Hoppa till huvudinnehåll

Filmrecension: Nytt stjärnskott i adrenalinstinn förortsskildring

Viljami Nojonen, Jon "Juno" Korhonen, Deogracias Masomi, Diana Tenkorang, Mikael Gabriel, Joni Alhonen poserar på planschen till Pahan kukat - Det ondas blommor
Tre moderna musketörer. Sipe(Viljami Nojonen), Juno (Jon "Juno" Korhonen) och Tsidi (Deogracias Masomi) har vuxit upp i förtorten och in i ett kretslopp som det är svårt att komma ur. Viljami Nojonen, Jon "Juno" Korhonen, Deogracias Masomi, Diana Tenkorang, Mikael Gabriel, Joni Alhonen poserar på planschen till Pahan kukat - Det ondas blommor Bild: Future Film pahan kukat, viljami nojonen, jon juno korhonen, deogracias masomi, diana tenkorang, mikael gabriel, joni alhonen

Förortsskildringar riskerar ofta att stanna vid ett bekräftande av fördomar och stereotypier, men Pahan kukat - Det ondas blommor klarar hoppet över de största fallgroparna. Om än med darr på ribban.

Första gången vi möter14-årige Sipe (en suverän Viljami Nojonen) står han framför en spegel och smetar in lim i håret. För att ytterligare stärka den orangefärgade mohikanfrisyren tar han några varv med hårsprayen innan det är dags att dra på sig rocken som är tung av nitar.

Rummet är tapetserat med punkplanscher och väggarna formligen vibrerar av musiken som ackompanjerar den omsorgsfulla proceduren.

När Sipe stiger ut i det daskiga morgonljuset är det idel förortsbetong som gäller och en bild av aggressiv tonårsangst börjar ta form inom betraktaren. Här har vi väl ändå urtypen för ett riktigt problemfall?

Men nej, det visar sig snart att Sipe är bäst i klassen och att han dessutom har en helt hyfsad relation till både mamma (Alma Pöysti) och pappa (Eero Aho). Han har egentligen bara ett problem – han lever i en miljö präglad av destruktiva kretslopp. Ett kretslopp som det är svårt att ta sig ur.

Vilket märks när det gäller storebror Juno (Jon "Juno" Korhonen) som tillsammans med bästisen Maz (Mikael Gabriel) agerar mellanhänder i den lokala, kriminella hierarkin.

Rökande kile med rastahår utanför sjaskig "hang out"-plats i förorten
Rapparen Jon "Juno" Korhonen spelar en missanpassad ung man som söker efter en utväg ur ett besvärligt läge. Rökande kile med rastahår utanför sjaskig "hang out"-plats i förorten Bild: Future Film pahan kukat, jon juno korhonen

Faran med förorten

Det är lätt att vädra många faror när två av Finlands coolare rappare (Mikael Gabriel & Juno) engageras i en film om tuffa killar i en tuff värld. En film vars ljudmiljö består av hård jargong och ännu hårdare låttexter och vars bildvärld lånar drag från musikvideoestetiken.

Kryddar man dessutom med droger, vapen, inbrott, utbrott, fängelsebesök, sex och brinnande bilar så är det bäddat för en resa som lätt kan kantra över i adrenalinstinna machofasoner.

Alternativt stanna vid en klichémättad studie i den typ av förortsverklighet som media gärna målar upp. Och som alla som inte bor i förorten tror sig veta så mycket om.

Men regissören Antti J Jokinen har höjt ribban över de mest slentrianmässiga förortskonstellationerna och försöker istället ge sig i kast med ondskans kretslopp. Var finns bristningsgränsen och vad får en människa att ta steget över den?

Snyggt paketerad

Titeln Pahan kukat - Det ondas blommor anknyter till Baudelairs skandalomsusade diktsamling från mitten av 1800-talet och hänvisningen till den vävs på ett snyggt sätt in i helheten. Det handlar om viljan att trotsa gränser, oviljan att förklara sig inför en oförstående värld.

När det gäller själva paketeringen lyckas Jokinen med det mesta - rytmen fungerar, de centrala personporträtten fängslar och bildspråket är talande utan att det känns konstruerat.

Genialiskt är det sätt på vilket kameran växlar mellan att fånga Sipe i antingen helbild eller i extrem närbild. I helbild avtecknar sig hans ensamhet effektivt mot alla dessa stora anonyma ytor - bakgårdar, tomma gator. Och varje gång kameran går så tätt in på hans ansikte att den avskärmar frisyren och klädseln så inser man hur mycket yttre attribut styr ens känslor och tolkningar.

Skalar man bort nitarna och de stela hårtestarna återstår de mjuka dragen hos en skrämd pojke som inte känner sig hemma någonstans. I Viljami Nojonens sköra tolkning har finsk film hittat en tonåring som i likhet med Tyttö nimeltä Varpu-stjärnan Linnea Skog har framtiden för sig - stark närvaro och en kapacitet att handskas med både ordlösa nyanser och uttalade dialoger.

Ung kille med mohikanfrisyr poserar framför förortsmiljö
Från klarhet till klarhet. Viljami Nojonen var 11 år då han 2011 debuterade i den skräckfyllda thrillern Syvälle salattu - Det djupt dolda Ung kille med mohikanfrisyr poserar framför förortsmiljö Bild: Future Film pahan kukat, viljami nojonen

Slutet gott, allting gott?

Antti J Jokinen har överlag tecknat sina karaktärer med säker hand och rollbesatt dem väl. Eero Aho gör en strålande insats som den hårt arbetande pappan som kämpar för att hålla ihop familjen - som vägrar ge upp hoppet om den äldsta sonen. Men vad göra när polisen, socialen och alla andra är måna om att påvisa att Junos lopp börjar vara kört?

Juno själv gestaltas trovärdigt av Jon Korhonen - sympatisk och brutal på en och samma gång. Det skralaste porträttet utgörs av mamman (Alma Pöysti) som förblir besynnerligt endimensionell. Hennes religiositet framstår närmast som en maskeraddräkt man i sista sekund plockat fram ur garderoben i syfte att skapa en effekt.

Som helhet är Pahan kukat ändå en helgjuten film som förmår hålla ens intresse vid liv från början till slut. Det enda problemet är att den i något skede tappar greppet om det den försöker problematisera - samtidigt som den i alltför hög grad börjar kännas som en testosteronrusch.

Den dunkande musiken och de allt våldsammare sammandrabbningarna gör att adrenalinhalten stiger till en nivå som gör det svårt att se klart. Var går gränsen mellan det som är häftigt för stunden och det som väcker tankar på längre sikt?

Två unga män står vid en brinnande bil i förortsmiljö.
Det brinner i förorten. Antti J Jokinen fasar för vad som kan hända när gränsen är nådd för de frustrerade ungdomar som fallit utanför systemet Två unga män står vid en brinnande bil i förortsmiljö. Bild: Future Film pahan kukat, viljami nojonen, jon juno korhonen

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje