Hoppa till huvudinnehåll

Heidi Jormanainen: Bakom bikinifitness finns blod, svett och tårar

Ett montage med två bilder. På den ena syns Heidi Jormanainen på bikinifitnesscenen och till höger syns en porträttbild på henne.
Heidi Jormanainen tränar 2-3 timmar per dag för att vara i form. Ett montage med två bilder. På den ena syns Heidi Jormanainen på bikinifitnesscenen och till höger syns en porträttbild på henne. Bild: Privat / Yle heidi jormanainen,Ekenäs,bikinifitness,Västnyland

På en bikinifitnesscen står sminkade kvinnor med brunsprayad hud, klackskor och glittrig bikini. Men bakom den glittrande utstyrseln finns mängder av timmar av hård träning och en noggrann diet, säger Heidi Jormanainen i Ekenäs.

Ekenäsbon Heidi Jormanainen har alltid hållit på med sport och träning. När hon var yngre var hon med i paddlingslandslaget och för några år sedan blev hon gymföretagare och började leda aerobictimmar.

För en tid sedan beslöt hon sig för att börja träna för sig själv och inte för alla andra. Hon började syssla med bikinifitness.

- Det är intressant att bygga sin kropp och se vad man kan göra och prestera, säger Heidi Jormanainen.

Hon deltog i FM-tävlingarna i bikinifitness i Lahtis under helgen. Där placerade hon sig bland de femton bästa.
Skip Instagram post


- Jag var nöjd med formen, looken och prestationen. Det kändes bra.

Hon beskriver tävlingen som dagen då hon får känna sig som en prinsessa. Man är uppfixad till tänderna: håret, makeup, högklackade skor och en glittrande bikini.

- Själva tävlingsdagen är den roliga. Man får äta godis och socker, säger hon med ett skratt.

Men vägen till tävlingsdagen är lång. Du måste hålla en viss diet och träna hårt, många timmar per dag. Dessutom ska du till tävlingen gå ner i vikt och samtidigt hålla muskelmassan.

Det är också viktigt att inte vara för muskulös, säger Heidi Jormanainen.

- Du ska ha en atletisk kropp men inte för mycket muskler.

Var går gränsen?

- Det är en smaksak, men har du mycket muskler så ska du gå över till bodyfitness.

Kroppen som ett X

För en som tävlar i bikinifitness är det viktigt att kunna gå i klackskor och se bra ut. Kroppen ska vara formad som ett X. Baken och baklåren är viktiga, midjan ska vara smal och axlarna breda, förklarar Jormanainen.

- Helheten är viktig, att allt ser bra ut. Håret, makeup, bikini, att man kan föra sig på scenen och gå med klackskorna.
Skip Instagram post


I en bikinifitnesstävling kommer först alla deltagare upp och gör en svängom på scenen framför juryn. Sedan går deltagarna fram i grupper på fem. Beroende på hur många som deltar kommer olika etapper, förklarar Jormanainen.

- De sex bästa får gå en I-walk. De går ensamma ut framför juryn och visar sina bästa sidor på 30 sekunder.

Skönhetstävling eller idrott?

Är då bikinifitness i första hand en skönhetstävling eller en idrottsgren? Heidi Jormanainen svarar att varje deltagare måste träna för att komma i form till tävlingen.

- Den där ena dagen är den dagen du är fin. Resten är blod, svett och tårar.

Bikinifitness har kritiserats för deltagare som har ätstörningar. Heidi Jormanainen anser inte att det finns mycket problem med det.

- De flesta som sysslar med den här sporten vet vad de gör. De har en coach. Okej, man ska gå ner i vikt men som idrottare vet man vad man gör.

Nästa mål för Heidi Jormanainen är att åka till Nordiska mästerskapen i bikinifitness den 22 oktober. Vad som händer efter det är fortfarande öppet.

- Jag satsar på det här målet nu, sedan ska jag fundera hur länge jag vill bygga muskler och vad jag vill göra.

I ljudklippet kan du höra Heidi Jormanainen berätta vad hon äter och hur mycket hon tränar för att kunna tävla i bikinifitness. Intervjun tar också upp förbjudna preparat inom idrottsgrenen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland