Hoppa till huvudinnehåll

Staten lovar betala tågen till Sjundeå

Y-tågets framtid är oviss
Sjundeås första önskan går i uppfyllelse: Staten betalar för vardagstågen. Y-tågets framtid är oviss Bild: Yle/Veronica Montén lokaltrafik

Staten tar över tågtrafiken mellan Helsingfors och Sjundeå. Staten lovar betala sex dagliga tågturer i vardera riktning.

Det är frågan om den trafik som Sjundeå har avtal om med Helsingforsregionens trafik HRT.

Trafiken på kustbanan krympte avsevärt sedan ministeriet i våras slutade köpa Y-tågstrafiken mellan Helsingfors och Karis. Samtidigt blev också fjärrtågen mellan Helsingfors och Åbo färre. Sjundeå hotade bli helt utan tågtrafik. Y-tåget stannade också i Kyrkslätt, Sjundeå och Ingå.

Kommunikationsministeriet uppger nu att staten är villig att ta över avtalet och betala för det. Det innebär att trafiken kan fortsätta i sin nuvarande form också under 2017.

Sjundeåborna kan i dag välja mellan sex tåg i vardera riktningen på vardagar.

Sjundeå har varit mycket besviken på att staten inte kommer emot med kostnaderna för tåget. Kommunen har lockat invånare och planlagt hela centrum så att det ska vara möjligt att pendla till huvudstadsregionen.

Kommunikationsministeriet informerade på torsdagen om vilka rutter som VR förpliktats sköta under 2017.

Kommunstyrelseordförande blev glad

Merja Laaksonen (SFP) som är kommunstyrelsens ordförande i Sjundeå säger att hon blev väldigt glad när hon läste Yle Västnylands artikel.

- Jag blev besviken då jag tidigare i dag såg vilka tågrutter som får tilläggsturer. Då tänke jag att vi må nu åtminstone få pengar av staten, säger Laaksonen och hänvisar till en artikel i torsdagens i Helsingin Sanomat.

Nu ska vi överväga hur vi ska gå vidare, säger Laaksonen.

- Vi har förutsatt att den här trafiken ska skötas av VR och att vi inte ska finansiera den. Vi har också tagit beslutet att vi utreder medlemskap i HRT.

Hon säger att Sjundeå gärna vill ha flera turer än de sex dagliga turerna som nu lovas.

- Det här löser vissa problem, men största problemet är att folk inte kommer till stan till klockan 9 och heller inte efter klockan 16. Och under veckosluten stannar inga tåg här.

Vi underhandlar hela tiden med VR, säger hon.

I år betalar Sjundeå omkring 300 000 euro för de tågturer som kör till och från Sjundeå.

Karis då?

Lokaltågstrafik eller ens ett senare kvällståg till Karis fanns inte i torsdagens avtal om trafikplikt.

Lobbyister från regionen har försökt övertyga VR om att det fortfarande behövs lokaltåg ända till Karis.

De har bland annat jobbat för ett nytt sent kvällståg från Helsingfors till Karis. I dag går sista tåget från Helsingfors redan klockan 20.37 så det är omöjligt att jobba sent på kvällen eller gå på teater eller konsert och sedan ta tåget hem.

Kommundirektören i Sjundeå Juha-Pekka Isotupa har varit med på möten med VR. Men han har också träffat HRT:s representanter.

- Förhandlingarna med HRT fortsätter, säger Isotupa.

Han hoppas precis som tidigare på förbindelser mellan Sjundeå och Helsingfors också under veckosluten. Det kanske ordnar sig om några fjärrtåg under veckosluten kan stanna i Sjundeå.

Dessutom behövs tåg mellan Sjundeå och Karis för dem som pendlar till jobbet eller studier.

- VR har sagt att de i princip nog kunde köra HRT:s lokaltåg till Karis. Så nu gäller det att förhandla med HRT, säger Isotupa.

Vem skulle då betala för den trafiken?

- Ja, det är en annan femma, skrattar Isotupa. Om vi vill lösa det här måste vi ta en sak i taget.

Här kan du läsa ministeriets information om trafikplikten 2017. VR hade hoppats på ett treårigt avtal men torsdagens överenskommelse mellan Kommunikationsministeriet och VR gäller endast 2017. Orsaken är att ministeriet vill avreglera persontrafiken på järnvägarna och öppna den för konkurrens.