Hoppa till huvudinnehåll

Debutroman om vildsvin i avfolkningsbygd

Hannah Lutz
Hannah Lutz debuterar med en roman om vildsvin och ensamma människor. Hannah Lutz Bild: Yle/Marit Lindqvist hannah lutz

Ekenäsbördiga Hannah Lutz debuterar med en berättelse om vildsvin och ensamma människor i en småländsk avfolkningsbygd.

Hannah är på besök i sin gamla hemstad Ekenäs, och vi träffas för en pratstund om hennes väg till skrivandet.

Hannah berättar att hon började skriva dikter i unga år som ett sätt att förstå och att fira tillvaron:

- Jag tyckte väldigt mycket om rim och rytm och att leka med språket. Jag hade fått ett rimlexikon av mina föräldrar som jag flitigt använde mig av. Jag skrev mycket om naturen, om årstiderna, och jag ville att varje dikt skulle vara en egen berättelse, minns Hannah.

Intresset för litteratur förde Hannah till Åbo Akademi där hon studerat litteraturvetenskap och hon har också gått en tvåårig utbildning på Forfatterskolen i Köpenhamn. Idag är Hannah bosatt i Danmark.

En tillfällighet att boken utkommer först på danska

I maj 2016 utkom Hannah Lutz debutroman Vildsvin på ett förlag i Danmark och i mars 2017 utkommer boken på svenska både i Sverige och i Finland.

Boken är ursprungligen skriven på svenska, och det var ett sammanträffande och en tillfällighet som gjorde att boken utkom först på danska:

-´Jag uppträdde på en läsning med ett utkast till boken och efteråt kom en dansk redaktör fram till mig och undrade om jag hade något mer att visa upp. Där startade en process som ledde till att boken utkom på danska. Det har varit oerhört spännande att vara delaktig i översättningsprocessen och jag har fört långa diskussioner om bl.a. ordval med översättaren Camilla Christensen. Min relation till det danska språket har blivit en annan under processens gång.

Pärmbild till Hannah Lutz roman "Vildsvin".
Pärmbild till Hannah Lutz roman "Vildsvin". Bild: Förlaget M hannah lutz

Ett hus med en spännande historia

Vildsvin är en berättelse som utspelar sig i den lilla avfolkningsbyn Hornanäs i Tingsryd kommun i svenska Småland.

I byn finns 8-10 hus av vilka hälften är bebodda samt en gammal folkskola som i tiderna stått i centrum för bygden.

Anledningen till att Hannah Lutz valt att förlägga sin berättelse till just denna ort är huset Siggalycke som hon köpte tillsammans med trettio vänner för fyra år sedan i just Hornanäs:

- Siggalycke är en gammal folkskola och under de senaste åren har jag tillbringat mycket tid där. Vi är ett slags kollektiv som bor där från och till och använder huset på olika sätt. Folkskolan stängde på 1960-talet, men en dag bjöd vi in tidigare elever till ett slags elevträff och 50 av dem dök upp. Många tidigare elever bodde fortfarande kvar i trakten och vid den här träffen fick jag höra en massa spännande historier som satte igång min fantasi, berättar Hannah.

Hannah säger att hon med fördel använder sig av faktiska fysiska rum som hon känner till för att skapa egna fiktiva berättelser:

- Jag hade egentligen velat skriva om att bo tillsammans i ett kollektiv, ett slags fiktionaliserad version av det som vi höll på med när vi köpte det här huset tillsammans och våra visioner om framtiden och hur vi skulle använde det. Men det blev någonting helt annat. Istället blev det en berättelse om ett antal rätt så ensamma människor.

Vildsvinen förskräcker och fascinerar

Grannen Per Anders försåg för sin del Hannah med en hel drös historier som på olika sätt kommit med i boken som utspelar sig i den lilla småländska byn:

- Per Anders berättade bland annat om magistern Ivar Sandberg som var en mycket speciell pedagog. På 1930-talet förnyade han undervisningen i skolan och plockade in ämnen som dans och lek i undervisningen.

Hannah fick också höra otaliga historier om hur vildsvinen ställde till med stora problem i bygden:

- När vi flyttade in försökte Per Anders rigga upp elektriska stängsel runt sin trädgård för att hålla vildsvinen på avstånd. Och alla vi träffade klagade på vildsvinen. På anslagstavlor runtom i byarna hängde lappar om stormöten för att ta tag i vildsvinsproblemet. Samtidigt verkade folk vara väldigt fascinerade av vildsvinen, och de berättade historier och myter om dem. Vildsvinen har funnits lika länge i Sverige som människorna. Under en tid var de utrotade, men en jägare importerade ett antal för att ha ingärdade på sin tomt med den påföljden att en del rymde … På 1980-talet bestämde man officiellt att vildsvinen var en naturlig del av Sveriges fauna. Men deras historia präglas av olika föreställningar om vad som är naturligt, av diskussioner om vem och vad som hör hemma i Sverige, vem som är skadedjur och så vidare.

Pärmbild till Hannah Lutz debutroman "Vildsvin".
Pärmbild till Hannah Lutz debutroman "Vildsvin". Bild: Samleren forlag hannah lutz

En molande oro i texten

I berättelsen lär vi känna en handfull personer som har olika relationer till varandra. En del är hemma från byn, andra kommer till byn utifrån.

Mia och hennes morfar bor tillfälligt på folkskolan där Mia hoppas få den stumma morfadern att berätta om sin tid på skolan för ett dokumentationsprojekt hon håller på med. Glenn har flyttat från Göteborg till Hornanäs och jobbar på kommunen. Ritve är fascinerad av vildsvinen i trakten och kommer till byn för att ta reda på allt om dessa hovdjur.

- Hos alla de här personerna aktiverar vildsvinen nya och andra sidor. Ritve har kanske de starkaste känslorna för vildsvinen. Vildsvinen väcker en längtan hos henne – en längtan efter gemenskap. För såväl Ritve som Glenn är också sömnen väldigt viktig, och sömnen blir ett slags rum, en gräns mellan sömn och vaket tillstånd där andra förbindelser är möjliga. I sömnen, eller på gränsen till sömnen, är vildsvinen väldigt närvarande för Ritve trots att hon i vaket tillstånd har svårt att komma dem nära. I sömnen finns kanske andra möjligheter för andra slags gemenskaper.

I Vildsvin finns också ett molande underliggande hot som löper igenom texten, men som det är svårt att sätta fingret på.

- Jag har samma känsla av att det finns någonting där, men jag vet inte heller vad det är, konstaterar Hannah Lutz. Det är kanske en stämning där alla de här personerna och vildsvinen försöker skapa något slags villkor för livet eller försöker överleva eller skapa ett hem, men samtidigt är det väldigt komplicerat. Alla har lämnat de platser de kommer ifrån. Det har kanske också något att göra med den här rastlösheten och känslan av att inte riktigt veta var man hör hemma eller varifrån man kommer som gör att det finns ett slags oro i boken. Och så tror jag också att det för vildsvinens del finns ett ständigt hot i form av jägare i skogen som skapar en märklig stämning. Trots att vildsvinen anses vara en naturlig del av skogen ses de som skadedjur och man får jaga dem fritt. På det här sättet är det jägarna som kan definiera vem som får vara i skogen, och det medför att också människorna som är ute i skogen påverkas av jakten.

Till saken hör också att skogen i Tingsryd är en produktionsskog som sakta men säkert håller på att avverkas. Här finns också en oro och osäkerhet i den oförutsägbarheten.

Att skapa ett eget rum i kollektivet

Vildsvin är flockdjur som rör sig tillsammans i skymningen. En av personerna i berättelsen, Ritve, är ett slags ensamvarg som gärna drar en gräns kring sitt eget jag samtidigt som fascineras av flockdjuren.

Frågor om individualiteten och gemenskapen, jaget och kollektivet, har varit aktuella också för Hannah själv under arbetets gång:

- För mig har processen med boken varit ett sätt att vara ensam. Jag jobbar ofta i grupper och jag bor i ett kollektiv och ibland har jag svårt att skapa mig ett eget rum där jag bara är med mig själv. På samma sätt som bokens personer på olika sätt kämpar med ensamhet har arbetet med texten varit ett sätt för mig att skapa plats och rum kring mitt eget skrivande. Det är någonting med skogen och all plats kring husen och dessa människor som går runt ensamma – det blev som ett luftigt ställe för mig att vara i. I stället för att skriva om ett kollektiv som ligger väldigt nära mina egna upplevelser och mitt eget liv just nu. Det där med att röra sig i flock eller att vara ensam har varit väldigt närvarande för mig under skrivprocessen.

Rubriken ändrad 28.03.2017 kl. 12:10 - tidigare lydde rubriken "Ekenäsbördiga Hannah Lutz debuterar med roman på danska".

Inne i texten har följande ändringar gjorts:
Meningen: "I maj utkom Hannah Lutz debutroman Vildsvin på ett förlag i Danmark och nästa år utkommer boken på svenska både i Sverige och i Finland." har skrivits om till: "I maj 2016 utkom Hannah Lutz debutroman Vildsvin på ett förlag i Danmark och i mars 2017 utkommer boken på svenska både i Sverige och i Finland."

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje