Hoppa till huvudinnehåll

Knepigt att locka fler turister till skärgården

November i skärgården. Utsikt från Örö mot fyrön Bengtskär.
November i skärgården. Utsikt från Örö mot Bengtskär. November i skärgården. Utsikt från Örö mot fyrön Bengtskär. Bild: Yle/Monica Forsell örö

Turismen i skärgården växer långsamt, men att locka fler utländska turister under sensommaren och hösten är lättare sagt än gjort.

- Det största problemet är att nå ut med budskapet om hur fint vi har det här utanför sommarsäsongen, säger Hangö stads turismchef Marika Pulliainen.

Turismen är en växande bransch i Finland och det märks också i Hangö. Antalet övernattande besökare har ökat i staden under årets första hälft med 4,2 procent. Det vackra septembervädret har också lockat fler besökare landvägen.

Hangös dragplåster har varit sol och långa badstränder i över 100 år, men att locka turister ända ut i skärgården är svårare. Tillsammans med kollegerna i Raseborg har Marika Pulliainen funderat kring olika resepaket med bland annat sälsafari och middag vid havet.

Inkvartering under lågsäsongen är inget större problem.

- Nästan alla hotell- och restaurangägare håller öppet till slutet av augusti och vissa håller öppet året om, säger Marika Pulliainen.

Höstvädret kan avskräcka

Nere i gästhamnen blir skärgårdsturismens utmaningar uppenbara. Hamnkapten Jan Sonntag noterar snabbt att bara fem båtplatser är upptagna.

Orsaken är enkel. Högsäsongen börjar i juli och övergår i lågsäsong senast i mitten av augusti, då skolornas hösttermin börjar.

Hangö gästhamn (Östra hamnen) september 2016.
September är lågsäsong i Hangö. Hangö gästhamn (Östra hamnen) september 2016. Bild: Yle/Thomas von Boguslawski Hangö,gästhamnar,höst,segelbåtar,motorbåt,vattenskoter,regn

- Från och med mitten av augusti har vi 10-15 båtar i hamnen per dag, i september har vi 10-15 båtar per vecka, berättar Jan Sonntag.


Antalet gästande båtar från till exempel Tyskland har dessutom minskat med åren, också i augusti då de flesta tyskar och andra mellaneuropeer håller semester.

Det är främst tyska, italienska och schweiziska turister som organisationen Finpro och Visit Finland har som målgrupp för sin pågående satsning kring skärgårdsturism. Attraktiva paketresor med Helsingfors eller Åbo som startpunkt står högt på önskelistan.

Från Helsingfors kommer man till Hangö på en och en halv timme med buss eller tåg, och från Hangö kan man utan större brådska ta sig ut till fyrön Bengtskär eller det tidigare kustfortet Örö med båt på en timme. Men just idag känns det inte som en god idé, med hård sydlig vind och ihållande regn.

Outnyttjad potential

- Det kommer utländska turister till skärgården, men de är inte tillräckligt många för att vi ska kunna hålla servicen igång, konstaterar Herrick Ramberg. Han äger de välbesökta gästhamnarna i Nagu, Korpoström, Iniö och på Örö.

Problematiken är välbekant för många andra skärgårdsföretagare. Skolornas sommarlov förkortar säsongen alltför mycket, företagarna är alltför beroende av sommarjobbande ungdomar, det brister i marknadsföringen och särskilt den yttre skärgården känns alltför avlägsen.

Skärgården lockar visserligen också nya företagare, men det tar tid att komma igång och göra verksamheten lönsam.

Segelbåtar i gästhamnen i Korpoström i juli 2014.
Första veckan i augusti är högsäsong i Korpoström. Segelbåtar i gästhamnen i Korpoström i juli 2014. Bild: Yle/Thomas von Boguslawski skärgårdscentret i korpoström

- Alla klarar säkert inte av det, men vissa utposter kunde nog erbjuda mer. På Örö arbetar vi för en kontinuitet året runt, men då måste vi kunna erbjuda båtförbindelser till ett förmånligt pris, säger Herrick Ramberg.

För att nysatsningarna ska lyckas kan det behövas mer genomgripande förändringar. Marika Pulliainen hör till dem som gärna skulle flytta på skolornas sommarlov.

- Först måste vi få fler finländare som håller semester i augusti, då kan vi ordna med full service och hålla öppet också för utlänningar, instämmer Jan Sonntag.

De utländska turisterna kan redan inom en nära framtid bli en viktig målgrupp för skärgårdsföretagarna. I och med det så kallade konkurrenskraftsavtalet måste många finländare jobba mera för lägre lön och bantad semesterpenning.