Hoppa till huvudinnehåll

Åbo först på helelektrisk busslinje

Splithterny elbuss vid Åbo flygplats.
Splithterny elbuss vid Åbo flygplats. Bild: Yle/Peter Petrelius Buss,Åbo flygplats,elbuss

Nästa vecka elektrifieras busslinje 1 mellan hamnen och flygplatsen i Åbo. Därmed är Åbo först i landet med en busslinje som helt trafikeras med elbussar.

På måndag sätts de eldrivna bussarna in på linjen och den första avgår klockan 5.50 från flygplatsen. Redan under helgen finns en chans att få åka med en av dem eftersom några avgångar sköts då med elbussar.

Åbo stad har köpt sex eldrivna bussar av Sastamalaföretaget Linkkeri. Det handlar om en investering på 3,8 miljoner euro och i den ingår priset för laddstationerna. Bussarna är ungefär dubbelt så dyra som konventionella dieseldrivna bussar, men driftskostnaderna är betydligt billigare och enligt uträkningar har kostnaderna utjämnats efter sju år.

Gratis Wi-Fi ombord

Åbo har planer på att elektrifiera flera linjer och på sikt ska hälften av busslinjerna trafikeras med elbussar. Tillsvidare är det inte möjligt att sätta in elbussar på alla linjer eftersom de lämpar sig bäst för kortare linjer i stadstrafik. Någon elbuss till Tortinmäki blir det alltså inte. Nytt för bussarna är gratis Wi-Fi och mobilladdning för pasagerarna samt anrop vid hållplatserna.

Basen är en vanlig buss, men dieselmotorn och växellådan är urplockade. I stället finns en elmotor och batterier som väger ett ton. Räckvidden är tre till fyra mil utan laddningsbehov. Det räcker mer än väl för den 22 kilometer långa sträckan mellan hamnen och flygplatsen, försäkrar Rami Wahlsten, lektor på Åbo yrkeshögskola.

Laddas på fem minuter

Vid ändstationerna finns laddstationer. Då bussen stannar i hamnen eller på flygplatsen laddas den i fem minuter med strömavtagare som sänker sig mot bussen. Den korta tiden räcker för att hålla bussen i drift och medan den står på depån laddas hela batterikapaciteten. Bussarna är fyra till antalet och har levererats av Sastamalaföretaget Linkkeri.

Wahlsten försäkrar att bussarna ska fungera lika bra i ur och skur oberoende av temperatur. Batteritemperaturen regleras för att vara optimal. Det betyder kylning under sommaren och uppvärmning under vintern. Bussen är utrustad med en värmepump som reglerar innetemperaturen. Vid temperaturer under tio minusgrader kopplas en dieselvärmare in som säkrar komforten för passagerarna under de kyligaste vinterdagarna, berättar Wahlsten.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland