Hoppa till huvudinnehåll

VM-guld efter hårt arbete för Sibbos snabbaste par

Kirsi Kainulainen och Pekka Päivärinta med sina VM-guldmedaljer 2016
Världsmästarna Kirsi Kainulainen och Pekka Päivärinta Kirsi Kainulainen och Pekka Päivärinta med sina VM-guldmedaljer 2016 Bild: Yle roadracing med sidovagn

Kirsi Kainulainen och Pekka Päivärinta korades i september till världsmästare i sidovagnsklassen. Paret som bor i Sibbo varvar vanliga arbetsveckor med roadracing under helgerna i ett liv långt ifrån glamour och stora pengar.

Jämnheten var nyckeln till att Päivärinta och Kainulainen åkte hem från Donington i England efter den sista VM-deltävlingen med guldmedaljerna i bagaget. Placeringarna 2-3-1-2-3-2 i säsongens sammanlagt sex deltävlingar kan man väl kalla för ett skolexempel på att prestera stabilt.

För Pekka Päivärinta är det redan fråga om karriärens femte VM-guld i sidovagnsklassen. När han tog sitt första guld år 2008 var det Timo Karttiala som satt i sidovagnen.

2010, -11 och -13 hette burkslaven Adolf Hänni och kom från Schweiz. Efter det steg Kirsi Kainulainen in i livet och ”burken”.

Historisk dam småler snett åt uppståndelsen

Kirsi Kainulainen fick en 85 kubikcentimeters motrocrosshoj då hon var sju år gammal och har i princip vuxit upp bakom styret på en motorcykel. För henne är det inget märkvärdigt att som kvinna tävla med och vara bättre än herrar.

För övriga världen än hon ändå den första damen någonsin att bli världsmästare i roadracing. Brons på bana både på FM och NM har hon redan hunnit med tidigare – och då med en så kallad solohoj i konkurrens med manliga förare.

Sidovagnsklassen är racing som den brukade vara

Förr i världen var motorcykelracing något för idealister som ganska långt gjorde allt själv och tillbringade tävlingssäsongen i husvagn. Idag har MotoGP-serien blivit en glamourös cirkus där toppförarna är superstjärnor och behandlas därefter.

Sidovagnsklassen hör inte till MotoGP-serien och VM-serien körs helt separat i betydligt anspråklösare kulisser. Samtliga deltagare är halvamatörer och jobbar vid sidan om för att få livet på och utanför banan att gå ihop.

Precis som under ”den gamla goda tiden” så gäller det att först köra själv till den del av Europa där inkommande helgs tävling arrangeras och sedan även själv se till tävlingsredskapet är redo för racet. Blod, svett, tårar – och mycket kaffe – är vad som gäller i den här klassen.

Helt utan stöd behövde ändå inte Päivärintä och Kainulainen köra mot sitt första gemensamma VM-guld. Motortillverkaren BMW noterade duons framfart i säsongens begynnelsekeden och började därefter leverera tekniskt stöd.

I praktiken bestod stödet av ny motor vid behov. Något som ju knappast ens räknas som sponsorering hos jätten från Bayern. Däremot var betydelsen av färska hästkrafter enorm för paret från Sibbo, som redan är i full gång med att jobba ihop resurserna för att kunna försvara sin titel år 2017.

Se senaste Sportmagasinet på Arenan

Läs också