Hoppa till huvudinnehåll

Tunnelbygge utmanande men viktigt för Hangö

En karta över järnvägstunneln som planeras i Hangö
En tunnel under järnvägen planeras i Hangö. En karta över järnvägstunneln som planeras i Hangö Bild: Hangö stad Hangö,underfarter,järnvägsövergång,järnvägstunnel,trafiksäkerhet

Planeringen av en underfart vid andra järnvägsövergången vid Korsmansgatan i Hangö framskrider.

Ett fyrtiotal Hangöbor mötte upp i måndags (26.9) då Hangö stad och Trafikverket berättade om planerna på en tunnel under järnvägsspåret.

Flera röster höjdes angående skolbarnens säkerhet och den livliga trafiken av långtradare i området. Man undrade också hur biltrafiken ska ledas vid Parkgatans ramp.

Sex meter bred tunnel

Tunneln blir sex meter bred och 50 meter lång

- Det fanns de som undrade om man ska våga gå igenom den, till exempel med rollator. Och om den inte borde vara bredare, kanske åtta meter. Men det är en kostnadsfråga också, förklarar Jukka Takala, teknisk chef i Hangö.

Enligt Takala formuleras nu kontraktet mellan staden och Trafikverket. Han hoppas att man är klar med med det före årsskiftet.

Hangö fullmäktige ska ännu godkänna planen. Får den grönt ljus så fortsätter planeringsarbetet under hösten. Stadsstyrelsen ska godkänna kontraktet mellan staten och staden.

Tar tre år att bygga

Enligt kalkylen ska staten stå för 5 miljoner euro av tunnelkostnaderna medan staden budgeterar för 2,5 miljoner euro. Staten har reserverat summan för en treårs period och Hangö stad ska följa efter i samma takt.

- Nästa år är det tänkt att vi fortsätter med den tekniska planeringen. Det här är ett utmanande projekt som måste förberedas noga, både tekniskt och ekonomiskt. Underfarten ska hålla länge, kanske upp till 100 år.

I sig är tunneln inte tekniskt krävande att gräva men platsen bjuder på utmaningar. Den höga grundvattennivån och närheten till havet kräver en vattentät konstruktion som måste anknytas till berget.

Trafikverket har byggt liknande tunnlar tidigare och rekommenderar det här alternativet framom en bro. Broar är kanske billigare att bygga men används mindre. En tunnel är också mindre synlig.

- Man kommer att minska kostnaderna genom att göra rampen rak. Men det betyder att en del av parken måste användas. Vi ska också se över hur man tar sig till närbelägna fastigheter, förklarar Jukka Takala.

Tanken är att flytta rondellen närmare järnvägsstationen och flytta på Korsmansgatan. Ett spårpar har tagits bort och det bidrar till att göra tunneln litet kortare. Målet är att hitta säkra lösningar för långtradar- och järnvägstrafiken i området.

All trafik löper som vanligt under byggnadsprocessen

Den tekniska planen ska behandlas i tekniska nämnden och kommer till påseende i början av nästa år. Om allt går enligt ritningarna kan den godkännas innan sommaren.

Under 2018 är det tänkt att det största arbetet med underfarten ska genomföras och 2019 sker finslipningen av detaljerna i gatuområdet.

Det är staten som ansvarar för bygget, konkurrensutsättningen och valet av entreprenörer. Staden beräknas kunna sköta mindre utmanande uppgifter i anslutning till tunnelbygget.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland