Hoppa till huvudinnehåll

Åbåtskrögarna nöjda trots ostadigt väder

Aura å i Åbo
Inget ovanligt med sommaren i år säger åbåtskrögare. Bilden tagen i annat sammanhang. Aura å i Åbo Bild: Yle aurabron i åbo,Åbo,Restaurangbåtar

I takt med att höstmörkret sakta smyger sig på har även säsongen för åbåtarna i Aura å avslutats. Trots att vädret varit något ostadigt säger sig ändå krögarna vara nöjda med sommaren.

Ilkka Joukanen på båten Cindy säger att försäljningen var normal åtminstone fram till slutet på juli.

- Juni var kall och tråkig men vädret var fint i slutet på juli vilket gjorde att vi kunde ta igen försäljningen, säger Joukanen.

Han får medhåll av Kimmo Linnavuori på restaurangbåten Donna.

- Vädret har varit omväxlande denna sommar. I maj var vädret bra men i juni något sämre. Juli var igen en bättre månad men augusti var sämre, säger han.

Juli fortsättningsvis populäraste månaden

Juli var som vanligt den populäraste månaden för kunder att besöka åbåtarna. Orsakerna till detta är många. Vädret är oftast finast i juli och då har också många semester.

Även maj och juni är värdefulla månader för krögarna om vädret tillåter. I början av maj var det varmt och soligt men vädret juni var inte exceptionellt vackert. Det syntes också i försäljningen.

Tvetydigt om säsongslängden

Den största skillnaden jämfört med ifjol upplever Joukanen är augusti. Eftersom vädret i augusti ifjol var vackert hade båtarna vid åstranden ovanligt många besökare. I år regnade en stor del av augusti bort vilket gjorde att säsongen tog slut tidigare än vanligt. Ägaren för Jakke Jokilautta, som trafikerar i ån, Joakim Håkans, håller med.

- Fjolåret var ovanligt eftersom augusti var finare än juli men i år var vi tillbaka i det normala, säger Håkans.

Däremot säger Linnavuori att säsongen varit längre än normalt och att kunderna blivit mera toleranta för väder och vind än de varit tidigare. Många kunder besöker åbåtarna oberoende av väder.

- Tidigare fick säsongen ett abrupt slut ungefär vid skolstarten men nu kan vi ha öppet långt in i september tack vare tak och värmelampor, säger Linnavuori.

Sol bästa marknadsföringen

Joukanen säger att den rådande lågkonjunkturen i viss mån syns i försäljningen.

- Lågkonjunkturen syns tydligare i vanliga restauranger men även här inverkar den. Folk tar sig inte ut lika mycket som tidigare, säger han.

I övrigt menar de att det är vädret som påverkar försäljningen mest.

- Sol och fint väder är utan tvekan den bästa marknadsföringen för oss, säger Linnavuori.

Håkans säger att det också syns att Jakke Jokilautta trafikerat flitigare i sommar. Det har lockat fler besökare.

Sommaren har varit så lyckad att Jakke nu ska få en storasyster som ska åka till Runsala. Fartyget kommer att ha stiligare inredning och även i övrigt ha ett annat koncept än pråmen som trafikerar i ån. Bland annat mat kommer att serveras på båten som ska börja trafikera nästa sommar.