del blir bara lättare sjuka.

Om du hör till dem som ofta blir sjuk är det viktigt att lyssna på dig själv och inte stressa för mycket. När du använder mer resurser än vad du egentligen har, det vill säga stressar så blir du lättare förkyld.

Febertermometer
Då du är förkyld och har feber går hjärtat på högvarv och du har högre puls än vanligt. Febertermometer Bild: All Over Press influensa,förkylning,Förkyld,feber,Febertermometer

Vad är snor och varför snorar vi?

Snoret som bildas då vi är förkylda är slem som har bildats i slemhinnorna. Som vi alla vet finns det klart, gult och grönt snor. Det gröna och gula snoret innehåller vita blodkroppar som har kommit från slemhinnan in i snoret.

De vita blodkropparnas uppgift är att hitta alla bakterier och virus som finns i slemhinnorna och ta med dem ut genom din näsa. Då du är sjuk finns det alltså bakterier och virus i ditt snor. Därför är det viktigt att du tvättar händerna efter att du har nyst.

Annars har du fullt med bakterier på dina händer som andra sen får via dig. Men mest består snoret bara av slem.

Sjuk människa inhalerar ånga.
Då du är sjuk innehåller ditt snor både virus och bakterier. Sjuk människa inhalerar ånga. Bild: Mallivapaa. ||| Free Model./All Over Press influensa,snuva,hosta,Halsont,feber,hälsovård

Om du till exempel får damm eller skräp i näsan snorar du ju också. Att vi snorar är ett av kroppens reningssätt. Snoret tar med sig det som inte hör hemma i kroppen.

Att man inte ska peta sig i näsan har vi alla hört, men det är inte bara för att det är fult. Genom att peta dig i näsan ser du till att alla de smittosamma bakterierna du har på händerna kommer direkt in i kroppen och slemhinnorna och då ökar förstås risken för att du bli förkyld. Så ett hett tips är att inte peta dig i näsan!

Vilka myter stämmer och vilka är falska?

Då du väl insjuknat och söker på nätet efter alla knep och huskurer som ska rädda dig från misären är det förstås svårt att veta vilka myter som stämmer och vilka som är falska. Med hjälp av allmänläkare Otto Lindberg har vi plöjt igenom de vanligaste myterna.

Myt 1: Gå inte ut med vått hår

Stämmer delvis. Då du går ut med för lite kläder och vått hår blir du kall. Risken ökar då för att något virus som du redan har i kroppen tar över kroppens eget immunförsvar och lyckas göra dig förkyld.

Men det är inte kylan som gör dig sjuk, utan som kall är du mer sårbar för sådant som du redan bär på och som kanske annars inte alls skulle märkas.

Myt 2: Zink gör att du inte blir sjuk

Stämmer. Det finns bevis för att zink hjälper i förebyggande syfte. I många studier har man konstaterat att zink lindrar förkylningssymtom och att förkylningen inte varar lika länge.

I studierna har det varit frågan om sugtabletter med zink, men det finns också brustabletter. Så zink hjälper, men är inget absolut skydd mot förkylning.

Kalktabletter
Zinktabletter kan lindra dina förkylningssymtom. Kalktabletter Bild: Sage Ross/CC-by-sa-2.0 kosttillskott

Myt 3: C-vitamin hjälper mot förkylning

Det finns något i det, men effekterna av c-vitamin behöver inte vara direkta. Det kan nämligen handla om en indirekt effekt som är svår att bevisa.

Många tycker ändå att c-vitamin hjälper och allmänläkare Otto Lindberg tycker inte att det spelar någon roll om det handlar om placeboeffekt så länge det hjälper.

Frukter, grönsaker och vitaminburkar.
C-vitamin får du både genom tabletter och frukt. Frukter, grönsaker och vitaminburkar. Bild: Lilian Tikkanen vitaminpreparat

Men om du har ont i halsen och äter en apelsin eller tar en brustablett blir du inte magiskt friskt. Vetenskapligt är det alltså inte bevisat att c-vitamin skulle hjälpa mot förkylning.

Myt 4: Sov med vitlök i strumporna

Njaa … Det här har många säkert hört, att vitlök skulle hjälpa både mot förkylning och öroninflammation. Det här knepet är inte heller vetenskapligt bevisat, men alla som har skurit lök vet vad som händer. Man börjar både gråta och snora.

Tjockt snor kan bli lösare och flytta på sig - vilket gör det lättare att snyta sig. Det är ändå ganska långt från tårna till näsan, så om du vill testa på vitlök - sätt det i dynan istället.

vitlök
Lägg vitlöken i dynan istället för strumporna. vitlök Bild: Comstock webbdoktorn

Myt 5: Drick något varmt

Stämmer delvis. Kroppens immunförsvar håller vakt så att inga bobbor kommer in via näsan eller munnen. Ibland kommer de ändå förbi de här väktarna. Då märker som tur kroppen det och kan snabbt sätta igång försvarsreaktioner.

Du kan sätta igång det lymfatiska systemet (immunförsvaret) genom att ha en större blodcirkulation. Och bättre blodcirkulation får du till exempel genom att dricka något varmt, eftersom värme utvidgar blodkärlen.

Drick ingefäravatten tre gånger om dagen.
Tiil exempel ingefära och honungsvatten känns bra att dricka då man har ont i halsen. Drick ingefäravatten tre gånger om dagen. Bild: YLE/Strömsö ingefäravatten

Hela din kropp blir förstås inte varm. Det handlar om en lokal uppvärmning där den behövs. Samma gäller kryddig mat eller till exempel ingefära. Men det här är inte heller vetenskapligt bevisat.

Myt 6: En sup botar förkylningen

Stämmer inte. Alkoholen fungerar på samma sätt som när du dricker något varmt. Men ingen läkare i världen skulle antagligen rekommendera alkohol, vare sig en liten sup eller en stor fylla för att bota en förkylning. Alkohol gör inte heller gott för ditt immunförsvar.

Konjak
En värmande sup håller inte förkylningen borta. Konjak Bild: Pixabay konjak

Trots att många av de här knepen inte är vetenskapligt bevisade kan de ändå hjälpa, menar allmänläkare Otto Lindberg.

- Det viktigaste är att ta det lugnt och en hel del av det man gör genom de här huskurerna bidrar till att du måste stanna upp och inse att du måste göra något. Vare sig det handlar om att äta vitaminer eller zinktabletter, så stannar du ändå upp och kanske sköter om dig lite bättre, säger allmänläkare Otto Lindberg.

Otto Lindberg
Allmänläkare Otto Lindberg har själv testat flera av knepen. Otto Lindberg Bild: Jessica Edén otto lindberg

Bli inte hysterisk

Trots att många nu är förkylda ska du inte gripas av panik och ta till desinficeringsflaskan. Vi har alltid bakterier på oss. Vi skulle med säkerhet dö om vi inte skulle ha bakterier på vår kropp.

Det finns säkert tio gånger fler bakterier i din kropp än vad det finns av dina egna celler. Vi är verkligen beroende av bakterier.

Om du med starka medel putsar bort alla bakterier så dödar du antagligen också de nyttiga bakterierna. Bakterierna kan dessutom lära sig att stå emot desinfektionsmedel och till och med antibiotika.

Då har du plötsligt gjort bakterierna okänsliga och då fungerar inte medicin längre då när du verkligen skulle behöva döda bakterierna.

Det är viktigt att inte smitta andra och därför ska vi tvätta händerna, men det är inte meningen att desinficera hela kroppen.

Nyligen publicerat - X3M