Hoppa till huvudinnehåll

Peter Hägerstrand: Svettas inte så mycket över första textraden

Peter Hägerstrand uppträder i På resande not
Peter Hägerstrand uppträder i På resande not. Peter Hägerstrand uppträder i På resande not Bild: Parad Media avsnitt 6,Yle Fem

Han skriver flitigt för filmer och scenen och hans solomusik spelas ofta i radio. Den här veckan ger sig Peter Hägerstrand in på ett nytt område då han sjunger två eurovisionslåtar i veckans På resande not.

Peter Hägerstrand har själv ett rätt ljummet förhållande till Eurovisionen och brukar inte följa med tävlingen speciellt noga.

- För tio år sedan när barnen var små så tittade de och då satt jag ofta med dem i soffan. På senare år har det dykt upp en hel del bra låtar som funkar. Tävlingen förändras ju hela tiden.

Du har skrivit nya texter till båda låtarna du sjunger i programmet.

- I det här fallet var det nog en nödlösning, jag skulle inte ha kunnat lära mig originaltexterna fonetiskt. Jag utgick från vad jag kände att låtarna handlade om och så läste jag några översättningar och av det spann jag ihop två olika historier.

Det går bra att sjunga vad som helst på engelska men så fort det är på eget modersmål kommer du inte undan med vad som helst.― Peter Hägerstrand

Att skriva sångtexter är något Peter Hägerstrand behärskar. Han har också undervisat andra i hur man gör för att skriva bra texter.

- Det är ju alltid svårt att börja med ett blankt papper men det finns olika knep för att komma igång. Mycket handlar om form. Det är inte lönt att svettas så mycket över den första raden, skriv bara vidare och rensa när du är färdig. Det är så jag gör när jag skriver texter.

- När man skriver på sitt modersmål är orden närmare än på pappret, för de går rakt in i hjärtat. Man kan inte sjunga vad som helst på sitt eget språk. Det kan man höra när man lyssnar på finsk rockradio, det går bra att sjunga vad som helst på engelska men så fort det är på eget modersmål kommer du inte undan med vad som helst. Och så vill man ju gärna sjunga om något som betyder någonting.

Vad är det för skillnad att sjunga på det egna språket?

- Jag har gjort det i olika perioder och också växlat mellan engelska och svenska. Nu skulle det kännas fånigt att sjunga min egen musik på engelska. De flesta som lyssnar på den behärskar ändå svenska. Det är kanske en grej med åldern också, om jag har en sak att säga säger jag den hellre direkt från hjärtat.

- Mina förebilder är nästan alla brittiska. Det fanns amerikanska undantag men jag kommer nog från den brittiska skolan av rockpoeter. Därför var det lättare att börja skriva på svenska, för jag hade inga svenska förebilder.

Låtar på hög

Du har släppt två uppmärksammade soloskivor de senaste åren. Hur kom det sig att du blev soloartist?

- Jag hade en lång period då jag inte spelade något annat än i coverband för mitt eget nöjes skull och för att få lite köttfärs i kylskåpet. Men jag hade ju skrivit låtar även om jag inte uppträdde själv och till slut hade det samlats så många på hög att jag tänkte att det här måste jag göra något av. Nu får jag göra det precis som jag vill och behöver inte ta hänsyn till någon.

- Sedan fungerar hjärnan så att när man väl börjat så fortsätter det att komma nytt material i en herrans takt, så jag vet redan nu att jag inte kommer att hinna spela in allting jag skrivit.

- Att vara soloartist innebär både att komponera ensam och att få framföra musiken tillsamman med andra. Det gemensamma musicerande är nog det roligaste, det kommer man inte ifrån.

- Jag uppträder både solo och med mitt band när jag gör mitt eget material. Egentligen med bandet, men ifall det inte finns ekonomiska förutsättningar kan jag också spela solo med akustisk gitarr. Det var från början lite av en nödlösning och att utmana mig själv. För fem år sedan var jag livrädd för tanken att uppträda ensam, men idag känns det naturligt.

Peter Hägerstrand uppträder i På resande not
Peter Hägerstrand tillsammans med husbandet. Peter Hägerstrand uppträder i På resande not Bild: Parad Media avsnitt 6,Yle Fem

Manus ger ramar för musiken

Du skriver också mycket för film, teater och musikal. Vad är skillnaden mellan att skriva för sig själv och att skriva något som någon beställt?

- När man skriver för sig själv kan man teoretiskt göra vad som helst, men jag tycker ganska mycket om att skriva för ett sammanhang och ha ramar. Har du ett manus till en film eller en föreställning finns det ganska mycket musik redan där i manuset. Det kan handla om när handlingen utspelar sig, till exempel. Det kan kräva olika saker av en.

- I regel när man gör filmmusik levererar man musiken innan filmen klipps, men det är först när man ser hur musiken fungerar med det färdigt klippta bildmaterialet som man börjar modellera på allvar.

- Musikaler är en annan sak. I filmer eller teaterpjäser ingår ju inte alltid sånger, men i musikaler handlar det om regelrätta låtar och att skriva musik är ju det som ligger mig närmast om hjärtat.

- Jag har lärt mig väldigt mycket om de här arbetssätten under åren. Jag tror inte att jag skulle ha gjort mina egna soloskivor om jag inte jobbat med media, film, tv och teater. Jag har lärt mig mycket tekniskt och att hålla deadlines. Arbetsmoral, helt enkelt.

Varje låt känns lyckad till först

Peter Hägerstrands nästa projekt är en musikteaterföreställning i Vasa som ska innehålla tolv nya sånger. Efter det väntar en mer renodlad musikal på att bli skriven, men han planerar också en animationsfilm till våren och eventuellt en barnföreställning med mycket sång och musik till nästa sommar.

- Jag tror jag har ganska lätt för att skriva för barn. Jag älskar Beatles och jag tror att alla barn också älskar Beatles. Det är viktigt att barn får högklassig kultur och man kan inte göra avkall på några principer bara för att man skriver för barn. De förtjänar att få saker man tar på allvar lika mycket som när man skriver för vuxna.

Vad gör en bra låt bra?

- Det har folk ju funderat på i tusen år och alla säger att det inte finns något schema för att en låt ska bli bra. När man gör mycket musik och skriver många låtar får man ibland känslan av att något blir extra speciellt. Ibland stämmer det, ibland stämmer det inte.

- I andras musik är det svårt att sätta fingret på vad som funkar. Det ska vara något som intresserar, något som gör att man funderar vidare och vill höra musiken en gång till. Ju mer man spelar och hör musik, desto mer vill man ha mer utmanande grejor, samtidigt som jag älskar riktigt brutal och enkel och rå rock’n’roll.

Hur ofta skriver du själv en låt du tycker känns riktigt lyckad?

- Varje låt. Varje låt känns så, åtminstone tills man lyssnar på nytt dagen efter.

Intervju: Tobias Larsson

Läs också