Hoppa till huvudinnehåll

Försenade kursregistreringar och sämre studierådgivning vid HU

Helsingfors universitets huvudbyggnad
Den administrativa personalen har skurits ner med en fjärdedel vid HU.Studerandena märker av nedskärningarna. Helsingfors universitets huvudbyggnad Bild: YLE/Touko Yrttimaa sentstorget,Helsingfors universitet

Konsekvenserna av nedskärningarna vid Helsingfors universitet har känts av sedan i våras.

Det märks i vardagen att den administrativa personalen har skurits ner med en fjärdedel vid HU.

Rasmus Olander, medicinstuderande och styrelsemedlem i studentkåren vid HU säger att flera studerande tagit kontakt på grund av oklarheter och strul vid universitetet.

Nedskärningarna syns i allt som har med pappersarbete att göra.

- Nedskärningarna syns i allt som har med pappersarbete att göra. Kursregistrering, planerande av gruppundervisning och gruppindelning - allt tar hemskt mycket längre nu, säger Olander.

Studierådgivningen fungerar dåligt

Framför allt anser han att studierådgivningen lider.

- HU har en ny studentservice på alla campus. Det är nya personer som har hand om nya uppgifter och alla är lite borttappade, säger han.

rasmus olander
Rasmus Olander är med i studenkåren vid HU. Det är många som kontaktat honom angående HU:s problem. rasmus olander Bild: Yle/Carina Bruun rasmus olander,Helsingfors universitet

Enligt Olander håller studierådgivningen dåligt öppet, de har inte koll på vart de ska dirigera folk och det finns brister i sakkunskapen.

- Det kan vara svårt att få svar på ämnesspecifika frågor, säger han.

Hur mycket stör det studierna?

- Allt går mycket långsammare när folk inte känner till hur saker och ting fungerar. Till exempel vill man efter en avklarad kurs få kursen registrerad fort i universitetets webbtjänst, så att man får sina studiepoäng. Ifall det tar allt för länge syns det i studiestödet, berättar Olander.

Enligt honom har HU informerat om läget och förändringarna och bland de studerande finns det förståelse för strulet.

- Det är ett problem som inte är inte är universitetets fel, utan regeringens. Men det är klart HU kunde ha informerat bättre och de måste förbättra sina tjänster.

Har ni påpekat det här för ledningen?

- Vi har påpekat bristerna och jag tror att de tar till sig vår kritik och bättrar sig.

HU medger bristerna

Vid Helsingfors universitet säger förvaltningschef Esa Hämäläinen det tar ett tag innan den nya organisationen börjar fungera.

- Vi är i ett brytningsskede, där många i personalen ska börja sköta nya uppgifter och inkörningen tar tid.

Det mest akuta prioriteras

Vid Helsingfors universitet prioriterar man nu brådskande ärenden. I våras var det utexaminering av studenter, efter det inträdesproven som man flyttade över personal till och just nu är det att ta emot nya studenter och köra igång terminen.

Inga obligatoriska kurser har ställts in på grund inbesparingarna, men kursutbudet i övrigt är snävare och frivilliga kurser har fallit bort.

- Vissa praktiska arrangemang kanske inte fungerar lika smidigt som vanligt, säger Esa Hämäläinen

Tålamod krävs

En sak som förändras i den nya organisationen är att studierådgivningen centraliseras. På lång sikt ska det förenkla för studenterna, men i början kan det hända att det tar tid att få svar på frågor.

- Vi hoppas på tålamod från personal och studenter.

Esa Hämäläinen är orolig över hur personalen ska orka.

- Personalen tvingas vara flexibel under övergångsperioden och många studerande väntar sig att allting ska fungera direkt.