Hoppa till huvudinnehåll

Varning: Lita inte på de här så kallade nyhetssajterna

Skärmdumpar av olika nyhetssajter med tvivelaktigt eller lögnaktigt innehåll
Falska nyheter sprids lätt via sociala medier – många klickar inte upp själva artikeln utan delar den på basis av rubriken. Skärmdumpar av olika nyhetssajter med tvivelaktigt eller lögnaktigt innehåll Bild: Yle hatmedia,Hatgrupper,lögner,nyhetsförmedling

Osanna nyheter har på senare år blivit en stor business och ett sätt att forma politisk opinion. Ändå är det få som med avsikt går på in på sajter för så kallad alternativ media eller lögnmedia. Men det går bra för sajterna tack vare att Facebook möjliggör spridningen av innehållet – det är få som läser mer än rubriken innan de delar artikeln. Nedan listar vi några sajter som inte är tillförlitliga nyhetskällor.

De flesta tror på lurendrejeri och satir på internet eftersom få människor besöker sajternas första sida eller läser något om vem som står bakom sajten. En del sajter ger ändå tydliga vinkar om att innehållet inte ska tas på allvar.

Nedan en lista på lögnmedier och satirsajter. Vi lägger inga länkar till rasistiska eller lögnaktiga medier, men berättar namnet. Däremot länkar vi till satirsajterna eftersom satir som bäst är roligt och underfundigt. Ofta är satir också journalistisk parodi, vilket också sitter bra i dagens medieklimat.

Inhemska lögn- och hatmedier:

  • MV-lehti
  • Uberuutiset
  • Finleaks
  • Whatdaafuck (MV-lehti på engelska)
  • Bakom de här sajterna står Ilja Janitskin som håller i verksamheten från Barcelona. Sajterna kopierar nyheter från stora mediehus och skriver också egna rasistiska nyheter. Agendan för alla sajter är rasism, islamofobi och en negativ inställning till invandrare.

    I september kom nyheten att polisen ber Ilja Janitskin häktad i sin frånvaro. Tidigare i år förkastade Helsingfors tingsrätt Helsingforspolisens krav om att sajten skulle läggas ned.

    Fejksajten Mitä vittua
    Fejksajten Mitä vittua Bild: Skärmdump mvlehti.net mitä vittua
    • Asialehti
    • Kansalainen
    • Nykysuomi
    • Uutismaailma

    Sajter som fötts efter MV-lehti och som hoppas lyckas genom att göra ungefär samma sak men på ett eget sätt. Alla de här sajterna ser ut som nyhetssajter – alltså ser de inte endast ut som bloggar till utseendet. De kan kopiera en nyhet från någon annan sajt och på slutet skriva in egna åsikter om ämnet.

    Namnen på skribenterna publiceras sällan och ofta finns det inte heller något mer än en anonym e-postadress i samband med artiklarna. Överlag saknas tecken för riktiga nyhetssajter i och med att det inte finns någon ansvarig utgivare, med undantag för kanslainen.fi där Jarkko Jaakola nämns som chefredaktör. Hans kontaktuppgifter finns också listade.

    Magneettimedia

    Finlands tidigare ledande sajt för konspirationsteorier där man bland annat berättat att månlandningen aldrig ägt rum och att ingen människa någonsin satt sin fot på månen. I tidningen (både papperstidning och på webben) har det också funnits tvivelaktiga texter som berör hälsa, bland annat reklam för så kallade alternativa cancerbehandlingsmetoder.

    Efter det har linjen blivit hårdare. Den före detta chefredaktören Juha Kärkkäinen dömdes år 2013 till 90 dagsböter på grund av artiklar om judar. Sedermera har Magneettimedia överförts från varuhuset J. Kärkkäinen helt och hållet till händerna på nynazister.

    Magneettimedia uppmanar regeringen att hålla Finland vitt.
    Magneettimedia uppmanar regeringen att hålla Finland vitt. Bild: Yle/Anna Leppävuori magneettimedia

    Finländsk satir:

    LehtiLehti

    En finländsk klassiker. Publicerar inte längre lika ofta som förr.

    TietoInfo

    Blev känd för den virala artikeln ”Päivi Räsänen: Onani borde ha en åldersgräns på 18 år”.

    Uutissirkus

    Enligt sin egen slogan är det ”Nordens mest dynamiska satirsajt”. Är mycket mildare till tonen än många andra sajter. Exempelrubrik: ”Äkta paret avslöjar sitt bästa bärställe”.

    Skärmdump från satirtidningen Tietoinfo.
    Skärmdump från satirtidningen Tietoinfo. Bild: Skärmdump från Tietoinfo / Yle. nyhetssatir

    Svenska rasistsajter genererar färre reaktioner på sociala medier

    Också i Sverige finns en uppsjö av rasistiska och så kallade alternativa medier. Enligt Landsorganisationen i Sveriges granskning har intresset för rasistsajter minskat dramatiskt i sociala medier. Tillägg den 4 oktober klockan 16:10 – LO är en sammanslutning av fackliga arbetstagarorganisationer i Sverige med kopplingar till Socialdemokraterna.

    Under perioden november 2015 till maj 2016 minskade antalet reaktioner med 75 procent – eller från en halv miljon till 130 000 reaktioner. Som reaktioner räknas bland annat delningar och gilla-markeringar på Facebook.

    Sajterna som granskades i LO:s undersökning var Avpixlat, Fria Tider, Dispatch International, Samtiden, Nyheter Idag och Exponerat.

    Falska nyhetssajter på engelska:

    National Report

    En av många sajter som grundats för att lura konservativa i USA. Loggan består till hälften av Ted Cruz huvud, till andra hälften av Sarah Palins.

    Blev känd år 2014 för en viral nyhet om att en liten stad i Texas har isolerats på grund av ebola. Den fullständigt påhittade ”nyheten” delades över en miljon gånger på Facebook.

    World News Daily Report

    En framgångsrik sajt med påhittade nyheter. I en ”nyhet” har det bland annat påståtts att Yoko Ono och Hillary Clinton hade ett förhållande på 1970-talet – vilket inte stämmer. Texten har ändå delats över en halv miljon gånger på Facebook.

    World News Daily Report säger sig göra ”nyheter som du kan lita på”, men undangömt på sajten finns också en kryptiskt formulerad mening om nyheternas ”fiktionalisering”.

    CartelPress

    Ligger bakom flera falska nyheter om Pokémon Go, bland annat har de påstått att en tonåring dödade sin lillebror eftersom brodern hade raderat hans pokemons. Guldåldern för de falska Pokémon-nyheterna verkade ändå gå snabbt om – nu om man går in CartelPress sajt kommer man automatiskt in på modersidan huzlers.com som också är en falsk nyhetssajt.

    Media Mass

    Den här sajten har en egendomlig businessmodell. De skriver nyheter om kändisar som dött, men i stället för att luras med att en kändis har dött, skriver de att kändisens död inte ägt rum utan är en bluff. Oberoende av om en kändis dött eller ej, visst verkar det komplicerat? En exempelrubrik: ”Harrison Ford död 2014: dödad av en internetbluff” – i det här fallet var det en bluffnyhet. ”Philip Seymour Hoffmann död 2014: dödad av en internetbluff” – i det här fallet var Hoffman död på riktigt. Media Mass har fått många som googlat saken att tro att det verkligen handlade om en bluff Seymour Hoffamanns fall.

    InfoWars

    Världens ledande sajt för konspirationsteorier. Finska verkkomedia.org tog modell av den här sajten. Nu har Verkkomedia stängts ner och mannen bakom sajten flyttade till Donetsk för att driva ett presscenter, skrev finska Yle.

    Satir på engelska

    The Onion

    En av världens mest kända och långvariga satirtidningar. The Onion lanserades som veckotidning år 1988 och har funnits på webben sedan 1996. Driver också sajten ClickHole, som förlöjligar klickjournalistik på ett träffande sätt.

    Borowitz Report

    Tidningen New Yorkers satirkolumn vars ”nyheter” har spridits som riktiga nyheter – också i Finland.

    The Rochdale Herald

    En brittisk satirsajt. Exempelrubriker: ”Veganer klarar sig nästan 24 timmar utan att nämna att de är veganer” och ”Köttätare läser en artikel om vegetarisk och vegansk kost, men väljer att inte kommentera”.

    Skärmdump från satirtidningen The Onion.
    Skärmdump från satirtidningen The Onion. Bild: Skärmdump från The Onion / Yle. nyhetssatir

    Andra satirsajter är bland annat:

    Den här listan är på inget sätt perfekt. Det finns så många falska nyhetssajter i olika länder och på olika språk att det skulle vara omöjligt att hitta och samla dem alla i den här artikeln. Vi fyller på listan med goda förslag – skriv in dem i kommentarsfältet. (Och nej, Yle, Hufvudstadsbladet eller något annat mediehus som förbundit sig till journalistreglerna räknas inte som ett bra förslag.)

    Text: Johanna Vehkoo med tillägg av Michaela von Kügelgen

    Ursprungstexten på Valheenpaljastajas sida.

    Läs också

    Nyligen publicerat - Inrikes