Hoppa till huvudinnehåll

Filmrecension: Snowden – en tvivlande patriot

Edward Snowden (Joseph Gordon-Levitt) står som soldat i led.
Edward Snowden (Joseph Gordon-Levitt) står som soldat i led. Bild: Finnkino Oy Snowden,Joseph Gordon-Levitt

Är det patriotiskt att med terrorismen som ursäkt spionera på en hel värld? Är det okej att spionera inte bara på fiender utan även på landsmän, bara för att man kan?

Edward Snowden är visselblåsaren som 2013 läckte information om underrättelsetjänsten NSA. Efter det fick han fly och har nu fått uppehållstillstånd i Ryssland.

Vi kan storyn ändå blir den fiktiva filmen Snowden både spännande och skrämmande. Oliver Stone lyckas skapa en thriller som är snygg och kuslig och där känslan av fara bara växer sig starkare.

Filmens två spår

Filmen har två spår. I det ena följer vi Edward Snowden (Jospeh Gordon-Levitt) där han sitter i ett litet hotellrum i Hongkong och berättar för dokumentärfilmsregissören Laura Poitras (Melissa Leo), journalisterna Glenn Greenwald (Zachary Quinto) och Ewen MacAskill (Tom Wilkinson) vad han vet och vilken information han har.

De här scenerna var betydligt intressantare och mer spännande i Laura Poitras Oscarsbelönade dokumentär Citizenfour.

Det är därför filmens andra spår blir ett bra komplement till dokumentären. I tillbakablickar får vi veta historien om Edward Snowden, från en lydig, patriotisk rekryt som vill in i armén till en lydig, patriotisk dataexpert för att till sist landa som en tvivlande, patriotisk konslut. En konsult med tillgång till topphemligt material.

Edward Snowden (Joseph Gordon-Levitt) på planschen till filmen Snowden
Edward Snowden (Joseph Gordon-Levitt) på planschen till filmen Snowden Bild: Finnkino Oy Snowden,Joseph Gordon-Levitt

Behövs romantiken?

Historien om Snowden, allt han avslöjade och USAs reaktioner på det hela är dramatiskt och kunde bra ha räckt för filmen. Ändå verkar det som om Stone inte tror på berättelsen och väljer därför att även introducera flickvännen Lindsay (Shailene Woodley). Det börjar bra men utvecklas sen till att mest handla om att Snowden jobbar för mycket och Lindsay tycker det är jobbigt.

Kodning och internet är svårt på film

Det är inte särskilt dynamiskt att se folk sitta vid en dator och därför är det också svårt att skildra kodning eller överhuvudtaget internet på film. Inte heller Stone lyckas få det spännande eller omstörtande.

Oliver Stone har gjort Snowden för en bred publik. Och visst kan man känna att filmen kanske också är en del i den internationella kampanjen att få Snowden benådad.

Men Stone väcker också tankar om insamling av information.

För idag kan det inte finnas för mycket information, hellre för mycket än för lite, anser underrättelsetjänsten i filmen. För man vet ju aldrig när, den till synes oviktiga, informationen kan komma väl till pass.