Hoppa till huvudinnehåll

Wasa Teaters scen täcks med vatten för Mor Kurage

Niklas Groundstroem, Ylva Ekblad, Susanne Marins, Alexander Holmlund.
Niklas Groundstroem, Ylva Ekblad, Susanne Marins, Alexander Holmlund. Bild: Wasa Teater/Frank A. Unger mor kurage,Wasa Teater

Den 24 september är det premiär på Wasa Teaters uppsättning av pjäsen Mor Kurage och hennes barn, av Bertolt Brecht. För regissören Ulrika Bengts är det här ett drömprojekt.

- Jag läste pjäsen i tjugoårsåldern och det finns ju några pjäser som man som regissör tänker "den där skulle jag vilja göra". Mor Kurage är en av dem, säger hon.

Bengts säger att hon gillar den Brechtska blandningen av högt och lågt. Det är inte en svartvit värld, utan en ganska smutsig värld.

- Så finns det nånting provokativt och irriterande, lite uppkäftigt, i hans sätt att skriva.

Pjäsen Mor Kurage utspelar sig år 1624, under trettioåriga kriget. Mor Kurage är den svenska härens marketenterska och förser soldaterna med förnödenheter.

- Brecht fick hela idén till pjäsen då han var i exil i Sverige och hörde om Lotta Svärd. Så hon är ursprungsgestalten.

Regnrockar åt publiken, gummistövlar åt skådespelarna

För arbetsgruppen bakom pjäsen har det varit en utmaning då pjäsen kastar från det ena stämningsläget till det andra. "Nu är vi här, hur kommer vi dit?".

Skådespelaren Niklas Groundstroem lyfter fram sångnumren, som Peter Hägerstrand skrivit musiken till.

- Det är verkligt härlig musik att arbeta med, konstaterar Groundstroem.

Ulrika Bengts har vävt in en hel del "action" i pjäsen. Ensemblen ger verkligen järnet. På Wasa teaters webbsida görs biljettköpare uppmärksamma om att publiken på första rad kan få vattenstänk på sig.

- Vi har element som regn och vatten, scengolvet är täckt av vatten. Det är ett intressant element, som påverkar ljussättningen, hur ljudet beter med mera, säger Niklas Groundstroem.

Idén att täcka scenen med vatten var scenografen Erik Salvesens idé. Ulrika Bengts blev lycklig över det här, eftersom det alltid är hennes dröm att få jobba med vatten och eld. Det ger speciella förutsättningar, och så är det så förbjudet.

- Jag brukar alltid be om en liten bassäng och få nej till svar... och nu säger scenografen "jag tänkte att vi ska lägga hela stora scenen under vatten!"

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten