Hoppa till huvudinnehåll

15 år sedan terrorattackerna i USA - "Flygsäkerheten skärptes för gott"

Kommersiella flygplan står stilla på grund av terrorattackerna i New York den 11 september 2001.
Över 3000 personer miste livet då två terrorister flög in två flygplan i World Trade Center-tornen på Manhattan. Ännu dagen efter stod all flygtrafik stilla och rök steg från de kollapsade tornen. Kommersiella flygplan står stilla på grund av terrorattackerna i New York den 11 september 2001. Bild: EPA/TANNEN MAURY 11 september-attackerna,flygsäkerhet,World Trade Center (New York)

Det har i dag gått 15 år sedan terrorattackerna i New York den 11 september 2001. I Finland märks följderna av attackerna främst i den skärpta flygsäkerheten som enligt Trafis luftfartschef knappast någonsin lättar.

Terrorattackerna förändrade den kommersiella luftfarten radikalt, berättar Pekka Henttu, luftfartschef vid Trafiksäkerhetsverket Trafi.

- Som en följd av 9/11 höjdes säkerheten på flygplatserna till en helt ny nivå. Jag är rädd för att det inte finns någon återvändo till tiden innan attackerna, säger Henttu.

Snabba ryck efter attackerna

Efter attackerna infördes många nya regler för den globala flygtrafiken. En drivande kraft var den amerikanska transportsäkerhetsmyndigheten TSA som i brådskande takt drev igenom nya regler.

- De nya säkerhetsarrangemangen trädde i kraft ovanligt snabbt. I USA började man, i så stor utsträckning som lagen tillät, att samla information om passagerare och personal som användes för profilering, säger Henttu.

trafi
Pekka Henttu, luftfartschef vid Trafi, säger att nya säkerhetsregler infördes i ovanligt rask takt efter 11 september 2001. trafi pekka henttu

Säkerhetsdörrar och längre köer

De första åtgärderna infördes direkt efter attackerna. Men också senare har nya regler dykt upp, till exempel begränsningar i hur mycket vätska passagerarna får ta med sig.

- Så gott som omedelbart fick vi de nya strängare säkerhetskontrollerna. Inte mycket senare kom säkerhetsdörrarna i flygplan med fler än 60 passagerarplatser.

Någon lättnad i säkerhetsarrangemangen är knappast att vänta. Henttu berättar att en ny utredning om terror i Europa visar att 5 procent av alla attentat på sätt eller annat riktar sig mot flygtrafiken och att det måste tas på allvar.

- Smidigheten har lidit på grund av det nya elementet. Visst skulle det vara fint att leva i ett idealsamhälle där de här arrangemangen inte behövs. Men tyvärr, och mycket på gund av 9/11, måste vi ha de här systemen, säger Henttu.

Arkivbild från 2006
Ny EU-regler om hur mycket vätskor som får föras genom säkerhetskontrollerna på flygplatser trädde i kraft 2006. Arkivbild från 2006 Bild: EPA/ORESTIS PANAGIOTOU vätskor

Säkra flygplatser blir miljonprojekt

Säkerhet kostar och då flygplatserna med hjälp av ny teknologi gör sitt bästa för att skapa en smidigare reseupplevelse skjuter kostnaderna i höjden.

- Att utveckla och ta i bruk all den nya teknologin som används har varit mycket dyrt.

På Arlanda flygplats utanför Stockholm slukar säkerhetsarrangemangen över hundratusen euro per dag. Under ett år stiger kostnaderna till närmare en halv miljard kronor, eller 50 miljoner euro.

I slutändan är det passagerarna och flygbolagen som står för notan, berättar Arlandas säkerhetschef i Sveriges Radio.

Ny säkerhetskontroll på Helsingfors-Vanda
Nya modernare säkerhetskontroller på Helsingfors-Vanda flygplats ska enligt planerna göra köerna snabbare. Ny säkerhetskontroll på Helsingfors-Vanda Bild: Finavia ny säkerhetskontroll

Stark tro på smidigare kontroller i framtiden

Inom luftfarten är tron på en ljusare framtid ändå stark. Ny teknologi kommer ändå att göra köerna och säkerhetskontrollerna allt smidigare, tror Pekka Henttu vid Trafi.

- Personligen tycker jag att mycket tyder på att vi kan vänta oss smidigare flygplatser i framtiden.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes