Hoppa till huvudinnehåll

Vårbergas aktivitetscentrum allas drömskola om ett år?

Vicerektor Tove Heinonen samt eleverna Wilma Sorsa och William Rönn funderar på hur den nya skolan i Vårberga i Borgå kunde se ut.
Vicerektor Tove Heinonen samt eleverna Wilma Sorsa och William Rönn ser fram emot att få arbeta i en splitterny skola om ett år. Vicerektor Tove Heinonen samt eleverna Wilma Sorsa och William Rönn funderar på hur den nya skolan i Vårberga i Borgå kunde se ut. Bild: Yle/Sune Bergström vicerektor

Elever, föräldrar, lärare och tjänstemän i Borgå visionerar nu tillsammans hur Vårbergas aktivitetscentrum ska se ut om ett år. Då flyttar också eleverna från Kråkö dit.

Det att den nya skolan kallas aktivitetscentrum beror på att där dagstid ska finnas aktiviteter för alla, från spädbarn till seniorer.

Föräldrar, elever, lärare och tjänstemän funderar på hur Vårberga nya skola i Borgå kunde se ut.
Föräldrar, elever, lärare och tjänstemän funderar på hur Vårberga nya skola i Borgå kunde se ut. Föräldrar, elever, lärare och tjänstemän funderar på hur Vårberga nya skola i Borgå kunde se ut. Bild: Yle/Sune Bergström workshop

Själva ytterväggarna går inte längre att ändra på men deltagarna i tisdagens workshop funderade på vilka utmaningar och möjligheter den nya skolbyggnaden kan medföra.

Vilka tjänster ska där finnas och hur ordna dem? Hur ska man samarbeta i skolhuset? Hur ska rummen delas in och en hurudan verksamhetskultur ska Vårberga skola ha?

Flexibla möbler

Eleverna hade en egen workshop innan de vuxna började med sina visioner. Två av eleverna, William Rönn och Wilma Sorsa har flexibla möbler med hjul högt på sin önskelista.

- Sådana möbler behövs för att man snabbt ska kunna byta om från grupparbeten till att jobba i par eller ensam i en egen myshörna.

William och Wilma hoppas att Kråköeleverna känner sig välkomna i sin nya skola från första början. De ska inte behöva känna sig mobbade eller utanför gemenskapen i skolan.

Vårberga skolas vicerektor Tove Heinonen intygar att eleverna var entusiastiska inför dagens uppgift. På elevernas önskelistor finns allt från en stor skolgård, mycket skog omkring, gräsmattor, till en stor fotbollsplan och klätterställningar.

- Eleverna är jätteglada över att få biblioteket inrymt i skolcentret. Det ska vara höga hyllor med många böcker.

Eleverna i Vårberga skola i Borgå visionera om den nya skolbyggnaden
Eleverna klippte och klistrade ihop sin drömskola. Eleverna i Vårberga skola i Borgå visionera om den nya skolbyggnaden Bild: Yle/Sune Bergström elevarbeten

Utmanande bussresor

Åsa Lindén, viceordförande i Hem och skola på Kråkö ser bussresorna till och från skolan som den största utmaningen, att eleverna lär sig stiga på och av bussarna på rätt ställe.

Markus Grönqvist, rektor för Kråkö skola, jobbar redan nu en dag i veckan i Vårberga skola. Han har märkt en liten skillnad mellan skolbarnen på Kråkö och i Vårberga.

- Man märker kanske en viss rastlöshet i stan, jag tycker att det är litet lugnare tempo på landet. Vi har mera natur omkring oss och barnen får leka.

Upp och ned i klassrummet

De vuxna deltagarna i tisdagens workshop fick bekanta sig med någonting som kan vara på kommande i moderna skolor, nämligen "det upp- och nedvända klassrummet", på engelska kallat "The Flipped Class Room".

Det går ut på att eleverna i stället för att låta läraren lära dem nya saker, själva hemma funderar på det nya de ska lära sig. Sedan diskuterar de tillsammans i skolan vad var och en har kommit fram till.

Läs också