Hoppa till huvudinnehåll

Vägarbeten stoppar upp trafiken mellan Karis och Ekenäs

Vägarbete vid Horsbäck i Raseborg
Riksväg 25 jämnas och får ny beläggning i Horsbäck. Vägarbete vid Horsbäck i Raseborg Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,asfaltering,Vägarbete,Lemminkäinen

Den som åker bil mellan Karis och Ekenäs ska förberda sig på fördröjningar som orsakas av vägarbeten på 25:an.

Vägmärken på ett flak framför skylten som välkomnar besökaren till Raseborg.
Välkommen till Raseborg! Men ta tid på dig för här utförs en mängd vägarbeten just nu. Vägmärken på ett flak framför skylten som välkomnar besökaren till Raseborg. Bild: Yle/Maria Wasström västnyland,Vägarbete,Lemminkäinen,vägmärke,trafikmärken,Raseborg

Det är frågan om asfalteringsarbeten som för tillfället utförs i Horsbäckområdet.

- Först fräser vi upp vägytan och sedan jämnas den och får ny beläggning, berättar förman Petri Heinimäki på Lemminkäinen som utför arbetet.

Vägytan jämnas med hjälp av en 3D-teknik för att åtgärda problem med tvärfall och få den rätta lutningen på vägytan.

Vägarbete vid Horsbäck i Raseborg
Vägarbetena längs 25:n utförs dagtid den här veckan och nattetid nästa vecka. Vägarbete vid Horsbäck i Raseborg Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,asfaltering,Lemminkäinen,Vägarbete

När sträckningen mellan Karis och Ekenäs är klar följer ett beläggningsarbete mellan Leksvall och Lappvik i Hangö.

Arbetena på båda sträckningarna räcker två veckor. Den här veckan utförs arbetena dagtid men nästa vecka görs beläggningsarbetena mellan klockan 18 på kvällen och klockan 6 på morgonen.

Ingen officiell omfartsväg

En del av bilisterna har valt att själva köra en omväg för att undvika vägarbetena vid Horsbäck.

Petri Heinimäki ser ingen anledning till att officiellt styra trafiken längs en omväg. Den tunga trafiken lämpar sig inte för de små vägarna.

- Det blir lätt trafikstockningar och dessutom måste man ha allehanda lov för att styra trafiken längs omvägar, säger Heinimäki.

Trafiken styrs längs en körbana med hjälp av trafikljus.

Trafikljus vid vägarbete i Horsbäck.
Har man otur kan det bli långa väntetider vid trafikljuset eftersom trafiken styrs längs endast en körfil. Trafikljus vid vägarbete i Horsbäck. Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,trafikljus,Vägarbete

På livligt trafikerade vägar försöker man utföra beläggningsarbetena så att de stör trafiken så lite som möjligt. Därför görs en del arbeten nattetid, när det är mindre trafik. Överallt kan man ändå inte arbeta på natten.

- Man måste beakta kostnaderna, de anställdas ork och säkerheten, säger Jukka Karjalainen, direktör för Trafikverkets underhållsavdelning.

Karjalainen ger rådet att kontrollera var vägarbeten finns på Trafikverkets webbplats Trafikläget.

- Vi har mätt väntetiderna och i medeltal handlar det om 4-5 minuter men som värst närmare tio minuter, säger projektchef Atte Lyytikäinen på Lemminkäinen.

Petri Heinimäki och Atte Lyytikäinen från Lemminkäinen
Petri Heinimäki och Atte Lyytikäinen tycker uppmanar bilisterna att sakta ner rejält när de kör förbi asfaltläggarna. Petri Heinimäki och Atte Lyytikäinen från Lemminkäinen Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,Vägarbete,Lemminkäinen,asfaltering,atte lyytikäinen

Han och Heinimäki tycker att de olägenheter som vägarbetet orsaker ändå är rimliga och ingenting att jaga upp sig för.

- Vi har inte fått några klagomål och sist och slutligen har det inte bildats så jättelånga köer heller, säger Heinimäki.

Hans hälsning till bilisterna lyder så här:

- Sakta ner och se er omkring. När som helst kan det finnas en arbetare eller maskin på väldigt nära håll. I fjol blev jag själv påkörd av en bil som kom körande i 80 kilometer i timmen. Ett ben gick av och jag var sjukledig i två månader efter det.

Vägarbete vid Horsbäck i Raseborg
Tunga fordon susar förbi arbetarna längs vägkanten och farliga situationer kan lätt uppstå. Vägarbete vid Horsbäck i Raseborg Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,asfaltering,Vägarbete,Lemminkäinen

Också i Lojo utförs vägarbeten längs 25:an

Sammanlagt kommer över 20 kilometer av riksväg 25 att få ny beläggning under det här året och utgifterna rör sig om cirka 1,5 miljoner euro.

Också på andra håll i landet utförs det för tillfället mer vägarbeten än vanligt.

- Möjligheten att öka antalet kilometer beror delvis på det låga priset på bitumen, som används som bindemedel i ytbeläggningen. Men även på paketet för reparationsskuld som regeringen beviljade. Paketet innebär en tilläggsfinansiering på cirka 30 miljoner euro för ny vägbeläggning i år, berättar Juho Meriläinen på Trafikverket.

Totalt används i år cirka 150 miljoner euro för vägbeläggning, finansieringen med reparationsskuld inbegripen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland