Hoppa till huvudinnehåll

Kontanterna försvinner från Nordea i Ekenäs

Nordeas kontorschef Maj-Lis Silén och regionchef Miikka Salminen tror på digital service.
Nordeas kontorschef Maj-Lis Silén och regionchef Miikka Salminen tror på digital service. Nordeas kontorschef Maj-Lis Silén och regionchef Miikka Salminen tror på digital service. Bild: Yle/Monica Slotte miikka salminen,Ekenäs,Raseborg,kontanter,digitalisering

Från och med den 1 november koncentreras Nordeas kontanthantering till Åbo. Kontoren i Hangö, Karis och Kimitoön kommer att fokusera på rådgivning med tidsbeställning.

I Ekenäs kommer det inte längre att vara möjligt att hantera kontanter över disk.

- Det är svårt för personalen att ge högklassig rådgivning i bankärenden och samtidigt räkna pengar. Det är inte heller till fördel för kunderna om någon räknar fel, säger Maj-Louise Silén som är kontorschef för Nordea i Ekenäs och Karis, i Hangö och på Kimitoön.

Är man företagare med en dagskassa i kontanter kommer det fortfarande att vara möjligt att lämna in den i en påse i nattfacket.

I Ekenäs kan man mata in sedlar men inte mynt i företaget Automatias automat. I Karis finns en något större automat som tar emot både mynt och sedlar.

Det går att på förhand beställa växelpengar till ett fack där man kan hämta ut dem.

Allt mindre reda pengar

Enligt Nordea minskar användningen av kontanter snabbt på grund av digitaliseringen. Antalet bankkontor som erbjuder kontanter minskar gradvis.

I dagens läge betalar 17 procent av befolkningen sina inköp med kontanter och över 90 procent av kontouttagen sker i automater.

Nordeas kunder kan också lyfta kontanter i K-butiker, R-kiosker och Tokmanni-varuhus.

Enligt Nordeas regionchef Miikka Salminen fördubblas bankens satsningar på digitala tjänster i år.

Man utvecklar en ny nät- och mobilbank. Fokus ligger också på finansiering och tjänster för placerare, digital rådgivning samt en digitalisering av kontanter.

- Digitaliseringen i samhället ökar kundernas förväntningar och för med sig nya konkurrenter. Det sätter press på oss att bli en ny och fräsch digital bank. Många kunder väljer att sköta sina ärenden mobilt, via smarttelefon eller platta. Då är det den typen av tjänster vi skall erbjuda.

Salminen berättar om en app som har fått mycket positiv respons. Via appen kan man logga in till Nordeas nät- och mobilbank, betala inköp på nätet och identifiera sig hos andra tjänsteleverantörer.

Det blir allt vanligare med -möten online och att få rådgivning via chatten. Speciellt yngre kunder föredrar att sköta ärenden via korta meddelanden.

Servicen bevaras men utvecklas

Bankkontoren i Karis, Ekenäs och Hangö kommer att finnas kvar och det sker inga nedskärningar inom personalen.

Kontoren kommer att specialisera sig och satsa på mer avancerad rådgivning för till exempel placering, bolån och försäkringar.

- Vi stänger inte ett enda kontor i Västnyland eller på Kimitoön. Det kan man se som en signal om att kunderna är viktiga. Vi vill uppfattas som lokala. Alla är heller inte så insatta i det digitala ännu, säger regionchef Miikka Salminen.

Men kan man säga att Nordea nu avsäger sig ansvaret för mer traditionell kundservice?

- Det handlar om att väga för och emot och bedöma vad som är det mest fördelaktiga för kunden. Vi kunde ha väntat och låtit någon konkurrent hinna före i utvecklingen av tjänster. Som en innovativ bank väljer vi nu att utveckla servicen digitalt, förklarar kontorschef Maj-Louise Silén.

När det gäller till exempel äldre kunder kommer man också gärna till mötes med vägledning om hur de digitala tjänsterna fungerar.

Åbo blir ett regionalt centrum för Nordea med utvidgade öppettider vardagar och lördagar. I Salo rekryteras fler arbetstagare till det kontaktcentrum som fungerar dygnet runt.

Kontoren i Hangö, Karis och på Kimitoön koncentrerar sig på rådgivning med tidsbeställning också kvällstid.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland