Hoppa till huvudinnehåll

Världens största linje för lantbruksfilm finns i Terjärv

AB Rani plast OY
AB Rani plast OY. AB Rani plast OY Bild: YLE/Chanette Härus Österbotten,Terjärv,rani

Världens största linje för lantbruksfilm körs just nu igång på Rani Plast i Terjärv. Själva produktionshallen är 52 meter hög, ett landmärke som både syns och erbjuder en hisnande utsikt.

Anläggningen är enorm där den reser sig mitt i skogen i Bjölas. På prislappen står det 16 miljoner euro.

- Man kunde inte förstå hur stort det skulle bli, innan man såg det i verkligheten fast vi själva köpt in det, säger Mikael Ahlbäck.

AB Rani plast OY
52 meter reser sig den nya hallen. AB Rani plast OY Bild: YLE/Chanette Härus Österbotten,Terjärv,rani

Hela anläggningen är så speciell att den köpts på timdebitering. Komponenterna kommer från bland annat Amerika, Italien, Kauhajoki och Terjärv. Här ska man tillverka 23 meter bred plastfilm i sju skikten.

- Vi har uppgraderat gamla maskiner många gånger, men nu insåg vi att det var dags att satsa. 1989 när vi köpte förra maskinen var vi bäst i världen, nu är vi det igen, säger koncernchef Mikael Ahlbäck.

I extrudern matas den smälta plasten ut genom munstycke och fylls med luft för att få önskad bredd. Plasten reser sig som en hög, avlång ballong inuti det höga tornet, drygt 30 meter upp i luften kläms den ihop till en plastfilm som sedan förs vidare mellan stora valsar.

Plasten är en 10 000 dels millimeter tjock, en femtedel av tjockleken på ett hårstrå. Nu just kör man in den nya linjen och hoppas att den ska vara i gång ännu i år.

AB Rani plast OY
Extruder på Rani Plast. AB Rani plast OY Bild: YLE/Chanette Härus Österbotten,Terjärv,rani

Vi åker upp i hissen till nionde våningen och kliver ut på en trappa av galler. Plastbalarna nere på marken ser små ut. Vi klättrar några våningar till och uppe på taket, 52 meter över marken ser man skog åt alla håll och sen UPM Kymmenes fabriker på Alholmen i Jakobstad, förbi Terjärv kyrka syns Kaustby och norrut ser man Karleby.

Utsikten är fantastisk.

Utsikten från Rani plasts tak
Utsikten från Rani plasts tak Bild: YLE/Chanette Härus Österbotten,Terjärv,rani

Hur är det möjligt att satsa 16 miljoner i Terjärv?

- Vi är ett familjeföretag och det gör att vi kan satsa långsiktigt. Och ska vi vara med i den här branschen så måste vi göra investeringar och växa, säger Ulrica Ahlbäck som är administrativ direktör.

Marknaden ligger ute i Europa och Rani Plast har företag i Slovakien samt i Ryssland, Sverige och Ukraina. Slovakien hade egentligen varit en naturlig plats att investera säger Mikael Ahlbäck.

Men experterna finns i Terjärv där företaget har 400 anställda.

Ulrika Ahlbäck
Ulrica Ahlbäck. Ulrika Ahlbäck Bild: YLE/Chanette Härus ulrika ahlbäck,Terjärv

- En av orsakerna att vi satsar i Terjärv är att vi har kunnig arbetskraft. Vi är födda här och det känns trygg att anställa folk här. Vi vet att projektet kommer att fungera, säger Mikael Ahlbäck.

Automation och effektivitet

Frakterna av både råvaror och färdiga produkter kostar. Den mesta frakten sker på hjul och kostnaderna ska täckas med effektivitet.

- Man måste se till att ha tillräcklig automation. När du ser den nya linjen så märker du att den är automatiserad. Ingen rör vid plastrullen innan den står på pallen och ska ut ur fabriken, säger Mikael Ahlbäck.

