Hoppa till huvudinnehåll

Planet har störtat!

Bo-Sanfrid Höglund
Bo-Sanfrid Höglund Bild: Yle/Minna Mäkelä himlaliv

Bo-Sanfrid Höglund har levt hela sitt vuxna liv med rätt och fel, med brott och straff med försoning och förlåtelse. Han utbildade sig till jurist och har jobbat som länsman och polischef fram till pensioneringen. Men en oförrätt har överskuggat allt annat. Den drabbade honom själv och hans familj. För över 55 år sedan.

Den 3 januari 1961 startade Aeros flygplan från Kronoby med destination Vasa. En halvtimme senare störtade planet i Kvevlax. Alla ombord, 22 passagerare och tre besättningsmän, göt en ögonblicklig död. Vid obduktionen konstaterades att flygkaptenen hade 2 promille alkohol i blodet. Bland passagerarna fanns Bo-Sanfrid Höglunds pappa.

Hej tå, nu fa ja

Morgonen började som vilken annan morgon som helst i det Höglundska hemmet. Barnen sov medan föräldrarna åt sitt morgonmål innan far i huset, Sanfrid Höglund, skulle iväg till flygplatsen. Innan han åkte stack han sig in i dottern Kerstins rum och sa "hej tå, nu fa ja". Det var det sista familjen såg av honom.

Varför ljög han?

Flygplanet var något försenat i starten. Man hade begärt en lägsta flyghöjd på 450 meter men enligt Bo-Sanfrid Höglund och vittnen på marken längs rutten så nådde planet aldrig den höjden utan flög hela tiden väldigt lågt.
- flygstyrmannen som höll radiokontakten påstod att de flög på 450 meters höjd. Dethär är en stor fråga i sammanhanget. Varför ljög han, undrar Höglund. För han visste ju. Mätarna var i skick. Det kunde man konstatera efteråt att det inte var något fel på dem.

Alla dog

Vid den högsta punkten i Kvevlax gör planet en snabb vänstersväng och störtar rakt ner.
- Hela processen räckte 1,5-3 sekunder. Alla göt en ögonblicklig död. Ingen brändes ihjäl.

Alkoholproblem

Bo-Sanfrid Höglund har nu ett halvt århundrade efter olyckan gått igenom identifieringsprotokoll, undersökningsrapporter, haveri- och polisutredningar och skrivit en bok för att om möjligt få svar på frågan Varför? Varför skedde olyckan som berövade honom hans fars liv och 24 andra människors liv?
. dethär är en mångbottnad historia. Man skulle kunna förenkla och säga som så att det var alkoholen som var orsaken till olyckan, Och så var det ju i slutändan. Men vad berodde det på att en pilot av denhär kalibern hade alkoholproblem.

Stridspilot

- Flygkaptenen var en gammal stridspilot som hade störtat tre gånger tidigare. Sista gången han störtade i kriget hade han skjutit ut sig i sista sekunden och fått svåra brännskador.
- Och det var ju så, konstaterar Höglund, att i kriget så var stridspiloterna påverkade också av amfetaminderivat för att de skulle hålls sig pigga. Så en viss förståelse har jag för dethär men tillsynen inom flygbolaget var plus minus noll på de små flygplatserna. Nån borde ha kollat upp piloternas skick innan de fick sätta sig vid spakarna.

Försoning

Bo-Sanfrid Höglund har jobbat med problematiken försoning och förlåtelse. Efter 50 år verkar försoning vara möjlig.
- flygkaptenens familj blev utsatt för mobbning efter att det blev klart att han varit berusad. När han blev begravd hänvisade prästen till bibelordet "den som är utan synd kaste den första stenen". De orden gäller nog också för min del.
- men förlåtelsen år mer problematisk för mej. Till förlåtelsen hör att man skall glömma. Och det kan jag knappast. Och vem skall jag i så fall förlåta? Piloterna, flygbolaget som hade en dålig tillsyn, flygledaren som tillät flygplanet att starta, flygtjänstemannen som hade supit med piloterna?
- frågan är nog ännu idag lite öppen, måste jag erkänna.

Orsaken

Den verkliga orsaken till olyckan klarlades aldrig i haveri- och granskningskommissionens rapporter. Följande formulering i undersökningsrapporten är så nära som man nu kom:
"En bidragande faktor till olyckan har uppenbarligen varit, att planets flygkapten intagit alkoholdrycker och vakat föregående kväll och natt och därför inte varit i det skick som krävs av en pilot."

Läs också