Hoppa till huvudinnehåll

Upprörd hemvårdsklient: Inhopp och okunskap vardag hos vårdbolaget

Ann Nymalm som konfirmand - och Deboras papper
I sovrummet samsas Ann Nymalms konfirmationsfoto med Deboras kontaktuppgifter. Ann Nymalm som konfirmand - och Deboras papper Bild: Yle/Helena von Alfthan ann nymalm

Helsingfors stad köper in svenskspråkiga hemvårdstjänster av företaget Debora. Ann Nymalm är Deboras klient och hon är missnöjd med tjänsten.

Vid Ann Nymalms ytterdörr står en strykbräda, och på strykbrädet finns askar med engångshandskar.

- Mitt badrum är fullt med Deboras olika saker, på mitt strykbräde ligger en massa paket med handskar som jag inte riktigt vet vems de är och varför de är där. Någon har förklarat att det är för att det är lättare när de kommer hit att det finns handskar färdigt, säger Nymalm.

Yleprogrammet Spotlights granskning av hemvården visar att kommunerna har väldigt varierande kriterier för hemvården och att många vårdare inom hemvården är slutkörda.

Ann Nymalm
Ann Nymalm Ann Nymalm Bild: Privat ann nymalm

Ann Nymalm bor i Gamlas i Helsingfors och det är bolaget Deboras hemvårdare som kommer varje morgon.

- De kommer för att katetrera mig. När jag opererades 1998 gick en nerv till urinblåsan, berättar Nymalm.

Ann Nymalm ska få svenskspråkig hemvård via Debora. Hon har en egenvårdare som talar svenska. Men det är många av Deboras hemvårdare som inte kan svenska.

Helsingfors stad köper hemvårdstjänster av Debora. Företaget har för tillfället 68 svenskspråkiga kunder i Helsingfors. Ann Nymalm är missnöjd med Deboras tjänster.

- Det kan komma mänskor hit som frågar vad de ska göra. Då kastar jag ut dem och säger att de ringer hit någon som kan. Jag brukar kolla deras utbildning.

Enligt Nymalm berättar hemvårdarna sådana saker som de egentligen inte borde berätta om andra patienter. Hon önskar också att det skulle gå att få läkare och sjukskötare via Debora.

- Det som är problemet med Debora är att de har inga sjuksköterskor. De har sådana som har sjuksköterskeutbildning, men uppenbarligen går det inte att använda dem. För några veckor sen när jag fick en lite värre infektion och ville ha en sjuksköterska så kom den sjuksköterska från staden, säger Ann Nymalm.

"Vi erbjuder de tjänster som stipuleras"

Vid Debora svarar man att om en kund vill ha sjukskötare måste hen beställa och betala tjänsten själv.

- Vi erbjuder endast de tjänster som stipuleras i det kontrakt vi har med staden. Det är staden som bestämmer vilken del av servicen som sköts av oss och vilken del som de själva tar hand om. Nog erbjuder vi gärna sjukvårdstjänster men då måste kunden själv beställa vården och betala för den ut egen ficka, skriver Elisabeth Ritola som är vd för Debora i ett mejl.

Hemma hos Ann Nymalm skriver hemvårdarna rapport i ett häfte som ligger framme i vardagsrummet.
Hemma hos Ann Nymalm skriver hemvårdarna rapport i ett häfte som ligger framme i vardagsrummet. Hemma hos Ann Nymalm skriver hemvårdarna rapport i ett häfte som ligger framme i vardagsrummet. Bild: Yle/Helena von Alfthan ann nymalm,hemvård

Företaget Debora har skött Ann Nymalms hemvård sedan maj 2015. I början var det många främmande ansikten.

- Den här veckan har samma hemvårdare varit i går och i dag men att vad som är i morgon.... under veckoslutet är det ofta inhoppare. En del känner jag, en del känner jag inte, säger Nymalm.

Ann Nymalm har klagat på Deboras tjänster, och vårdarna är medvetna om att hon är missnöjd.

- Helst skulle de bara komma in och katetrera mig och gå ut igen. Men de har blivit mycket mera tillmötesgående nu, och frågar alltid att "är det nånting mer vi kan göra".

Den här veckan har samma hemvårdare varit i går och i dag men att vad som är i morgon.... under veckoslutet är det ofta inhoppare. En del känner jag, en del känner jag inte.― Ann Nymalm, klient

"Vi har hört att alla klienter inte är nöjda"

På Helsingfors stad är man medveten om att servicen på svenska inte alltid fungerar. Avdelningschef Arja Peiponen på social- och hälsovårdsverket har fått höra klagomål om hemvården.

- Vi har hört att alla klienter inte är nöjda. Ofta beror det på hur kunniga sjukskötare och hemvårdare är i att tala svenska. Det kan också vara andra saker. Om det är så ska klienten ta kontakt med oss, vi har några möjliga åtgärder vi kan ta. Om det kommer mycket klagomål på en köptjänst så kan vi sluta köpa den, det är viktigt att vi vet vad som händer med stadens köptjänster, säger Arja Peiponen.

Tarja Ahola städar hemma hos Ann Nymalm
Tarja Ahola städar och ser till att det finns mat hemma hos Ann Nymalm, som betalar för Aholas tjänster ur egen ficka. Tarja Ahola är en viktig vän för Ann. Tarja Ahola städar hemma hos Ann Nymalm Bild: Yle/Helena von Alfthan tarja ahola

Får ni klagomål om andra företag än Debora?

- Jo, också andra, det är inte det enda.

Enligt Arja Peipinen är det utmanande att hitta företag som kan ordna hemvård på svenska. Också staden har svårt att rekrytera svenskspråkig personal.

- Om vi har över 2,8 miljoner hembesök inom hemvården per år och jämför med mängden klagomål som kommer om hemvården så är det inte så mycket – de flesta klienterna är nöjda, säger Arja Peiponen.

Svårt att rekrytera personal som kan svenska

Ann Nymalm ska få svenskspråkig hemvård via Debora. Hon har en egenvårdare som talar svenska. Men det är många av Deboras hemvårdare som inte kan svenska. För Nymalm är det inte ett problem, eftersom hennes finska är bra.

Elisabeth Ritola vid Debora menar ändå att bristen på svensktalande beror enbart på sjukdomsfall eller årssemestrar.

- Vårt team består av 14 egenvårdare var av alla talar svenska. De flesta har svenska som modersmål. Men då egenvårdarna är sjuka eller på semester kallar vi in inhoppare. Alla inhoppare talar inte flytande svenska, konstaterar Elisabeth Ritola som är vd för Debora.

Läs mera:

Hemvården gäller inte för alla

Kvaliteten på hemvården varierar mellan kommuner och kommunerna har olika kriterier för när en åldring kan få hemvård eller plats på ett serviceboende.
Med vårdreformen kommer kriterierna att skärpas i flera kommuner.