Mikael Ahlbäck
Mikael Ahlbäck på väg upp i hissen. Mikael Ahlbäck Bild: YLE/Chanette Härus mikael ahlbäck,Terjärv

Arbetskraft är dyrt och avstånden långa. Ska man driva företag i Finland så får man göra lite mera jobb för samma pengar säger Mikael Ahlbäck.

- Vi måste börja bli beredda på att göra lite mera. Det är lite utopistiskt att tala om sänkta löner och skiftesjobb är tungt, inte tu tal om annat men om man jobbar 34 timmar i veckan så kanske man kunde jobba 36 eller 37.

I många konkurrerande länder så jobbar man mera säger Mikael Ahlbäck.

- Här kan vi inte ha den kortaste arbetstiden och den högsta lönen. Här måste vi arbeta. Det är bara att titta i kartboken, säger Ahlbäck.

Utmaning att rekrytera

Rani Plast har lätt att hitta duktig personal till produktionen. Men det är inte alltid så lätt att hitta personer till exempelvis chefspositioner. Utmaningarna på Rani Plast rimmar väl med dem som framkom i handelskamrarnas undersökning.

- Fast vi tycker att Terjärv är bäst i världen och himlen är högst här så tycker inte alla lika. Sen är det ju också lite speciellt att jobba som vd i ett familjeföretag med starka ägare som är aktiva i företaget, säger Mikael Ahlbäck.

- Nej, det är nog ett stort steg att flytta hit om man inte har någon anknytning till platsen, säger Ulrica Ahlbäck.

Färre flyg innebär problem

Det som oroar inför framtiden är kommunikationerna. Framför allt flyturerna till och från flygfältet i Kronoby. På sikt kan försäljningen inte finnas kvar i Terjärv om det inte finns goda förbindelser ut i världen.

- Speciellt gäller det vår exportförsäljning. Varför ska våra försäljare sitta i Terjärv och slåss mot inställda flyg- och tågturer? Det är en tung situation, säger Mikael Ahlbäck.

För den som reser 100 dagar i året eller mera blir situationen ohållbar.

- Om det tar en dag extra att komma sig ut i Europa och en dag extra för att komma hem så är det dagar som du är borta från familjen. Och dessutom är det en extra kostnad, säger Ulrica Ahlbäck.

AB Rani plast OY
Bjölasfabriken i Terjärv. AB Rani plast OY Bild: YLE/Chanette Härus Österbotten,Terjärv,rani

Kan man aktivt hjälpa till att hålla kvar företag?

- Tågturer är viktiga men de hjälper inte just oss så mycket, flyget är ett måste. Vi måste få hit våra kunder och leverantörer och vi måste få ut vårt folk i världen för att sälja, säger Mikael Ahlbäck.

Digitaliseringen till trots så ror man inte i land några stora affärer genom att sitta hemma med dator och telefon.

- Det personliga mötet är viktigt, du måste få kontakt för att göra business, säger Mikael Ahlbäck.

AB Rani plast OY
AB Rani plast OY Bild: YLE/Chanette Härus Österbotten,Terjärv,rani

Vad är det då som gör att Rani Plast växer och utvecklas?

- Det har vi ibland funderat på själva. Jag tror att det är en långsiktighet och att vi vill växa. Man måste våga och vilja, säger Ulrica Ahlbäck.

Som familjeföretag vet man på Rani Plast vart pengarna går och man kan också vara mera flexibla och inte stirra sig blinda på kvartalsrapporter.

Små- och medelstora företag ser lite ljusare på framtiden trots att konjunkturbarometrarna inte visar på uppsving. Ulrica Ahlbäck skulle önska mera tilltro och positivitet i både media och samhällsdebatten.

- Om vi bara matas med negativa nyheter om hur illa det är, vem vågar göra något då? Man vara lite halvtokig så att man vågar pröva. Det är ju det som håller igång allting, säger Ulrica Ahlbäck.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten